آفتاب
نشست بررسی تحولات انتخاباتی افغانستان-2/

حمایت غرب و صهیونیست ها از احمدزی/ واکنش هواداران عبدالله به پیروزی نامزد سکولار

حمایت غرب و صهیونیست ها از احمدزی/ واکنش هواداران عبدالله به پیروزی نامزد سکولار

کارشناسان مسائل سیاسی در ادامه حضور در خبرگزاری مهر با اشاره به حمایت غرب و صهیونیست ها از احمدزی به واکنش هواداران عبدالله در صورت پیروزی نامزد سکولار پرداختند.

"علی واحدی" موسس و مسئول بخش فرهنگی موسسه کوثر در ادامه نشست بررسی تحولات انتخاباتی افغانستان به حملات راکتی پاکستان به این کشور قبل از زمان برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری و حتی هنگام برگزاری آن پرداخت و گفت: با وجود آنکه پاکستان همواره هدف از چنین حملاتی را مبارزه علیه تروریسم و طالبان عنوان کرده است دولت افغانستان اعتراض خود را به این مسئله ابراز داشته است.

واحدی افزود: اسلام آباد تاکید کرده که تمام تلاش خود را برای برقراری امنیت در زمان برگزاری انتخابات و همکاری با افغانستان در زمینه جلوگیری از بروز تقلب و تخلف های انتخاباتی انجام می دهد. آی اس آی از سوی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) حمایت شده و گفته می شود که اکثر دخالت ها از سنگر امنیتی پاکستان بوده و دولت نقش مثبتی را در روند انتخابات ایفا کرده است.

"سید محمد حسینی" عضو شورای علمای اهل تشیع افغانستان نیز در این رابطه گفت: پاکستان به عنوان متحد استراتژیک غرب به ویژه آمریکا و انگلیس در منطقه محسوب می شود و تحولات منفی در افغانستان از سوی پاکستان رقم خورده و اسلام آباد تلاشی را در زمینه برقراری امنیت و آرامش در کشور انجام نداده است.

افغانها باید به خود باوری در میان کشورهای اسلامی دست یابند که نمونه بارز این خودباوری را می توان در میان مردم ایران مثال زد زیرا ایرانیها نشان دادند که با تمام توطئه و فشارهای غرب استقلال خود را حفظ کرده و بهترین الگوی شاخص برای کشورهای اسلامی هستند

واحدی در رابطه با اعلام جزء به جزء نتایج آرا از سوی کمیسیون انتخابات افغانستان گفت: کمیسیون این حق را ندارد که قبل از اعلام نتایج کلی جنگ روانی به راه انداخته و از پیروزی یک نامزد مشخص در انتخابات خبر دهد که همین موضوع نشان می دهد دستهایی از خارج از افغانستان در پی ایجاد تنش میان دو جناح انتخاباتی است.

موسس و مسئول بخش فرهنگی موسسه کوثر در رابطه با واکنش عبدالله در صورت اعلام پیروزی اشرف غنی احمدزی گفت: در صورت بروز تقلب هواداران عبدالله واکنش جدی را به این انتخابات خواهند داشت و ملت افغانستان هرگز نمی توانند ببینند که آرای آنها در نظر گرفته نشده و همچنان قربانی توطئه غرب هستند.

در همین رابطه "یان کوبیش" نماینده سازمان ملل در افغانستان در دیدار با "احمد یوسف نورستانی" رئیس کمیسیون مستقل انتخابات از کمیسیون مستقل انتخابات خواسته به منظور اعتبار بخشیدن به روند انتخابات، گام های لازم را برای جداسازی آرای باطله و تقلبی از آرای پاک بردارد و معیارهای امانتداری را در این روند مدنظر قرار دهد.

از سوی دیگر همزمان با افزایش تنشها میان ستاد انتخاباتی عبدالله با کمیسیون مرکزی انتخابات، مردم هرات نیز همچون مردم کابل در حمایت از این نامزد انتخاباتی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تظاهرات کردند.

مردم هرات و کابل در این تظاهرات اعتراض خود را به کمیسیون مرکزی انتخابات افغانستان اعلام کرده و خواستار شفافیت هرچه بیشتر به منظور جلب اعتماد نامزدهای انتخاباتی شدند.

وی با اشاره به تلاش غربیها در زمینه ناآرام نشان دادن افغانستان گفت: افغانستان نباید این جنگ روانی را که منجر به تنش می شود جدی گرفته و فضای مطلوب انتخابات را به درگیری و تنش بکشاند و سوژه ای را در دست غربیها بویژه آمریکا بدهد.

واحدی در رابطه با دیدگاه اشرف غنی احمد زی در قبال غربی ها گفت: این نامزد انتخاباتی فردی سکولار بوده و تحت حمایت غرب بوده و مشاور اسرائیلی دارد و اگر روی کار آید سیاست های آمریکا را در افغانستان پیاده می کند.

عضو شورای علمای اهل تشیع افغانستان نیز در این رابطه گفت: اشرف غنی احمد زی همسر مسیحی داشته و مدارکی نیز در دست است که در برخی از نشست های صهیونیست ها و یهودی ها شرکت داشته و حمایت اسرائیل را از آن خود دارد.

آمریکا همواره از تروریسم به عنوان یک ابزار برای اشغال کشورهای اسلامی استفاده کرده است؛ مگر این طور نیست که آمریکا ادعا می کند اسامه بن لادن را کشته است پس چرا افغانستان را ترک نمی کند زیرا در این صورت دیگر دلیلی برای تداوم حضور غربیها به لحاظ قانونی در این کشور وجود نخواهد داشت

وی افزود: این احتمال که اشرف غنی احمدزی با تبانی غربیها روی کار آید بسیار بالا است زیرا در دور اول انتخابات نیز توطئه ای صورت گرفت و به اسم مهندسی آرا انتخابات به دور دوم کشیده شد که آمریکاییها و غربیها نیز در این زمینه دست داشتند.

عضو شورای علمای اهل تشیع افغانستان گفت این احتمال وجود دارد که غربیها نامزد مورد تایید خود را به عنوان رئیس جمهوری آتی افغانستان معرفی کنند اما واقعیت امر این است که عبدالله رئیس جمهوری منتخب بوده و اشرف غنی احمدزی چهره ای شناخته شده نیست.

حسینی گفت: مردم افغانستان مخالفت تداوم اشغالگری غرب در کشورشان بوده و ناامنی در کشورمان با اعتراضات مردمی مواجه می شود زیرا نیروهای امنیتی در انتخابات این دوره نشان دادند که این آمادگی را دارند که بدون حضور غربیها و خارجیها امنیت را در کشور برقرار کنند.

واحدی نیز گفت: رئیس جمهور آتی افغانستان باید به خواست مردم توجه کرده و غربیها هر چه زودتر از افغانستان خارج شوند زیرا مردم به آنها اطمینان ندارند. افغانها باید به خود باوری در میان کشورهای اسلامی دست یابند که نمونه بارز این خودباوری را می توان در میان مردم ایران مثال زد زیرا ایرانیها نشان دادند که با تمام توطئه و فشارهای غرب استقلال خود را حفظ کرده و بهترین الگوی شاخص برای کشورهای اسلامی هستند.

موسس و مسئول بخش فرهنگی موسسه کوثر گفت: بهترین الگوی شاخص خودباوری برگزاری انتخابات در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بود زیرا نیروهای افغان حتی بهتر از دوره حامد کرزای توانستند آرامش را برای رای دهندگان با وجود تهدیدهای طالبان برقرار کرده و مردم پای صندوق های رای بروند.

واحدی گفت: آمریکا همواره از تروریسم به عنوان یک ابزار برای اشغال کشورهای اسلامی استفاده کرده است؛ مگر این طور نیست که آمریکا ادعا می کند اسامه بن لادن را کشته است پس چرا افغانستان را ترک نمی کند زیرا در این صورت دیگر دلیلی برای تداوم حضور غربیها به لحاظ قانونی در کشورمان وجود نخواهد داشت.

وی افزود: آمریکا به جای خروج نیروهای خود از افغانستان شمار آنها را افزایش داده و همین موضوع باعث شده است که طالبان مدعی شود تنها با خروج کامل آمریکا از افغانستان پای میز مذاکرات صلح حاضر می شود و بدین گونه عملیات خود را توجیه می کند.

ادامه دارد...

کد N370317

وبگردی