آفتاب
در گفت‌و گو با ایسنا

رویوران: آمریکا ملزم به حمایت از عراق در مقابل تروریست‌هاست

رویوران: آمریکا ملزم به حمایت از عراق در مقابل تروریست‌هاست

یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: با وجود این‌که عراق و آمریکا توافقنامه‌ امضا کرده‌اند و آمریکا ملزم به حمایت از این کشور در قبال گروه‌های تروریستی است ولی تا امروز اقدامات لازم در این زمینه صورت نگرفته است.

حسین رویوران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در رابطه با درخواست عراق از آمریکا برای مبارزه با گروه بعثی- تکفیری داعش خاطرنشان کرد: عراق با آمریکا معاهده‌ای استراتژیک امضا کرده است که براساس آن آمریکا باید از دولت عراق حمایت کند.

وی با اشاره به اظهارات سخنگوی حزب نوری مالکی مبنی بر اینکه اگر آمریکا حمایت‌های لازم را از عراق انجام ندهد، از ایران درخواست کمک خواهند کرد، گفت: هیچ نوع توافقی برای حمایت ایران از این کشور وجود ندارد و عراق تعداد زیادی سلاح از جمله 60 هواپیمای اف16 و هلی‌کوپترهای آپاچی از آمریکا خریده است. همچنین نباید فراموش کرد که سیستم دفاعی عراق نیز آمریکایی بوده و در بعد نظامی ارتباط‌هایی میان این دو کشور وجود دارد.

رویوران ادامه داد: عراق انتظار دارد آمریکا به این کشور برای سرکوب گروه‌های تروریستی کمک کند و به‌طور طبیعی طبق توافق انجام شده آمریکا باید این کار را انجام دهد. علاوه بر این عراق از سوی گروه داعش تهدید می‌شود و این در حالی است که این گروه در لیست تروریست‌های آمریکا قرار دارد و این کشور مطابق سیاست کلی خود باید مقابل تروریسم ایستاده و با آن مقابله کند.

این کارشناس مسایل بین‌الملل با بیان این‌که برای عراق عجیب است که چرا آمریکا با وجود امضای توافق‌نامه از این کشور در برابر تروریست حمایت نمی‌کند، خاطرنشان کرد: با وجود این‌که مبارزه با تروریست در اولویت دولت آمریکا قرار دارد ولی در کمال تعجب می‌بینیم که آن‌ها در عراق هیچ اقدامی انجام نمی دهند.

وی ادامه داد: به همین دلیل است که سخنگوی نوری مالکی گفته است که در صورت حمایت نشدن از سوی آمریکا از ایران کمک خواهند گرفت. البته ایران هم اعلام کرده است که اگر درخواست رسمی برای کمک به عراق ارایه شود حاضر هستند آن را بررسی و در صورت لزوم نسبت به این امر اقدام کنند. چرا که در هر صورت روابط بسیار نزدیک و منافع مشترک میان این دو کشور وجود دارد.

رویوران با بیان این‌که به دلیل برخی تعارض‌ها میان ایران و آمریکا حضور دو کشور علیه گروه‌های بعث- تکفیری عراق محتمل نیست، افزود: این‌که ایران و آمریکا در کنار هم و تحت یک ستاد هماهنگی علیه گروه‌های تروریستی عراق فعالیت کنند کاملا دور از ذهن است و درحال حاضر چنین امری از سوی ایران رد شده اشت. چرا که در حال حاضر میان ایران و آمریکا رابطه‌ای وجود ندارد و اعتمادسازی لازم هم بین دو کشور صورت نگرفته است.

وی گفت: دولت عراق هم بر این مسایل واقف است ولی تلاش دارد تا آمریکا را وادار کند با آن‌ها در حل معضل تروریست کمک کند، درغیر این‌صورت از ایران خواهد خواست تا از توانمندی‌های خود و شناختی که در سطح منطقه دارد برای حمایت از این کشور استفاده کند.

این کارشناس مسایل بین الملل در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اعلام گروه تکفیری- بعثی موسوم به داعش برای تشکیل دولت اسلامی خاطرنشان کرد: درنظام بین‌المللی فعلی این اقدام داعش با هیچ‌گونه پذیرشی از سوی دولت‌ها و کشورها روبرو نشد به همین دلیل اعلام تشکیل دولت از سوی این گروه تروریستی هیچ ارزشی ندارد.

وی در پایان گفت: داعش تلاش دارد تا مناطق اشغالی عراق را با عنوان مدینه منوره اعلام کنند و طی اقدامی از همه مسلمانان جهان درخواست کرده‌اند که به این منطقه هجرت کرده و از این گروه تروریستی دفاع کنند ولی به‌طور کلی این قبیل اقدامات تنها در میان قشر محدودی تاثیرگذار خواهد بود ولی مورد پذیرش همگانی در جهان اسلام و خارج از آن نخواهد بود. به همین دلیل به نظر نمی‌رسد که این نوع بیانیه‌ها و اقدامات داعش ارزش چندانی داشته باشد.

انتهای پیام

کد N370855

وبگردی