آفتاب
رییس سازمان بسیج سازندگی:

گروه‌های جهادی می‌توانند در عرصه اقتصاد مقاومتی تاثیرگذار باشند

گروه‌های جهادی می‌توانند در عرصه اقتصاد مقاومتی تاثیرگذار باشند

رییس سازمان بسیج سازندگی با بیان این‌که مجموعه سازمان بسیج و گروه‌های جهادی تجلی‌بخش مدیریت و روحیه جهادی هستند، گفت: مجموعه سازمان بسیج و گروه‌های جهادی می‌توانند در عرصه اقتصاد مقاومتی تاثیرگذاری بسیاری داشته باشند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ابراهیم عزیزی رییس سازمان بسیج سازندگی صبح امروز در نشستی خبری به بیان برنامه‌ها و رویکرد سازمان بسیج سازندگی در سال 93 پرداخت و با اشاره به رویکرد سازمان بسیج سازندگی در زمینه گروه‌های جهادی و توجه و رفع محرومیت‌های مناطق کم برخوردار کشور، گفت: ما در نظام دینی خود جوانان را به عنوان یک فرصت و امکان بسیار خوب برای نظام و ارزش‌های آن می‌دانیم و معتقدیم که فصل تابستان یکی از فرصت‌های خوبی است که کشور می‌تواند از وجود نیروهای معتقد، جوان و با انگیزه خود تحت عنوان گروه‌های جهادی بهره ببرد.

رییس سازمان بسیج سازندگی با بیان این‌که گروه‌های جهادی طی سال‌های فعالیت خود با نگاهی عمیق، اعتقادی، اجتماعی و جدیدا اقتصادی وارد عرصه تلاش و خدمت شده‌اند، تصریح کرد: گروه‌های جهادی می‌توانند ظرفیت بی‌نظیری برای رشد، سازندگی و محرومیت‌زدایی در نقاط کم‌برخوردار کشور ایجاد کنند.

عزیزی اضافه کرد: ما در سازمان بسیج سازندگی برای تحقق این حرکت خوب حدود سه هزار گروه جهادی در کشور را سازماندهی کرده‌ایم که این مجموعه از ظرفیت‌های علمی و آموزشی بسیار بالایی برخوردار است.

وی با بیان این که گروه‌های جهادی طی دو ماه اخیر در سلسله نشست‌های رسم هجرت آموزش‌های لازم را دیده‌اند، گفت: گروه‌های جهادی در ماه‌های گذشته به خوبی مورد آموزش قرار گرفته‌اند و می‌توانند زمینه حضور علمی و کاربردی‌تری نسبت به سال‌های گذشته در مناطق داشته باشند.

رییس سازمان بسیج سازندگی با اشاره به این‌که تاکید بر اولویت حضور گروه‌های جهادی در عرصه اقتصاد مقاومتی یکی از ویژگی‌های حائز اهمیت گروه‌های جهادی در سال جاری است، گفت: از آنجایی که مجموعه سازمان بسیج و گروه‌های جهادی تجلی‌بخش مدیریت و روحیه جهادی هستند، می‌توانند در عرصه‌های اقتصاد مقاومتی نیز تاثیرگذار باشند به همین دلیل ما باید جدا از این‌که در عرصه‌های محرومیت‌زدایی، فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی و سوادآموزی ورود پیدا می‌کنیم با عزم اعتقادی وارد عرصه اقتصاد مقاومتی نیز شویم.

عزیزی با اشاره به نحوه ورود گروه‌های جهادی به عرصه اقتصاد مقاومتی، گفت: گروه‌های جهادی می‌توانند به دو صورت وارد عرصه اقتصاد مقاومتی شوند. این گروه‌ها می‌توانند هم از طریق آموزش، مردم و فرهنگ‌سازی اقتصاد مقاومتی در آنها و همچنین از طریق توانمندسازی بخش‌های مختلف در مناطق محروم وارد این عرصه شوند.

وی در ادامه با اشاره به رویکرد سازمان بسیج سازندگی در سال 93، اظهار کرد: ما در سال جاری جدا از فعالیت‌های گذشته خود رویکرد گروه‌های جهادی را به سمت موضوع اقتصاد مقاومتی برده‌ایم و معتقدیم که ظرفیت گروه‌های جهادی می‌تواند علاوه بر محرومیت‌زدایی در عرصه‌های اقتصاد مقاومتی نیز در جهت تحقق اهداف و آرمان‌های نظام اسلامی راهگشا باشد.

رییس سازمان بسیج سازندگی با تاکید بر این‌که بسیج تجلی‌بخش عزم ملی و مدیریت جهادی در کشور است، اظهار کرد: عقبه و کارکرد و گذشته بیانگر این موضوع است که بسیج تجلی‌بخش عزم ملی و مدیریت جهادی در کشور است.

عزیزی با تاکید بر این‌که بسیج از اولین روزهای تشکیل تا به امروز توانسته است در همه صحنه‌های انقلاب خالق باشد، گفت: باور ما بر این است که بسیج در عرصه اقتصاد مقاومتی نیز هم در گذشته توانسته است و هم بیش از گذشته می‌تواند فعالیت کند در همین راستا ما بسیج را به جهت برخورداری از عزم ملی، روحیه جهادی و خالق شرایط بودن فرصتی بی‌نظیر برای نظام اسلامی در ماموریت اقتصاد مقاومتی می‌دانیم.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر لزوم توجه و پیگیری اقتصاد مقاومتی در جامعه، اظهار کرد: بسیج از ابتدای زمانی که مقام معظم رهبری به موضوع اقتصاد مقاومتی اشاره و تاکید کردند وارد این عرصه شد و همواره بنا داشته و دارد که حداکثر توان خود را در این عرصه وارد کند.

رییس سازمان بسیج سازندگی با بیان این‌که ما با برخورداری از منابع و ظرفیت‌های خود وارد عرصه اقتصاد مقاومتی شده‌ایم، گفت: تنها در سال 92 و اوایل سال 93 بسیج جدای از اعتبارات و فعالیت‌های حمایتی و پشتیبانی خود به عنوان تسهیلات ارزان قیمت بالغ بر مبلغ 1500 میلیارد تومان وارد این عرصه کرده است.

عزیزی در ادامه به ارائه آمار، فعالیت‌ها و برنامه‌های مورد نظر سازمان بسیج در سال جاری پرداخت و خاطرنشان کرد: ما در سال 93 پیش‌بینی کرده‌ایم که حدود 59 بیمارستان صحرایی و 95 تیم تخصصی و فوق تخصصی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بسیج جامعه پزشکی به مناطق کم برخوردار اعزام کنیم.

وی همچنین در مورد برنامه‌های سازمان بسیج در حوزه اقتصاد مقاومتی نیز گفت: ما در برنامه‌های خود برای سال 93 حداقل 40 هزار واحد اقتصاد مقاومتی پیش‌بینی کرده‌ایم. در بخش محرومیت‌زدایی نیز بالغ بر 87 هزار و 88 پروژه محرومیت‌زدایی برای مناطق کم برخوردار اجرا و برنامه‌ریزی کرده‌ایم که از این تعداد 500 پروژه به صورت مشترک با قرارگاه کوثر به فعالیت می‌پردازند.

رییس سازمان بسیج سازندگی با تاکید بر این‌که سازمان بسیج سازندگی به هیچ عنوان به دنبال تصدی‌گری در این عرصه‌ها نیست، تصریح کرد: ما به دنبال این هستیم که زمینه‌ساز فرهنگ اقتصاد مقاومتی در جامعه باشیم.

عزیزی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد برنامه‌های سازمان بسیج سازندگی در عرصه مدرسه‌سازی با اشاره به این‌که سازمان بسیج سازندگی طی سال‌هایی که با سازمان نوسازی و وزارت آموزش و پرورش همکاری داشته است حدود 85 هزار واحد آموزشی را مورد بازسازی، بهسازی و تعمیر قرار داده است، گفت: ما برای سال 93 بازسازی، بهسازی و تعمیر هشت هزار واحد آموزشی را در برنامه‌های خود قرار داده‌ایم و بنایمان بر این بوده که سازمان بسیج سازندگی، نیروی انسانی خود را به این سمت ببرد و سازمان نوسازی نیز مصالح ساختمانی مورد نیاز را تامین کند. وزارت آموزش و پرورش نیز متعهد به پرداخت هزینه‌های مربوط به اساتید و معلمان این پروژه‌ها شده است.

وی با بیان این‌که ما تاکنون همه تعهدات خود را انجام داده‌ایم، تصریح کرد: متاسفانه سازمان نوسازی و همچنین آموزش و پرورش تعهدات خود را تاکنون در این زمینه اجرا نکرده‌اند.

رییس سازمان بسیج سازندگی همچنین با اشاره به نحوه همکاری سازمان بسیج سازندگی با دولت، گفت: بر اساس مصوبه هیات دولت، رییس‌جمهور ریاست شورای عالی طرح هجرت را بر عهده دارد. به تبع این موضوع همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی استانداران وظایفی در این زمینه بر عهده دارند.

عزیزی با بیان این‌که استانداران ریاست شورای عالی طرح هجرت استان‌ها را عهده‌دار هستند، افزود: در سال‌های گذشته رییس‌جمهور، معاون اجرایی رییس‌جمهور و استانداران جلسات مربوط به طرح هجرت را برگزار می‌کردند اما در سال جاری تنها تعدادی از استان‌ها جلسات ستاد پشتیبانی این طرح را اجرا کرده‌اند.

وی با بیان این‌که ما معتقدیم از آنجایی که مصوبه هیات دولت در مورد طرح هجرت لغو نشده است ، همچنان دارای ضمانت اجرایی است، گفت: اگر دستگاه‌های اجرایی از این حرکت‌های جهادی پشتیبانی نکنند لطمه بزرگی به فرهنگ جهادی در کشور وارد می‌شود. از آنجایی که این گروه‌های جهادی متشکل از مردم هستند و حمایت از آنها حمایت از مردم به حساب می‌آید انتظار ما این است که در ادامه کاری که در سال‌های گذشته انجام شده است این طرح مورد حمایت و پشتیبانی قرار بگیرد.

انتهای پیام

کد N370873

وبگردی