آفتاب
وال استریت ژورنال:

شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری در ایران برنامه ریزی می کنند

شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری در ایران برنامه ریزی می کنند

تهران- ایرنا- روزنامه آمریکایی ˈوال استریت ژورنالˈ از برنامه ریزی شرکت های خارجی نفت و خودروسازی برای سرمایه گذاری در ایران خبر داد.

این روزنامه آمریکایی در مطلبی به قلم ˈجی سولومونˈمی نویسد:سال گذشته ˈغلامحسین شافعیˈ رییس اتاق بازرگانی ایران ممکن بود بیش از یک ماه را بدون میزبانی از یک هیات تجاری خارجی سپری کند زیرا این هیات ها نگران نقض تحریم های اقتصادی بودند،اما این روزها وی تقریبا به صورت روزانه میزبان هیات های تجاری از خاورمیانه، آسیا، آمریکای لاتین است و یا به پایتخت کشورهای اروپایی سفر می کند.

این مقام ایرانی 63 ساله از دفتر کار خود در مرکز تهران که مشرف به سفارت متروک سابق آمریکا در ایران است، گفت: در داخل کشور فضای جدیدی ایجاد شده و نگاه کشورهای خارجی به ایران تغییر کرده است. در حال حاضر اقتصاد ما امتیاز خوبی دارد.

به نوشته این روزنامه، شرکت های بزرگ انرژی جهان از جمله ˈتوتالˈ، ˈرویال داچ شلˈ، خودروسازانی مانند ˈپژو ستروئنˈ (PSA) و شرکت های مالی ˈدویچه بانکˈ و ˈرنسنانس کپیتال روسیهˈ در جلسات معارفه درباره سرمایه گذاری در ایران شرکت کرده اند.

همزمان با آغاز مرحله نهایی مذاکرات هسته ای ایران و گروه پنج به علاوه یک در آستانه مهلت 20 ژوییه ( 30تیر)، شرکت های جهانی مشغول تحقیق هستند، تا با شرکای احتمالی ایرانی خود دیدار کنند و به دنبال کسب جایگاهی در بازار ایران هستند.

این شرکت ها جذب بازاری شده اند که با توجه به جمعیت تقریبا 80 میلیونی آن که اکثریت آنها را جوانان زیر 30 سال، تحصیل کرده و آگاه از فناوری تشکیل می دهد، از پتانسیل تبدیل شدن به بزرگترین بازار خاورمیانه برخوردار است.

این کشور همچنین از نظر ظرفیت انرژی، چهارمین منابع بزرگ مسلم نفتی و دومین منابع بزرگ گاز طبیعی جهان را به خود اختصاص داده است.

به نوشته وال استریت ژورنال، ایران و آمریکا در زمینه همکاری برای فرونشاندن ناآرامی ها در عراق مذاکراتی با یکدیگر داشته اند اما به گفته مقام ها ، اختلافات زیادی بین آنها وجود دارد که تا قبل از توافق هسته ای باید حل و فصل شود.

مذاکره کنندگان هسته ای گفته اند در صورت لزوم مهلت توافق شش ماه را تمدید خواهند کرد. اقتصاد ایران در حال حاضر با مجموعه ای از تحریم های آمریکا، سازمان ملل و اتحادیه اروپا با هدف فشار بر برنامه هسته ای این کشور دست و پنجه نرم می کند.

در صورت امضای توافق نهایی در ژوییه آینده ( تیرماه) تحریم ها بانک مرکزی تهران لغو و محدویت های بخش های مالی، انرژی و فناوری این کشور کاهش خواهد یافت. این امر دست شرکت های غربی را برای سرمایه گذاری در صنایع دارای توان رشد بالای ایران که تقریبا یک دهه گذشته تعطیل بوده، باز خواهد گذاشت.

این روزنامه به نقل از ˈعلی امیریˈ تحصیل کرده دانشگاه هاروارد و شریک ایرانی شرکت سرمایه گذاری ˈACLˈ لندن، که در تهران مستقر است، نوشت: علاقه به سرمایه گذاری در ایران به سرعت در حال افزایش است.

وی گفت، شرکت متبوعش بیش از 100 میلیون دلار تعهد سرمایه گذاری در ایران عمدتا از سوی سرمایه گذاران اروپایی دارد.

این گزارش می افزاید: اتاق بازرگانی ایران بخشی از یک گروه مرکزی متشکل از تجار، دیپلمات ها و برنامه ریزان اقتصادی است که از زمان روی کار آمدن ˈحسن روحانیˈ رییس جمهوری ایران به منظور ادغام اقتصاد ایران به اقتصاد جهانی تلاش هماهنگی را آغاز کرده اند.

این روزنامه آمریکایی نوشت: از زمان روی کار آمدن دولت روحانی، نرخ تورم ماهانه به نصف کاهش یافته و ارز داخلی ایران ( ریال) تقویت شده است و صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده که رشد اقتصادی ایران امسال احیا شود. این در حالی است که به گفته مقام های ایرانی، صادارت نفت خام این کشور به حدود 1.2 میلیون بشکه در روز افزایش یافته است. سال گذشته این رقم به 700 هزار بشکه نفت در روز رسید و با وجود افزایش این رقم، میزان صادرات نفتی ایران، هنوز هم بسیار پایین تر از دوران قبل از تحریم هاست.

روحانی بسیاری از دیپلمات ها را به کشورهای اروپایی و آسیایی اعزام کرده تا این پیام را منتقل کنند که در ایران فضای تجارت باز است. بازسازی صنعت نفت ایران باتوجه با کاهش تولید و صادرات در یک دهه گذشته به دلیل افت سرمایه گذاری و تحریم های نفتی مورد توجه خاص قرار دارد.

در ماه های گذشته مدیران ارشد غول های بزرگ انرژی اروپا از جمله ˈتوتالˈ فرانسه، ˈرویال داچ شلˈ انگلیس و هلند و شرکت ˈانیˈ ایتالیا با مقام های وزارت نفت ایران در زمینه بازگشت احتمالی آنها به فعالیت در ایران در صورت لغو تحریم ها مذاکراتی را انجام داده اند.

به گفته افراد مطلع از چنین نشست هایی، شرکت نفتی ˈرسپولˈ اسپانیا و ˈاستات اویلˈ نروژ نیز به منظور بررسی امکان بازگشت آنها به ایران، با مقام های نفتی این کشور در ماه های گذشته دیدار کرده اند.

مقام های رسپول از اظهار نظر در این زمینه خودداری کردند و استات اویل اعلام کرد که این شرکت پیوسته با مقام های ایرانی درباره تعهدات پرداختی باقی مانده به این کشور مذاکره می کند اما از اظهار نظر درباره ارزیابی ها درباره فرصت های احتمالی تجاری در ایران خودداری کرد.

در عین حال، شرکت بزرگ خودروسازی ایران موسوم به گروه صنعتی ایران خودرو مذاکرات با خودروسازان بین المللی از جمله شرکت های رنو و پژو را که در سال 2012 از بازار ایران خارج شدند، آغاز کرده است.

مقام های شرکت های پژو و رنو تایید کرده اند که مذاکراتی با شرکت ایران خودرو درباره از سرگیری مشارکت خود در صورت لغو تحریم ها داشته اند.

ˈرضا سلطان زادهˈ سرمایه گذار تحصیل کرده آمریکا، درباره عادی سازی روابط بین تهران و واشنگتن گفت در نهایت این روابط باید عادی شود.

وی که ریاست شرکت سرمایه گذاری صنایع ایران را برعهده دارد، گفت شرکت متبوعش با سرمایه گذارانی از انگلیس، امارات و روسیه به منظور مشارکت با شرکت های ایرانی به ویژه در بخش های فولاد و معادن مذاکراتی انجام داده است.

وال استریت ژورنال به نقل از شافعی اضافه کرد: شرکت های ایرانی علاقه مند به بهترین بازارها و فناوری های جهان هستند.

رسانام**9158**5981
کد N370767

وبگردی