آفتاب

زیباری: دولت آینده عراق بر پایه نتیجه انتخابات تشکیل می شود

زیباری: دولت آینده عراق بر پایه نتیجه انتخابات تشکیل می شود

برلین - ایرنا - وزیر خارجه عراق تاکید کرد که تشکیل دولت آینده این کشور بر اساس نتیجه انتخابات پارلمانی خواهد بود، نه بر پایه آنچه دیگران می خواهند و اراده می کنند.

به گزارش ایرنا، هوشیار زیباری در گفت و گویی با هفته نامه ˈاشپیگلˈ به سوالات خبرنگار این نشریه آلمانی در مورد حملات تروریستی اخیر در عراق از سوی گروه تکفیری ˈداعشˈ و همچنین سرنوشت و ترکیب دولت آینده این کشور و گمانه زنی ها درمورد نخست وزیر بعدی عراق پاسخ داد.

وزیر خارجه دولت ˈنوری المالکیˈ در خصوص شرایط بحرانی عراق، با بیان اینکه کشورش با یک تهدید مرگبار از سوی گروه های تروریستی و خشونت طلب مواجه است، گفت: اینکه عراق تحت تاثیر حملات تروریستی گروه داعش در شرایط سختی قرار گرفته را قبول دارم، اما ادعاهای مطرح شده مبنی بر وجود یک جنگ داخلی تمام عیار در کشور را نمی پذیریم.

زیباری در ادامه، هرگونه احتمال فروپاشی در عراق در پی بحران اخیر در این کشور را رد کرد و افزود: دولت عراق با قدرت در مقابل اقدامات تروریستی خواهد ایستاد.

وزیر خارجه عراق در پاسخ به سوالی درباره مواضع دولت عربستان درمورد تحولات اخیر در این کشور، گفت: به همتای عربستانی ام گفتم که عراق از یک نظام دمکراتیک برخوردار است و روند سیاسی خود را پیگیری می کند.

زیباری افزود: به ˈصعود الفیصلˈ تاکید کردم که 62 درصد از عراقی ها در انتخابات 30 آوریل رای خود را داده اند و عراق یک مجلس و دولت جدیدی بر پایه نتایج انتخابات خواهد داشت، ما شاهزاده نداریم که بخواهد اشخاص را با یک ابلاغیه منصوب کند.

این سیاستمدار عراقی تاکید کرد: ما رهبران کشور خود را بر پایه قوانین و رای مردم تغییر می دهیم، نه با توصیه دولتها و شخصیت های سیاسی کشورهای دیگر .

زیباری در پاسخ به این سوال که آیا با این شرایط نوری المالکی دوباره به عنوان نخست وزیر عراق انتخاب خواهد شد، گفت: خودم عضو دولت هستم، ما بر پایه برنامه زمانی و قانون خودمان تصمیم می گیریم و نه بر اساس خواست دیگران و فقط شیعه ها هستند که با کسب اکثریت در مجلس می توانند تعیین کنند، نخست وزیر بعدی چه کسی خواهد بود و سنی ها و کردها نمی توانند چیزی را به آنها دیکته کنند.

وی خاطرنشان کرد: آیت الله ˈعلی سیستانیˈ نیز در پیام خود خیلی واضح و روشن معیارهای این انتخاب را مشخص کرده اند و اینکه دولت جدید نباید اشتباهات گذشته را تکرار کند و باید مورد قبول تمام طیف های اجتماعی بوده و یک ˈدولت وحدت ملیˈ باشد.

خبرنگار اشپیگل در ادامه این گفت و گو درخصوص احتمال حضور نیروهای نظامی ایران در عراق برای حفاظت از اماکن مقدسه در این کشور سوال کرد که زیباری در پاسخ گفت: بله تعصباتی در این زمینه وجود دارد و به همین دلیل است که من معتقد به همکاری و نزدیکی ایران و عربستان در این رابطه هستم .

اروپام** 2051** 1701**1651
کد N369067

وبگردی