آفتاب

زندگی نامه اردوغان نامزد ریاست جمهوری ترکیه

زندگی نامه اردوغان نامزد ریاست جمهوری ترکیه

آنکارا - ایرنا - ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر و رهبر حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ ترکیه امروز(سه شنبه) بطور رسمی از سوی 313 نماینده حزب حاکم به عنوان نامزد ریاست جمهوری در انتخابات 19 مرداد ماه آینده معرفی شد.

به گزارش ایرنا، اردوغان امروز در مراسم بزرگی در آنکارا نامزد حزب حاکم برای یازدهمین ریاست جمهوری ترکیه شد.

دوره قانونی ˈعبدالله گلˈ رییس جمهوری فعلی ترکیه در سپتامبر به پایان می رسد. او برای یک دوره هفت ساله با معرفی شخص اردوغان و حمایت نمایندگان حزب حاکم در مجلس این کشور به ریاست جمهوری انتخاب شده بود.

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در 10 اوت مصادف با 19 مرداد ماه برگزار می شود.

رجب طیب اردوغان در سال 1954 در شهر استانبول به دنیا آمد.

خانواده او از مهاجران ˈگرجیˈ بوداند. او این موضوع را در سفری به گرجستان در سال 2004 اعلام کرد.

اردوغان در مدرسه مذهبی ˈامام خطیبˈ و مدرسه عالی اقتصادی و تجاری ˈآکسارایˈ که بعدا به دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه ˈمرمرهˈ تغییر نام یافت، تحصیل کرده است.

او مدتی نیز در یک باشگاه فوتبال محلی به شکل نیمه حرفه ای بازی کرده است.

در اواخر دهه 1970 اردوغان در شرکت حمل و نقل استانبول شروع به کار کرد. او در آن زمان به حزب ˈرستگاری ملیˈ به رهبری ˈنجم الدین اربکانˈ پیوست.

اردوغان پس از کودتای سال 1980، از شرکت حمل و نقل خارج شد و در یک شرکت خصوصی دیگر مشغول به کار شد.

او در سال 1982 خدمت سربازی خود را آغاز کرد. پس از آنکه ممنوعیت فعالیت احزاب سیاسی در ترکیه بطور محدود در سال 1983 برداشته شد، اعضای حزب رستگاری حزب جدیدی به نام حزب ˈرفاهˈ را ایجاد کردند که اردوغان نیز به این حزب پیوست.

اردوغان چندین بار نامزد انتخابات پارلمانی در اواخر دهه1980 شد که تا سال 1991 در هیچکدام، آرای کافی را به دست نیاورد.

در سال 1991 حزب رفاه با بدست آوردن 10 درصد آراء توانست حدنصاب لازم برای ورود احزاب سیاسی به مجلس ترکیه را بدست آورد. اردوغان نیز از منطقه استانبول به عنوان نماینده انتخاب شد.

در سال 1994 اردوغان شهردار استانبول شد. او در هنگام شهرداری به محبوبیت رسید. طرح هایی را در این زمان برای بهبود سامانه حمل و نقل استانبول اجرا کرد.

در همین دوره گروه های اسلامی دچار اختلاف نظر شدند. برخی از اقدامات اردوغان نیز به این اختلافات دامن زد. از جمله اینکه او جشن گرفتن سال نو میلادی را یک اقدام منطبق با اصول ˈسکولاریسمˈ دانست و اعلام کرد که هیچ دلیلی برای جلوگیری از این جشن وجود ندارد.

در سال 1998 اردوغان به علت خواندن یک شعر اسلامی به حبس محکوم شد. مقامات قضایی ترکیه این شعر را توهین به ˈآتاتورکˈ و اصول ˈسکولارˈ ترکیه دانستند.

به دنبال بحران های اقتصادی و سیاسی سالهای 2000 میلادی در ترکیه وی به همراه ˈعبدالله گلˈ رییس جمهوری فعلی و ˈبلند آرینچˈ معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت آنکارا و شمار دیگری از دوستان نزدیک خود، حزبی را که به نوعی منشعب ولی برخاسته از حزب اسلام گرای رفاه بود، تشکیل داد و نام آن را حزب ˈعدالت و توسعهˈ گذاشت و گفت کهاین یک حزب ˈمحافظه کار دمکراتˈ خواهد بود.

این حزب توانست در انتخابات اواخر سال 2002 میلادی و درست 14 ماه بعد از تشکیل، موفقیت چشم گیری در انتخابات بدست آورده و وارد مجلس شود. اردوغان که در آن دوران هنوز نماینده مجلس نبود، نخست وزیری را به عبدالله گل واگذار کرد، پس از فراهم شدن زمینه ورود اردوغان به مجلس، وی در 14 مارس 2003 به عنوان بیست و هفتمین نخست وزیر ترکیه انتخاب شد. او از آن تاریخ تاکنون رهبری حزب و نخست وزیری ترکیه را به عهده دارد.

خاورم**2011**1651
کد N369017

وبگردی