آفتاب

طرح کاربرد سلولهای بنیادی درمان زانو مراحل پایانی را در مشهد می گذراند

طرح کاربرد سلولهای بنیادی درمان زانو مراحل پایانی را در مشهد می گذراند

مشهد- ایرنا- نخستین طرح پژوهشی تاثیر سلول های بنیادی و پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) در درمان بیماران مبتلا به ˈاستئوآرتریتˈ زانو در شمال شرق، هم اکنون مراحل پایانی را در دانشگاه علوم پزشکی مشهد می گذارند.

به گزارش ایرنا، این طرح تحقیقاتی با همکاری دکتر ˈژاله شریعتیˈ و دکتر

ˈجلیل توکلی افشارˈ از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به اتفاق همکارانشان در حال اجراست.

دکتر شریعتی یکی از مجریان این طرح پژوهشی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: در این طرح کاربردی از سلول های بنیادی برای درمان بیماران مبتلا به استئو آرتریت زانو (ساییدگی مفصل زانو) استفاده شده است.

این فوق تخصص روماتولوژی خاطر نشان کرد: استفاده از روش PRP(پلاسمای غنی از پلاکت) و تاثیرات آن بر روی غضروف از دیگر بخش های این طرح است، که اثر بخشی آن با سلول درمانی مورد بررسی قرار می گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: ساییدگی مفصل زانو (استئو آرتریت زانو) یکی از بیماریهای شایع مفصلی است که بعد از 45 سالگی و بسته به شرایط زندگی، زودتر یا دیرتر در فرد ایجاد می شود.

شریعتی بیان کرد: این بیماری با تاثیر در سیستم عضلانی و اسکلتی، افت کاری بیمار و بار بهداشتی و اجتماعی را به دنبال دارد.

وی درمان های دارویی و استفاده از داروهای ضد التهاب، جراحی و تعویض مفصل را از جمله درمان های رایج برای ساییدگی مفصل زانو عنوان کرد و افزود: هیچ کدام از آن ها درمان قطعی نیست، زیراکه حداکثر عمر پروتز بین 10 تا 15 سال است.

این پژوهشگر استفاده از سلول های بنیادی را از روش های درمان این بیماری دانست و گفت: از طریق سلول های بنیادی می توان عامل بیماری که بر اثر عادات زندگی و یا ضربه ها در مفصل ایجاد شده را برطرف کرد.

او خاطر نشان کرد: در این پژوهش 60 فرد مبتلا به ساییدگی مفصل زانو واقع در سنین بین 45 تا 70 سال، انتخاب شده که در قالب چهار گروه قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه هر گروه شامل 15 نفر می باشند، افزود: روش های درمانی هر یک از گروه ها شامل سلول های بنیادی به تنهایی، PRP به تنهایی، سلولهای بنیادی و PRP با هم و کاربرد ˈاسید هیالورونیکˈ، ژل مشابه غضروف برای نرم شدن مفصل است.

شریعتی با بیان اینکه نتایج نهایی این طرح هنوز پایان نیافته است، افزود: یافته های این طرح پژوهشی نشان داده است که سلول های بنیادی و PRP در بهبود عملکرد زانوی بیمار مانند کاهش درد، مدت زمان راه رفتن و بالا رفتن و پایین آمدن از پله ها و در نتیجه ارتقای کیفیت زندگی نقش موثری داشته است.

به گفته وی، هر یک از بیماران انتخاب شده در این طرح به مدت یک سال تحت مراقبت های درمانی قرار دارند.

دکتر جلیل توکلی افشاری مجری دیگر این طرح پژوهشی نیز گفت: پژوهش تاثیر سلول های بنیادی در ساییدگی مفصل زانو که اکنون در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال انجام است، به لحاظ تعداد و انتخاب بیماران و نحوه اجرای آن در سطح کشور منحصر به فرد است.

وی افزود: سلول های بنیادی دارای قابلیت تقسیم شدن به چند سلول و جایگزینی در بافت های تخریب شده می باشند و بدین طریق عمل سلول درمانی را انجام می دهند.

وی خاطر نشان کرد: در طرح تحقیقاتی فوق، سلول های بنیادی از بافت چربی خود فرد گرفته شده است، درحالیکه روش های دیگری برای دریافت سلول های بنیادی مانند بند ناف و مغز استخوان نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: روش PRP که فاکتور رشد و موجب ترمیم ضایعات آسیب دیده غضروف می شود، در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته است.

توکلی افشار در پایان از انجام دو طرح دیگر تحقیقاتی پیرامون سلول های بنیادی که بتازگی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد آغاز شده با نام های استفاده از سلول های بنیادی مغز استخوان در درمان زانو و هم چنین کاربرد سلول درمانی در ضایعات مغزی کودکان مبتلا به تشنج های مغزی خبر داد.

7487/659/330
کد N371526

وبگردی