آفتاب

معاون حزب عدالت و توسعه ترکیه:اردوغان در صدر حزب و نخست وزیر باقی می ماند

معاون حزب عدالت و توسعه ترکیه:اردوغان در صدر حزب و نخست وزیر باقی می ماند

آنکارا- ایرنا - ˈنومان کورتولموشˈ معاون حزب ˈعدالت و توسعهˈ گفت: رجب طیب اردوغان نخست وزیر و رهبر این حزب که نامزد انتخابات ریاست جمهوری است همچنان به رهبری حزب ادامه خواهد داد.

وی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با تاکید بر اینکه تا انتخابات ریاست جمهوری رهبری اردوغان در حزب و نخست وزیری وی ادامه خواهد داشت گفت: اگر اردوغان به ریاست جمهوری انتخاب شود در چنین صورتی وی از نخست وزیری و رهبری حزب کناره خواهد گرفت.

کورتولموش با رد درخواست احزاب مخالف در زمینه لزوم استعفای اردوغان از نخست وزیری پس از نامزدی ریاست جمهوری برای یک رقابت عادلانه گفت: طبق قوانین ترکیه چنین الزامی وجود ندارد و احزاب مخالف بهتر است دقت خود را معطوف انتخابات کنند.

کورتولموش در پاسخ به این پرسش که اگر شورای عالی نظارت بر انتخابات حکم به لزوم استعفای اردوغان بدهد در آن صورت وضعیت حزب ˈعدالت و توسعهˈ چه خواهد بود؟ گفت: شورایعالی نظارت بر انتخابات برای صدور چنین حکمی زیرساخت حقوقی ندارد و از دید ما چنین حکمی صادر نخواهد کرد.

احزاب مخالف ترکیه روز گذشته با تاکید بر لزوم استعفای اردوغان پس از اعلام نامزدی انتخابات ریاست جمهوری اعلام کردند که در این جهت به شورایعالی نظارت بر انتخابات مراجعه خواهند کرد.

حزب عدالت و توسعه روز سه شنبه در آنکارا در مراسمی با حضور هزاران نفر از اعضای این حزب، اردوغان را نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد.

به دنبال اعلام نامزدی اردوغان، طرح پیشنهادی حزب عدالت و توسعه با امضای 313 نماینده این حزب در مجلس ترکیه به همراه نامه اردوغان در خصوص قبول این پیشنهاد به ˈجمیل چیچکˈ رییس مجلس ترکیه تقدیم شد تا با ارجاع به شورای عالی انتخابات ترکیه، رسمیت یابد.

با کناره گیری اردوغان از رهبری حزب و مقام نخست وزیری، عملا دولت فعلی منتقی خواهد شد و باید نخست وزیر و رهبر جدید حزب عدالت و توسعه انتخاب شود.

بر اساس این گزارش، انتظار می رود با روشن شدن اینکه دوازدهمین رییس جمهور ترکیه چه کسی خواهد شد، رییس جمهوری جدید یک نفر از نمایندگان مجلس را مامور تشکیل کابینه جدید خواهد کرد.

این نماینده 45 روز فرصت خواهد داشت تا کابینه جدید را با توجه به ساختار فعلی احزاب سیاسی در مجلس تشکیل داده و تقدیم رییس جمهور کند.

در همین فرایند حزب حاکم عدالت و توسعه نیز باید با تشکیل کنگره فوق العاده ای، رهبر جدید حزب را انتخاب کند.

خاورم**2012 **1010
کد N371686

وبگردی