آفتاب

راهپیمایی بزرگ دموکراسی‌خواهی هنگ‌کنگی‌ها

راهپیمایی بزرگ دموکراسی‌خواهی هنگ‌کنگی‌ها

ده‌ها هزار تن از معترضان حامی دموکراسی امروز (سه شنبه) در حالی در خیابان‌های این دولت شهر دست به راهپیمایی زدند که بسیاری از آن‌ها خواستار اخراج و برکناری رهبر این شهر و برگزاری انتخاباتی آزاد و عادلانه برای تعیین رهبر جدید شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، لیونگ چان یینگ، مدیر اجرایی هنگ کنگ با تاکید بر ضرورت ثبات در این منطقه گفت که دولتش هرآنچه را که می‌تواند انجام می‌دهد تا به سمت برگزاری یک حق رای عمومی گام بردارد.

تنش‌ها در هنگ کنگ زمانی افزایش یافت که لیگ سوسیال دموکرات‌ها یک کپی از گزارش دولت پکن را که ماه گذشته میلادی از جانب مقام‌های چین درباره هنگ کنگ به چاپ رسیده بود و یکی از پرتره‌های مدیر اجرایی این دولت شهر را نیز آتش زدند. تدابیر امنیتی نیز همزمان با برگزاری این راهپیمایی در مناطق مختلف هنگ کنگ افزایش یافت.

در همین راستا مسیرهای اطراف پارک ویکتوریا به خاطر برگزاری این راهپیمایی اعتراضی مسدود شد و معترضان در حالی که در این راهپیمایی شرکت کرده بودند پلاکاردهایی را به دست داشتند که بر روی آن‌ها نوشته شده بود، "از خودمختاری مردم هنگ کنگ دفاع کنید"، "از حزب کمونیست چین نترسید".

در یک پلاکارد دیگر که توسط معترضان حمل می‌شد نوشته شده بود حزب حاکم کمونیست چین می‌خواهد انتخاباتی را در هنگ کنگ برگزار کند که مورد قبول هنگ کنگی‌ها و حتی چین نیست.

سازماندهندگان این راهپیمایی که امروز برگزار شد اعلام کردند که حضور گسترده مردم در این راهپیمایی از سال 2003 بسیار زیاد و گسترده بوده است. به طوری که در سال 2003 نیم میلیون تن از معترضان در این راهپیمایی شرکت کردند.

راهپیمایی هنگ کنگی‌ها هرساله اول ژوئیه برای بزرگداشت بازگشت این دولت شهر از استعمار انگلیس به چین برگزار می‌شود. هنگ کنگ در سال 1997 از استعمار انگلیس خارج شد.

انتهای پیام

کد N369622

وبگردی