آفتاب
تحولات افغانستان/

احتمال مذاکرات نامزدهای دور دوم درباره بن بست انتخاباتی/ اظهارات مداخله جویانه کری درباره روند شمارش آرا

احتمال مذاکرات نامزدهای دور دوم درباره بن بست انتخاباتی/ اظهارات مداخله جویانه کری درباره روند شمارش آرا

اظهارات مداخله جویانه جان کری درباره روند شمارش آرای انتخابات و احتمال مذاکرات نامزدهای دور دوم درباره بن بست انتخاباتی از جمله تحولات افغانستان به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، جان کری وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با حامد کرزای رئیس جمهوری افغانستان ضمن ابراز نگرانی درباره روند شمارش آرای انتخابات با تاکید بر اهمیت اتحاد ملی و روند صلح‌ آمیز سیاسی خواستار پایان دادن به نگرانی های رقبای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شد زیرا به گفته وی این روند باعث بی ثباتی در افغانستان می شود.

کری ضمن اعلام حمایت آمریکا از روند انتخابات افغانستان و استقبال از اقدامات کمیسیون انتخابات برای بازرسی از صندوق‌ های رای در سراسر کشور افغانستان خواستار اتخاذ اقداماتی برای رفع نگرانی‌ های نامزدهای انتخاباتی شد.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین حمایت خود را از روند انتخاباتی معتبر، شفاف و جامع اعلام کرد که به آرای رای دهندگان احترام گذاشته و از مردم افغانستان حمایت می کند.

جان کری همچنین خواستار همکاری طرفین برای تحقق این هدف و جلوگیری از اقداماتی شد که تضعیف کننده وحدت ملی است.

این تماس تلفنی در پی اعلام تعویق در اعلام نتایج اولیه شمارش آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در چند روز آتی انجام شد.

خبر دیگر اینکه عباس نویان یکی از سخنگویان ستاد اشرف غنی احمدزی در گفتگو با شبکه خبری بی بی سی از احتمال مذاکرات عبدالله عبدالله و احمدزی درباره بن بست انتخاباتی و ایجاد مکانیسمی برای جداسازی آرا پاک از آرا ناپاک در چند روز آتی خبر داد.

در همین رابطه مجیب رحیمی سخنگوی ستاد انتخاباتی عبدالله با اشاره به آغاز رایزنی ها برای مذاکره با ستاد احمدزی در دیدار این نامزد سکولار با محمد یونس قانونی معاون اول رئیس جمهوری افغانستان اعلام کرد که هنوز قطعی شدن این دیدار مشخص نیست.

این اظهارات پس از آن مطرح شد که یک عضو کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفت کمیسیونرهای این کمیسیون تصمیم گرفته اند اعلام نتایج اولیه را به تعویق بیاندازند. "شریفه زرمتی وردک" با اعلام این خبر به شبکه بی بی سی علت این اقدام را بررسی و بازشماری آرای دو هزار حوزه رای گیری عنوان کرد.

به گفته وی از آنجا که کار بررسی آرای این حوزه ها دست کم تا پایان هفته جاری زمان می برد امکان اعلام نتایج اولیه، طبق برنامه پیشین وجود ندارد. قرار بود نتایج اولیه شمارش آرا روز چهارشنبه یازدهم تیر اعلام شود.

وردک با رد انگیزه های سیاسی از تاخیر در اعلام نتایج آرا تاکید کرد اختلافات سیاسی ربطی به کمیسیون مستقل انتخابات نداشته و دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان و ریاست جمهوری مسئول پاسخگویی به مسائل سیاسی هستند. وی اطمینان داد کمیسیون انتخابات بدون توجه به تحولات اخیر به وظایف خود عمل خواهد کرد.

در همین حال عبدالله عبدالله یکی از دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با متهم کردن کمیسیون مستقل انتخابات به دست داشتن در تقلب گسترده علیه رقیب خود اشرف غنی زی مناسبات خود را با این کمیسیون قطع و اعلام کرده که آن را به رسمیت نمی شناسد.

هر چند ستاد انتخاباتی عبدالله می گوید کمیسیون انتخابات به خواسته هایش از جمله معرفی عوامل تخلف انتخاباتی و زمینه‌سازی برای تقلب، رسیدگی نکرده است، اما این کمیسیون تاکید دارد خواسته های مذکور برآورده شده و دلیل دیگری برای اعتراض باقی نمانده است.

کد N370632

وبگردی