آفتاب
عضو کمیسیون حمایت از تولید ملی،

دولت تکلیفش را با موانع تولید روشن کند

دولت تکلیفش را با موانع تولید روشن کند

یک عضو کمیسیون حمایت از تولید مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید تکیف خود را با بانک‌ها، گمرک، دارایی، تامین اجتماعی و وزارت خارجه به‌عنوان موانع گسترش تولید، روشن کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، سیدحسین ذوالانوار روز سه‌شنبه در کنفرانسی خبری گفت: این موانع در تمام دولت‌ها و مجلس‌ها بوده و همچنان هم وجود دارد، حال که رییس‌جمهور آمده و با ادای قسم جلاله، مدعی است گذشته‌ها گذشته و می‌خواهد از تولید حمایت کند، باید به شکل جدی و زیربنایی وارد شود.

وی با بیان اینکه اقتصاد مبتنی بر واردات و مصرف‌گرایی، ابداع استعمارگران بود که از زمان رضاخان به ایران تحمیل شد، تداوم این روند را موجب تاسف دانست و گفت: متاسفانه بانک‌ها تا امروز هیچ سهمی در زیان ندارند، تنها در سود شریک هستند و این معقول نیست.

ذوالانوار با بیان اینکه برخی بانک‌ها در استان فارس بسیار بد عمل کرده‌ و می‌کنند، گفت: امروز بیش از 50 درصد سرمایه‌های مردم فارس موجود در بانک‌ها در سایر نقاط کشور خصوصا تهران هزینه می‌شود، در تهران باش، پول داشته باش، رابطه‌ هم با برخی وزارت‌خانه‌ها داشته باش، سایر نقاط کشور هم هیچ.

وی با بیان اینکه سال‌ها قبل صنایع فجر شیراز دکل‌های حفاری در خشکی تولید کرده که در مقایسه با انواع چینی و اروپایی، مرغوب‌تر و ارزان‌تر است، ممانعت بخشی از بدنه وزارت نفت با ابلاغ سفارش ساخت 14 دکل به آن صنعت را مورد انتقاد قرار داد.

ذوالانوار گفت: به آقای زنگنه گفته‌ایم، می‌گویند پول نداریم، چطور پول دارند دکل چینی بخرند، پول ندارند دکل ایرانی بسازند، می‌گوییم به‌جای پول نفت که دارید، نفت بدهید، اما نمی‌دهند.

وی با انتقاد از آنچه نگاه غلط موجود در برخی وزارت‌خانه‌ها خواند ادامه داد: ما نام این نوع نگاه را می‌گذاریم نگاه شیفتگان به خارج.

ذوالانوار با اشاره به دولتی بودن شرکت‌های خودروسازی بزرگ ایران، این موضوع را یک معضل برشمرد و گفت: چرا باید یک قوطی به‌نام پراید 20 و چند میلیون قیمت داشته باشد؟ سال 87 قیمت تمام شده این محصول حدود 4 میلیون تومان بود اما در بازار 9 میلیون تومان عرضه می‌شد، چطور است که ظرف چند سال بیش از سه برابر شده است؟

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مگر نه اینکه تمام اجزای پراید داخلی است، چرا عنوان می‌شود که افزایش نرخ ارز و تحریم‌ها بر قیمت اثرگذار بوده است؟ این رابطه نامعقول است، مردم چه گناهی کرده‌اند؟

وی وضعیت صنعت در استان فارس را نیز نامطلوب توصیف و اضافه کرد: کاش خبرنگاران یک‌بار گروهی به شهرک صنعتی آب باریک می‌رفتند و از آنجا گزارش و تصویر می‌گرفتند، از ساختمان‌هایی که گنجشک‌ها میان آجرهایش لانه کرده است و کارگرانش بیکار شده‌اند.

ذوالانوار با انتقاد شدید از عملکرد بانک سپه استان فارس گفت: کمپرسورسازی فارس یک سال بعد از راه‌اندازی توسط بانک سپه تعطیل شده و 800 کارگر آن بیکار شده‌اند، هر راهکاری را هم ارائه داده‌ایم، قبول نکرده‌اند، در زمان راه‌اندازی بانک 6 یا 7 میلیارد تسهیلات داده است، می‌گوییم کل کارخانه را بخرید یا اجاره بدهید یا بفروشید، اما هیچ‌راهی را قبول نمی‌کنند، شاید ضوابط دست و پایشان را بسته است.

وی با بیان اینکه ایران‌خودروی فارس، به ازای هر اتومبیل که مونتاژ می‌کند، 600 هزار تومان از شرکت ایران‌خودرو می‌گیرد، گفت: زمانی که قیمت خودروی پژو پارس، کمی بیش از 20 میلیون بود، به ازای هر خودرو 420 هزار تومان پرداخت می‌کردند، امروز قیمت آن خودرو به بیشتر از 40 میلیون رسیده است، اما پرداختی دو برابر هم نشده.

ذوالانوار با تصریح اینکه موضوع آب یکی از مشکلات عدیده کشور است، گفت: طی سال‌های خشکسالی در استان فارس 11میلیارد متر مکعب آب بیش از حد برداشته و مصرف کرده‌ایم، آبی که جایگزین نشده است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت نیرو تاکنون هیچ برنامه مشخصی برای ایجاد توازن آب در کشور، ارائه نکرده است، گفت: برقی شدن چاه‌ها و استفاده از کنتورهای هوشمند برنامه خوبی برای کنترل برداشت آب از چاه‌های کشاورزی است.

ذوالانوار با یادآوری اینکه هم‌اینک 15 شهر استان فارس در مرز بحران آب قرار دارند، گفت: بخش قابل توجهی از آب شیراز را سد درودزن تامین می‌کند، اما به‌دلیل وجود مزارع کشاورزی در بالادست این سد، بسیاری از مواد وارد این آب می‌شود.

وی ادامه داد: اگرچه آب شیراز تصفیه فیزیکی، شیمیایی و میکروبی می‌شود و قابل شرب هست اما به‌هیچ عنوان مطلوب نیست.

ذوالانوار همچنین روند احداث خط دوم آبرسانی به شیراز را با 40 درصد پیشرفت فیزیکی بسیار کند دانست و گفت: باید تلاش کنیم تا این خط هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خشک شدن دریاچه بختگان بنا به‌ادعای مردم آن منطقه موجب رشد بروز سرطان بر اثر وقوع گردبادهای نمک، شده است، گفت: باید با صرفه‌جویی در آب مصرفی، زمینه کاهش 30 درصدی مصرف را فراهم کنیم.

ذوالانوار همچنین گفت: امروز مشکل آب در سطح کشور وجود دارد، این مشکل در اصفهان و تهران هم هست، در اصفهان بخش عمده آب را دو صنعت فولاد و ذوب‌آهن مصرف می‌کنند در فارس کشاورزی.

نماینده مردم شیراز با بیان اینکه بعد از آغاز مذاکرات در موضوع هسته‌ای، روند ورود گردشگران خارجی به کشور مطلوب‌تر از گذشته شده است، گفت: حجم گردشگر در برخی نقاط تا سه برابر هم افزایش داشته است.

وی در عین‌حال گفت: گردشگران خارجی میانگین هفت روز در ایران می‌مانند که سه روز آن سهم فارس است اما سهم اقتصادی فارس به این میزان نیست زیرا گردشگران بیشتر خریدشان را در اصفهان انجام می‌دهند.

ذوالانوار، توجه به معرفی ظرفیت‌ها و داشته‌های فارس توسط میراث فرهنگی، افزایش تعداد راهنمایان مطلع گردشگری، توجه به لابی‌های موجود در موضوع هدایت گردشگران به بازارهای موجود در شهرهای مختلف و مدیریت گردشگری را بسیار مهم دانست.

نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: تاریخ، معنویات، عرفان و داشته‌های فرهنگی ما در شیراز و فارس بسیار بیشتر از سایر نقاط کشور است، اما باید با مدیریت صحیح، این داشته‌ها به‌درستی و کامل به گردشگران معرفی شود.

ذوالانوار تصریح کرد: لزوم تبلیغات در خصوص داشته‌ها و ایجاد پوزهایی با قابلیت پذیرش کارت‌های اعتباری ارزی و توجه به اطلاع‌رسانی مطلوب به گردشگران را باید در دستور کار قرار داد.

انتهای پیام

کد N369397

وبگردی