آفتاب
معاون وزیر ارشاد:

حرکت امام رضا(ع) از مدینه تا مرو حرکتی فرهنگی بود

حرکت امام رضا(ع) از مدینه تا مرو حرکتی فرهنگی بود

مراسم بزرگداشت دهم تیرماه سالروز ورود امام رضا(ع) به نیشابور با حضور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدجوادجعفری مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)، معاون استاندار خراسان رضوی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان استانی در نیشابور برگزار شد.

مراسم بزرگداشت دهم تیرماه سالروز ورود امام رضا(ع) به نیشابور با حضور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدجوادجعفری مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)، معاون استاندار خراسان رضوی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان استانی در نیشابور برگزار شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، علی‌اصغر کاراندیش معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این مراسم گفت: خداوند این عزت را به مردم متدین نیشابور اعطا کرد که امام رضا(ع) در طول سفر طولانی خود از مدینه تا مرو حدیث ارزشمند و گران‌بهای سلسلة الذهب را در این شهر بیان کردند و باعث عزت مردمان این سرزمین شدند.

وی با بیان اینکه این عزت برای نیشابوریان بی‌دلیل نبوده است، گفت: امروز هم وقتی تاریخ را نگاه می‌کنیم می‌بینیم هنوز همان روحیه فرهنگی، تدین، شعور و شناخت در مردم این دیار وجود دارد و این افتخار بزرگی برای همه ما ایرانیان است.

کاراندیش مروستی خاطرنشان کرد: مفتخریم که نیشابور در خراسان قرار دارد و این باعث عزت است و حرکت امام رضا(ع) از مدینه تا مرو گذشته از نگاه اعتقادی و سیاسی آن، یک حرکت فرهنگی بود که در نیشابور نمونه بارز آن ظهور کرد و اثراتی در جامعه مسلمین و شیعیان به جاگذاشت که تا به امروز خیر و برکت این سفر نمایان است.

وی ادامه داد: وجود امام رضا(ع) در خراسان مایه برکت است که بر همین اساس بنیاد بین المللی امام رضا(ع) در خراسان تاسیس شده است تا بتواند در جهت ترویج و اعتلای فرهنگ رضوی در داخل و خارج از کشور فعالیت کند.

معاون وزیر ارشاد افزود: امیدواریم به انتظارات مقام معظم رهبری در توسعه مسائل فرهنگی که زیرساخت همه مسائل است توجه و اهتمام بیشتری داشته باشیم و شاهد باشیم فرهنگ در جامعه به عنوان یک اصل مطرح است و تمام فعالیت‌ها در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی با زیرساخت فرهنگی به ثمر نشیند و نتایج آن را ببینیم.

وی در پایان ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران ویژه برنامه بزرگداشت سالروز ورود امام رضا(ع) به نیشابور، اظهار امیدواری کرد این برنامه در سال‌های آینده نیز با شکوه بهتری برگزار شود.

بر اساس این گزارش مراسم بزرگداشت دهم تیرماه سالروز ورود امام رضا(ع) به نیشابور و روز ملی خراسان از سری برنامه‌های ویژه جشنواره بین المللی امام رضا(ع) است که همه ساله به همت مردم نیشابور و دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی این شهرستان و هیات‌های مذهبی با هماهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی و با حمایت شورای اسلامی و شهرداری نیشابور و با پشتیبانی‌های فرمانداری نیشابور در این شهرستان برگزار می‌شود.

در این مراسم برنامه‌های ویژه‌ای اجرا می‌شود که از جمله آنها می‌توان به مراسم ورود کاروان نمادین امام رضا(ع) به نیشابور، اشاره کرد که امسال نیز با شکوه خاصی و با حضور گسترده مردم ولایت‌مدار این شهر برگزار شد و مردم روزه‌دار نیشابور از خردسال تا کهن سال با چنان ذوق و شوقی با نثارگل کاروان نمادین امام رضا (ع) را در طول مسیر که هشت منزل بود، همراهی کردند که گویی سال ‪ ۲۰۰هجری قمری بار دیگر در حال تکرار است.

هم چنین به این مناسبت هنرمندان نیشابوری حدیث سلسلة الذهب را به طول1235 متر کتابت نمودند و شب شعر«در محضر خورشید» نیز با حضور شاعران برجسته کشور در فرهنگسرای سیمرغ نیشابور برگزار شد. تابلو فیروزه کاری شده نفیس با عبارت« السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا (ع)» نیز با حضور معاون وزیر ارشاد رونمایی و به موزه حرم مطهر امام رضا(ع)اهدا شد.

دوازدهم تیرماه نیز به این مناسبت میزگرد علمی«چگونگی هجرت امام رضا(ع) به ایران و تبیین حدیث سلسلة الذهب» با حضور حجت‌الاسلام دکتر فقیه اسفندیاری رئییس هیات علمی بنیاد بین المللی امام رضا(ع) و دکتر محمد صادق علمی، حجت‌الاسلام جواد نظافت و حجت‌الاسلام مجتبی الهی خراسانی از اعضای هیات علمی این بنیاد در نیشابور برگزار می‌شود.

انتهای پیام

کد N370389

وبگردی