آفتاب

بت کلیا: امروز آشوریان به دلیل مسیحی بودن توسط گروه‌های تکفیری کشته می‌شوند

بت کلیا: امروز آشوریان به دلیل مسیحی بودن توسط گروه‌های تکفیری کشته می‌شوند

نماینده‌ی مردم آشوریان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد:‌امروز آشوریان به دلیل مسیحی بودن توسط گروههای تکفیری در سوریه و عراق کشته می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بت کلیا نماینده‌ی آشوریان روز گذشته در مراسم روز ملی آشورا با بیان اینکه آشوریان ملتی کهن هستند گفت: حضور تاریخی آنان از آغاز تاریخ باستان به ثبت رسیده و همواره تاکنون در جای جای صفحات قطور کتاب تاریخ قرار گرفته‌اند.

بت کلیا ادامه داد: آشوریان وارثان تمدن کهن بین‌النهرین که در ایام باستان با عناوینی همچون بابلی – اکدی – آشوری و در دورانی معاصرتر با نامهایی برگرفته از مذهب از جمله سریانی – کلدانی – نسطوری معروف شدند، اما آنچه این نامها را با هم ادغام می‌کند، همان یگانگی و پیوستگی تاریخی و فرهنگی است.

این نماینده‌ی مجلس خاطر نشان کرد: تاریخ پیدایش منطقه معروف به خاورمیانه با وجود آشوریانی که از شبه جزیره عربستان کنونی آغاز و تا ماورای دریای مدیترانه استقرار داشتند، همراه است. در عصری که قبایل و جوامع بسیاری به صورت اولیه و کوچ نشینی زندگی می‌کردند،

آشوریان با پدید آوردن فرهنگ یکجا نشینی موفق به ایجاد اولین شهرها شدند.

وی با اشاره به برپایی شهرهایی همچون بابل و نینوا و حکومت‌هایی متمرکز توسط آشوری‌ها اظهار کرد: آنها پایه گذار سیستم دولت سازی شدند.

بت کلیا همچنین گفت: آشوری‌ها قوانین اجتماعی و بشری حمورابی را تدوین نمودند تا پایه گذار جامعه عدالت محور شوند.آنانی که هنر را در معماری، کشاورزی و صنعت آمیختند که زیبایی‌های این دنیا تجلی یابند. آشوری‌ها همان‌هایی بودند که از سرزمین بین‌النهرین،گاهواره تمدن بشری و خاستگاه اولین الفبای نگارشی این اختراع را به نام خود ثبت کردند. بین‌النهرین سرزمین اسطوره‌ها، حماسه‌ها و خدایان فرهنگ و هنر، سرزمین شجاعت گیلگمش و جلال ایشتار، الواح بانی پالی و قوانین حمورابی، جشن‌های باشکوه نیسان و تولد دوباره تموز.

وی آشوریان را اولین ملتی دانست که در زمان حیات حضرت مسیح، ایمان آورده و دین مسیحیت را پذیرفتند و افزود: جهت بشارت، تا هند و چین و جنوب آسیا رفتند که کتیبه‌های موجود در چین بیانگر آن است. پس از ظهور پیامبر اسلام (ص) نیز در شبه جزیره دوره جاهلت عربستان و تلاش ایشان جهت فتح مدینه و ترویج دین خود، قبیله آشوری مسیحی " نچران" با وفاداری به پیمانی که بین آنان و پیامبر جدید اسلام منعقد شده بود به یاری ایشان شتافته و پیامبر را موفق به ورود به مدینه و تشکیل حکومت اسلامی خود نمودند.

نماینده‌ی آشوری در ادامه با اشاره به خدمات آشوریان در تاریخ اسلام اظهار کرد:‌در طول تاریخ آشوریان خدمات شایسته‌ای به جامعه اسلام نموده‌اند مانند ( نهضت ترجمه) در زمان خلفای عباسی که با ترجمه کتب علمی و فلسفی یونانی به سریانی و سپس به عربی توسط مترجمان سرشناس آشوری نستوری به ریاست (حنین بن اسحاق مشهور به شیخ المترجمین) در مدارس ادسا و نصیبین انطاکیه، زمینه انتقال این علوم را به تمدن اسلامی فراهم نمودند و پس از آن بود که مسلمانان با استفاده از علوم ترجمه شده وارد حوزه‌های علمی و فلسفی شدند. این فعالیت سپس به گندی شاپور (جندی شاپور) ایران در زمان انوشیروان انتقال یافته و ادامه داشت.

بت کلیا همچنین با بیان اینکه آشوریان در مناطق و کشورهای مختلف پراکنده و تحت سیاست‌های بعضا متضاد دولت‌ها قرار گرفتند گفت: با توجه به وقایع دهه 1910 و 1920 ، بخش اعظم جمعیت آشوریان که از ترکیه تبعید شده بودند در عراق و سوریه اسکان یافتند. دهه 1930 در عراق مصادف شد با ظهور نوعی دولت سازی، که این روند همچنان با حذف تکثر گرایی همراه بود. نیروهای عراقی با پشتوانه‌ی انگلیسی‌ها، فاجعه‌ای انسانی را در منطقه سمیل عراق رقم زدند. ساکنان بیش از شصت روستا از زن و مرد و پیر و جوان همگی به عنوان اینکه مسیحی و عامل کشورهای غربی هستند قتل عام شدند. جمعیت رهایی یافته از قتل عام دولت وقت، اکثرا به مناطق شرقی سوریه پناه برده و ساکن شدند. و پس از آن نیز در زمان خفقان دوران صدام حسین نیز جمعیت کثیری از آشوریان به کشورهای اروپایی، استرالیا و آمریکا پناهنده شدند.

نماینده‌ی آشوری‌ها در مجلس یاد آور شد: ظهور ملی گرایی عبدالناصر در مصر و فراگیر شدن این تفکر در سوریه و عراق و اردن، باعث رقابت و نمایش قدرت در بین حاکمان این کشورها شد و به طور عمدی، آشوریها را با هویت مسیحی مورد خطاب قرار دادند تا مانع درخواست مطالبات ملی گردد.

وی ادامه داد: پس از سقوط نظام بعثی عراق متاسفانه با دیگر هویت تاریخی آشوریان مورد یورش الفاظ و واژه‌های گمراه کننده قرار گرفت. همچنان واژه مسیحیان، اصطلاح رایج محافل سیاسی عراق است.

بت کلیا همچنین با اشاره به قتل عام آشوری‌ها در سوریه و عراق گفت: آشوریان ایران، مردمی که از زمان تمدن بین‌النهرین همچنان در این کشور زندگی می‌کنند و همواره از جایگاه اجتماعی مهم و با ارزشی برخوردار بوده‌اند. در طول تاریخ ایران، آشوریان در کنار دیگر قومیت‌ها، ترکیبی موزون و مورد ستایش را بر جا گذاشته است، از این رو در بین ایرانیان و همسایگان از احترام ویژه‌ای برخوردار هستند. آزادی‌های مشروح و نهادینه در قانون اساسی موید این واقعیت است. در حالی که امروز شاهد قتل عام آشوریان در کشورهای سوریه و عراق صرفا به دلیل مسیحی بودن توسط احزاب تکفیری، داعش ، القاعده و .... هستیم.

وی در ادامه با بیان انتظارات آشوری‌ها از مجامع بین‌المللی تصریح کرد: جامعه آشوری از سازمان ملل، کشورهای آزاد اندیش و مدافعین راستین حقوق بشر، انتظار دارد که در اسرع وقت جهت جلوگیری از ادامه کشتار انسان‌های بی دفاع و بی‌گناه و فجایع موجود در کشورهای عراق و سوریه اقدامی شایسته و درخور نمایند.

نماینده‌ی آشوری‌ها در مجلس خاطر نشان کرد: اتحادیه جهانی آشوریان با اعتقاد به پاسداشت آنچه از پیشینیان به ما رسیده در بیست و هفتمین کنگره خود در آذر ماه 1389 دراردبیل عراق روز اول ماه تموز ( تموز خدای زایش دوباره) را به عنوان روز آشور انتخاب کرد. روز ملی آشور فارغ از گرایشات مذهبی، سلیقه‌های حزبی، فواصل طبقاتی، روزی است که همه‌ی فرزندان آشور در کنار هم با گرامیداشت آن تجلی وحدت و یگانگی یک ملت را نشان می‌دهند.

بت کلیا با بیان این که روز ملی آشور فارغ از این که این ملت کشوری برای خود ندارد، روزی است که فرزندان آشور هم صدا، حق حداقل خودگردانی و حقوق بومی خود را در سرزمین آباء و اجدادی خود فریاد می‌زنند، افزود: روز ملی آشور روزی است که فرزندان آشور همدلانه آواز " بین النهرین سرزمین من" را سر می‌دهند روز ملی آشور فارغ از این که افراط و تفریط گرایان چه ظالمانه و بیرحمانه او را از سرزمین، خانه و کاشانه خود می‌رانند، روزی است که فرزندان آشور شانه به شانه جهانیان در رژه‌های ضد ترورسیتی پای می‌کوبند.

وی در پایان اظهار کرد: روز ملی آشور روزی است از همه کسانی که در معادلات و معاملات، تعاملات و مذاکرات سیاسی جهان نقش دارند. می‌خواهیم به حرمت آن چرخی که امروز مریخ پیما در حال نوردیدن سطح مریخ در جهت شکوفایی دانش بشری است، به حرمت آن ثانیه و دقیقه‌ایی که تپش قلب همه انسان‌ها با آن سنجیده می‌شود، ملت ما را دریابید و حمایت‌های مادی و معنوی خود را از آن به ویژه در آتش که تکفیری‌ها در عراق و سوریه بپاخواسته را دریغ ننمایند.

انتهای پیام

کد N370874

وبگردی