آفتاب

درخواست یک گروه حقوق بشری برای آزادی 133 دانش آموز کرد دربند داعش

درخواست یک گروه حقوق بشری برای آزادی 133 دانش آموز کرد دربند داعش

تهران – ایرنا – خبرگزاری فرانسه روز سه شنبه در گزارشی از بیروت به نقل از یک گروه حقوق بشری سوری خواستار آزادی 133 دانش آموز کرد در بند داعش در سوریه شد.

براساس این گزارش، دیده بان حقوق بشر سوریه امروز/سه شنبه از تروریست های مسلح گروه دولت اسلامی عراق و شام (داعش) مستقر در سوریه خواست تا تقریبا 133 دانش آموز کرد پسری را که هنگام بازگشتان به خانه در حلب ربوده بودند، آزاد کنند.

این گزارش حاکی است که داعش اتوبوس های حامل 153 دانش آموز کرد که 10 تن از آنها دختر نیز بودند را در 29 ماه مه (8 خرداد) در شهر حلب متوقف کرد و همه آنها را با خود بردند.

به گزارش این گروه حقوق بشری سوری، داعش در همان ایام 15 کودک از جمله همه 10 دانش آموز دختر را آزاد کرده بود.

گزارش فرانس پرس حاکی است که هر دو گروه حقوق بشر و داعش سوریه فرار پنج تن از این دانش آموزان پسر را تایید کرده بودند، اما گروه دیده بان حقوق بشر به نقل از دو تن از دانش آموزان پسر فراری آورده است که داعش آنها را حتی به یادگیری ایدئولوژی جهاد گرایی مجبور می ساخت.

این دو دانش آموز کرد فراری از بند داعش سوریه به رسانه ها گفته بودند که این گروه تروریستی کودکانی که از فرامینشان پیروی نمی کردند را حتی مورد ضرب و جرح نیز قرار می دادند.

این گروه حقوق بشری حتی به نقل از برخی پدران این دانش آموزان گروگان گرفته شده، از تماس برخی از آنها با والدینشان خبر داد و اعلام کرد که اما هنوز بسیاری از آنها نتوانستند با خانواده خود تماسی برقرار کنند.

دیده بان حقوق بشر سوریه با ابراز تاسف از اینکه هنوز مدرکی از ابعاد جنایات داعش در اختیار ندارد، گروگانگیری این گروه تروریستی از کودکان و نوجوانان و حتی سرباز گیری از میان آنها برای شرکت در جنگ های مسلحانه را مصداق جنایت جنگی دانست و ابراز نگرانی کرد از اینکه بعید نیست داعش از این پسران حتی برای آموزش های زرمی سوء استفاده نکرده باشد.

رسانام**1378**1547
کد N369597

وبگردی