آفتاب

ریابکوف: روسیه مخالف خدشه‌دار شدن توسعه برنامه هسته‌ای ایران است

ریابکوف: روسیه مخالف خدشه‌دار شدن توسعه برنامه هسته‌ای ایران است

نماینده روسیه در گروه ۱+۵ در دیدار سفیر ایران در روسیه با بیان این که کشورش نگاه مثبتی به روند مذاکرات دارد، گفت: ‌امیدواریم توافق‌نامه جامع هسته‌ای در تاریخ 20 ژوییه (۲۹ تیر ماه) به امضاء برسد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در آستانه دور ششم مذاکرات ایران و کشورهای 1+5، مهدی سنایی، سفیر ایران در مسکو با سرگئی ریابکوف، معاون امور بین‌الملل وزارت خارجه فدراسیون روسیه و رییس هیات روسی در مذاکرات ایران و کشورهای 1+5، ملاقات و درباره برخی مسائل دوجانبه از جمله همکاری‌های هسته‌ای دو کشور رایزنی کرد.

معاون امور بین‌الملل وزرات خارجه فدراسیون روسیه در این ملاقات با حمایت از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، گفت: روسیه همواره مخالف خدشه‌دار شدن توسعه برنامه هسته‌ای ایران و همکاری دو کشور در زمینه هسته‌ای است.

او افزود: روسیه نگاه مثبتی به روند مذاکرات ایران با گروه 1+5 دارد و امیدواریم توافقنامه نهایی هسته‌ای در تاریخ 20 ژوییه به امضاء برسد.

ریابکوف با اشاره به روابط دو کشور ادامه داد: پس از مذاکرات رییسان‌جمهور دو کشور در شانگهای و اراده مقامات دو کشور برای توسعه روابط ، از تبادل هیات‌ها در سطوح مختلف استقبال می‌کنیم و معتقدیم مانعی برای توسعه روابط بین دو کشور وجود ندارد.‌

وی افزود: همکاری‌های هسته‌ای دو کشور و توافق برای ساخت نیروگاه‌های جدید در ایران از جمله موضوعات برجسته در روابط دو کشور است.

سفیر ایران در مسکو نیز در این ملاقات با اشاره به روند رو به گسترش روابط ایران و روسیه، گفت: ایران اراده جدی برای توسعه روابط با روسیه دارد و به همکاری با روسیه در همه زمینه‌ها علاقمند است.

سنایی افزود: روابط ایران با روسیه مستقل از نوع روابط ایران با سایر کشورها و بدون تاثیرپذیری از عوامل ثالث، مورد توجه سیاست خارجی ایران قرار دارد.

معاون وزیر امور خارجه روسیه در امور بین‌الملل گفت: روسیه معتقد است که پس از عادی شدن شرایط احاطه کننده ی برنامه‌ی هسته‌یی ایران هیچ محدودیتی نباید علیه فعالیت‌های هسته‌یی این کشور باقی بماند.

هم‌چنین به گزارش ایتارتاس، ریابکوف پیش از این گفته بود توافق میان ایران و گروه 1+5 باید شامل جدول زمانی برای لغو محدودیت‌های برنامه‌ی هسته‌ای ایران باشد.

او در سخنانش مشخص نکرد که برای این کار چه میزان زمان لازم خواهد بود

ریابکوف یادآور شد: پیدا کردن یک نقطه تفاهم مشترک سخت‌ترین مساله در مذاکرات کنونی ایران و 1+5 بود.

وی ادامه داد: ایران و شش قدرت جهانی هنوز به توافق در مورد تعداد سانتریفیوژهای ایران نزدیک نشده‌اند این مساله یکی از موضوعات مورد بحث این مذاکرات است و ما حتی به راه حل آن نزدیک هم نشده‌ایم.

معاون وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد:‌ در این جا یک شانس برای رسیدن به توافق وجود دارد اما نمی‌توانیم آن را تضمین کنیم. اما ما اطمینان داریم که تمام طرف‌های مذاکره کننده برای یافتن یک راه حل مصمم هستند.

این دیپلمات روسی با اشاره به وجود مشکلاتی در مذاکرات هسته‌یی ایران گفت که به نظر نمی‌آید مشکلات بزرگ و جدی مذاکره کنندگان به سرعت قابل حل شدن باشد.

وی در سخنانش آینده‌ی برنامه‌ی غنی‌سازی اورانیوم ایران، راکتور آب سنگین اراک و لغو تحریم‌های اقتصادی این کشور را پیچیده‌ترین مسائل مورد بحث در مذاکرات دانست.

انتهای پیام

کد N369343

وبگردی