آفتاب
درروند صلح با مخالفان کرد

ترکیه حکم آزادی 31 زندانی ˈپ. ک. ک ˈ را صادر کرد

ترکیه حکم آزادی 31 زندانی ˈپ. ک. ک ˈ را صادر کرد

آنکارا- ایرنا- دادگاه ˈدیاربکرˈ در روند تلاش دولت ترکیه برای تسریع در مذاکرات صلح با حزب غیرقانونی کارگران کرد این کشور، حکم آزادی 31 زندانی ˈپ. ک. ک ˈ را صادر کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری ˈسون دقیقهˈ، شعبه دوم دادگاه جرایم سنگین دیاربکر، حکم آزادی 31 نفر از زندانیان پرونده شاخه شهری ˈپ.ک.کˈ موسوم به ˈک.ج.کˈ را صادر کرد.

در میان آزادشدگان، چهره های مشهوری هم چون ˈنجدت آتالایˈ شهردار سابق باتمان، ˈذولکف کاراتکین ˈ شهردار سابق کایاپنار، ˈطیب تملˈ سردبیر خبرگزاری دجله و چند روزنامه نگار حضور دارند.

بنا بر این گزارش، هفته گذشته دولت ترکیه لایحه اصلاحی ˈطرح صلح با مخالفان کردˈ را تقدیم مجلس کرد.

ˈبشیر آتالایˈ معاون نخست وزیر ترکیه در این باره گفت: با تصویب این طرح، روند مذاکرات صلح با کردها تسریع شده و شمار کثیری از عناصر ˈپ.ک.ک ˈ با کنار گذاشتن سلاح های خود به جامعه باز خواهند گشت.

وی هم چنین ابراز امیدواری کرد که با تصویب و اجرای این لایحه، به درگیری های خونین در ترکیه پایان داده می شود.

تارنمای سون دقیقه ادامه می دهد: این لایحه شش ماده ای یک تضمین قانونی را برای مقام های دولتی دخیل در روند صلح، ایجاد و زمینه را برای بازگشت شمار کثیری از اعضای پ.ک.ک به جامعه ترکیه را فراهم خواهد کرد.

رهبر زندانی حزب غیرقانونی کارگران کرد ترکیه، لایحه اصلاحی ˈطرح صلح با مخالفان کردˈ دولت اردوغان را ˈتحول تاریخیˈ خوانده است.

در این گزارش، با اشاره به آغاز مذاکرات صلح دولت ترکیه با ˈپ.ک.کˈ از فروردین ماه سال گذشته، آمده است: ناظران آگاه عقیده دارند که دولت اردوغان با تقدیم لایحه یاد شده به مجلس در صدد است، آرای کردهای این کشور را در انتخابات ریاست جمهوری که در مرداد ماه برگزار خواهد شد، کسب کند.

به عقیده این منابع توسعه مناسبات ترکیه با اقلیم کردستان عراق نیز در این باره نقش داشته است، چرا که آنکارا در راستای توسعه مناسبات خود با اقلیم کردستان عراق مجبور به بهبود مناسبات خود با شهروندان کرد ترکیه است.

خاورم **2010**7074**
کد N370859

وبگردی