آفتاب

اعلام پایبندی حزب جلال طالبانی به ماده 140 قانون اساسی عراق

اعلام پایبندی حزب جلال طالبانی به ماده 140 قانون اساسی عراق

حزب اتحاد میهنی کردستان عراق به رهبری جلال طالبانی بر پایبندی خود به ماده 140 قانون اساسی عراق که در خصوص مناطق مورد مناقشه است، تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز عراق، "نجم الدین کریم"، از رهبران اتحاد میهنی کردستان عراق و استاندار کرکوک در کنفرانسی خبری در بغداد عنوان داشت: ماده 140 در چارچوب قانون اساسی است و منطقه کردستان به این قانون اساسی رای داده است و در نتیجه ما به تمامی بندهای این قانون اساسی از جمله ماده 140 پایبندیم.

این مقام عراقی با بیان این که اتحاد میهنی کردستان به مبارزه با تروریسم و مقابله با گروه‌های تروریستی پایبند است، تصریح کرد: تمام نمایندگان اتحاد میهنی کردستان عراق و پارلمان که تعداد آن‌ها به 21 تن می‌رسد، در جلسه پارلمان در روز گذشته سوگند یاد کردند.

وی افزود: عملکرد اتحاد میهنی کردستان براساس روشی است که جلال طالبانی، رئیس جمهوری عراق که دوره ریاستش پایان یافته است، در دوره گذشته براساس آن عمل کرد. روش وی مبتنی بر احترام به قانون اساسی و تلاش برای حل و فصل اختلافات از طریق روش‌های قانونی و به دور از بحران آفرینی بوده است.

پیش‌تر مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق اظهار کرده بود: پس از این که ارتش عراق از مناطق مورد مناقشه عقب نشینی کرده و نیروهای پیشمرگ کرد وارد این مناطق شدند، ماده 140 قانون اساسی انجام شد و پایان یافت.

ماده 140 قانون اساسی عراق درخصوص عادی سازی اوضاع در استان کرکوک و مناطق مورد مناقشه در دیگر استان‌ها همچون نینوا و دیالی است و دوره زمانی که در 31 ستپامبر 2007 پایان یافت، برای اجرای اقدامات قید شده در این ماده تعیین شد و به ساکنان این مناطق این آزادی را داد تا سرنوشت خود را چه برای ماندن به عنوان یک بخش مستقل یا الحاق آن به منطقه کردستان عراق از طریق برگزاری همه پرسی تعیین کنند.

انتهای پیام

کد N370329

وبگردی