آفتاب
در تماس با کرزای،

جان کری از روند شمارش آرای انتخابات افغانستان ابراز نگرانی کرد

جان کری از روند شمارش آرای انتخابات افغانستان ابراز نگرانی کرد

وزیر امور خارجه آمریکا در تماس تلفنی با حامد کرزای تاکید کرد که وی باید به نگرانی‌های رقبای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری پایان دهد چرا که ادامه این روند موجب بی ثباتی در افغانستان خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا همچنین بر اهمیت اتحاد ملی و روند صلح‌آمیز سیاسی تاکید کرد.

گفت‌وگوی تلفنی کری و حامد کرزای پس از آن انجام شد که دولت افغانستان اعلام کرد اعلان نتایج اولیه شمارش آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری برای چند روز به تعویق افتاده است.

مردم افغانستان در چهاردهم ژوئن به پای صندوق‌های رای رفتند تا میان عبدالله عبدالله، وزیر امور خارجه افغانستان و اشرف غنی، اقتصاددان سابق بانک جهانی یکی را برای پست ریاست جمهوری انتخاب کنند.

عبدالله که پیش‌تر گمان می‌رفت پیشتاز انتخابات باشد روند انتخابات را به دلیل آنچه که تقلب گسترده می‌خواند بایکوت کرد، با این حال اشرف غنی تاکید کرد که انتخابات شفاف بوده و وی بیش از یک میلیون رای جلو است.

یکی از سخنگوهای وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد، جان کری در تماس تلفنی با رئیس جمهوری افغانستان بر حمایت آمریکا از روند انتخابات افغانستان بار دیگر تاکید کرد و خواستار اتخاذ اقداماتی شد که به نگرانی‌های کاندیداهای انتخابات رسیدگی شود.

این سخنگو افزود: وزیر امور خارجه آمریکا همچنین از اقدامات کمیسیون انتخابات مستقل افغانستان برای بازرسی از صندوق‌های رای در سراسر کشور افغانستان استقبال کرد و خطاب به این کمیسیون گفت که آنها باید بازبینی کامل و جامعی انجام دهند تا مردم افغانستان را مطمئن سازند که روند انتخابات یکپارچه بوده است.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه افزود: ما همواره از روند انتخاباتی معتبر، شفاف و جامع که کاملا از مردم افغانستان حمایت کند و باعث انتخاب رئیس جمهوری شود که بتواند حکمرانی کند، حمایت کرده‌ایم.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا در ادامه گفت: ما از تمام طرف‌ها می‌خواهیم تا برای رسیدن به این هدف همکاری کرده و از اقداماتی که وحدت ملی را تضعیف می‌کند خودداری کنند.

قرار بود نتایج انتخابات افغانستان امروز (چهارشنبه) اعلام شود.

انتهای پیام

کد N369948

وبگردی