آفتاب

امیرعبداللهیان: آمریکا درصدد اجرای سناریوی اوکراین در عراق است

امیرعبداللهیان: آمریکا درصدد اجرای سناریوی اوکراین در عراق است

مسکو - ایرنا- ˈحسین امیرعبداللهیانˈ معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرد: آمریکا درصدد اجرای سناریوی اوکراین در عراق است و از تروریست های تکفیری داعش برای این منظور استفاده می کند.

امیرعبداللهیان عصر سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مسکو گفت: داعش محصول سیاست های آمریکا در منطقه خاورمیانه است.

وی افزود: این گروه تروریستی بر اثر سیاست های آمریکا در حمایت از تروریسم در سوریه شکل گرفت و در خدمت اهداف پلید و استعماری این قدرت قرار دارد.

امیر عبداللهیان توضیح داد: داعش امروز ابزاری در دست واشنگتن است و آمریکا از این گروه تروریستی خطرناک در راستای اهداف و برنامه های خود استفاده می کند و عدم مقابله آمریکا با تروریسم در سوریه و عراق حاکی از این واقعیت است.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد که در دیدار با میخاییل بوگدانف همتای روس خود در مورد آخرین وضعیت منطقه خاورمیانه و تحولات جاری به ویژه اوضاع عراق و مساله حمله تروریست های داعش به این کشور گفتگو و رایزنی کرده است.

وی اضافه کرد: تهران و مسکو معتقدند که باید با افراط گرایی و تروریسم در منطقه خاورمیانه مقابله و مبارزه موثر کرد.

وی افزود: دو کشور بر این باورند که آمریکا در ورای حوادث عراق قرار دارد و واشنگتن می خواهد از تروریست ها و پسمانده های رژیم بعثی سابق در عراق برای نیل به اهداف خود استفاده کند.

امیرعبداللهیان گفت: بعضی از طرف ها هم می خواهند اهداف خود را برای تجزیه عراق دنبال کنند تا شاید در اینده این گونه اقدامات را در مورد سایر کشورهای منطقه ادامه دهند.

وی ادامه داد: مقام های روسیه معتقدند که آمریکا درپی تبدیل عراق به اوکراین دیگر است و به همین دلیل تروریست های داعش به این کشور حمله کرده اند.

وی گفت: در رایزنی های مسکو بر راهکار سیاسی مبتنی بر قانون اساسی عراق و حمایت از تلاش های دولت این کشور تاکید کردیم.

معاون وزیر خارجه کشورمان در مورد مذاکرات ایران و آمریکا در مورد عراق گفت: به مقامهای آمریکا هشدار جدی داده ایم که حمایت آنها از تروریسم عواقب بسیار خطرناک برای منطقه و خود آمریکا در پی خواهد داشت.

وی با بیان این که در مبارزه با تروریسم هر کمکی که در چارچوب مقررات بین المللی باشد به عراق ارایه خواهیم کرد، گفت: معتقدیم که مهار تروریست ها در عراق بخوبی جریان دارد و کمک های ما به این کشور در امر مبارزه با تروریسم به صورت رایزنی در این زمینه انجام می گیرد.

امیرعبداللهیان یادآوری کرد: روابط جمهوری اسلامی ایران و عراق روابط راهبردی است و هر اقدامی که عراق را قوی و متحد بسازد انجام می دهیم.

وی اضافه کرد: نگاه ما به کل عراق شامل شیعه، سنی، کرد و مسیحی است و معتقدیم که همه طرف ها در چارچوب قانون اساسی می توانند در دولت این کشور سهم داشته باشند.

امیر عبداللهیان وجود هر گونه نیروی نظامی ایران در عراق را رد و تکذیب کرد و گفت: حتما در چارچوب قراردادهای امنیتی مشورت هایی برای مبارزه با تروریسم در این کشور خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: عراق بیش از 12 سال است با تروریست ها می جنگد و معتقدیم که نیروهای امنیتی با قاطعیت تروریست ها را سرکوب خواهند کرد.البته مادامی که برخی نیروهای خارجی از تروریسم در عراق حمایت می کنند این درگیری ها ادامه خواهد داشت.

وی افزود: عراق هیچ نیازی به نیروهای مسلح از کشورهای دیگر ازجمله ایران و آمریکا ندارد.

معاون وزیر خارجه کشورمان با اشاره به کمک 500 میلیون دلاری آمریکا به معارضان سوری گفت: امریکا این کمک مالی را به تسلیحات تبدیل کرده و انتقال آن به سوریه جریان دارد.

وی گفت: آمریکا با حمایت از تروریست ها در سوریه در کشتار مردم این کشور سهم دارد.

وی افزود: داعش با کمک آمریکا در سوریه ایجاد شده است و در حال حاضر به انجام ماموریت محوله به خود در عراق مشغول است.

امیرعبداللهیان گفت: رایزنی های پشت پرده آمریکا در سازمان ملل مانع شناخته شدن داعش به عنوان گروه تروریستی در این سازمان بین المللی شده است.

وی ادامه داد: برخی کشورها از جمله عراق تلاش می کنند نام داعش در قطعنامه شورای امنیت در فهرست سازمان های تروریستی قرار گیرد.

وی همچنین در مورد امکان تجزیه و احتمال تلاش اقلیم کردستان عراق برای اعلام استقلال از این کشور گفت: ما معتقدیم که سران اقلیم کردستان عراق سنجیده رفتار می کنند و بخوبی از تبعات منفی چنین اقدامی اطلاع دارند.

امیرعبداللهیان بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی و یکپارچگی و حق حاکمیت عراق تاکید کرد.

حسین امیر عبداللهیان معاون وزیر خارجه کشورمان که از روز یکشنبه در مسکو بسر می برد با مقامهای روس دیدار و در نشستی خبری با حضور خبرنگاران روس، ایرانی و خارجی شرکت کرد.

اروپام/2242**518 ** 1917
کد N369851

وبگردی