آفتاب

جمهوری آذربایجان برای احداث خط ریلی مستقیم بین نخجوان و باکو تلاش می کند

جمهوری آذربایجان برای احداث خط ریلی مستقیم بین نخجوان و باکو تلاش می کند

باکو- ایرنا- خبرگزاری دولتیˈآذر تاجˈ به نقل از رییس شرکت خطوط ریلی جمهوری آذربایجان اعلام کرد که اقدامات لازم برای اجرای طرح خط ریلی ˈ قارص ـ قمری ـ نخجوانˈ پس از نهایی شدن طرح احداث خط ریلی ˈباکو ـ تفلیس ـ قارصˈ آغاز خواهد شدˈ.

بر اساس این گزارش ، ˈعارف عسگرافˈرییس شرکت خطوط ریلی جمهوری آذربایجان، اهمیت راهبردی این طرح را مورد تاکید قرار داد و یادآورشد که طرح خط ریلی ˈ قارص ـ قمری ـ نخجوانˈ در حکم ایجاد خط ریلی مستقیم بین نخجوان و باکو است.

به گفته وی، طرح احداث خط ریلی ˈقارص ـ نخجوانˈ در دستور کار شرکت ˈراه آهن جمهوری آذربایجانˈ قرار گرفته و در همین رابطه نیز کمیسیون ویژه ای با شرکت نمایندگان وزارت حمل و نقل جمهوری آذربایجان تشکیل شده است.

رییس شرکت سهامی خاص ˈ خطوط ریلی آذربایجانˈ در توضیح بیشتر در مورد این طرح گفت که احداث خط ریلی جدیدی به طول 230 کیلومتر از شهر قارص ترکیه تا مرز این کشور با آذربایجان در نظر گرفته می شود و در بخش مربوط به این طرح در نخجوان نیز باید یک خط ریلی به طول تقریبی 10 کیلومتر احداث شود که با اجرای آن ضمن نوسازی خطوط ریلی نخجوان، امکان اتصال خط ریلی موجود به بخش ˈصدرکˈ نیز فراهم خواهد شد.

موافقتنامه احداث خط ریلی ˈباکو ـ تفلیس ـ قارصˈ در سال 2007 میلادی بین سه کشور جمهوری آذربایجان، گرجستان و ترکیه به امضا رسید و پیش بینی می شود این طرح در سال 2015 به بهره برداری برسد.

خاورم*1206**1010
کد N369586

وبگردی