آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

امیری‌مقدم: وحدت ملی کلید گشایش بحران عراق است

امیری‌مقدم: وحدت ملی کلید گشایش بحران عراق است

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: با توجه به افزایش تنش‌ها در عراق بهترین راهکار برای گذر این کشور از بحران فعلی ایجاد وحدت ملی در کشور است.

رضا امیری مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به تشکیل جلسه پارلمان عراق خاطرنشان کرد: از آن جا که طبق قانون اساسی عراق انتخاب پارلمانی این کشور برگذار شد لازم است تا طبق همین قانون مجلس عراق هر چه سریع‌تر تشکیل شده و وضعیت کشور مشخص شود.

او ادامه داد: امروز عراق با بحران مواجه شده است و چند استان این کشور توسط گروه‌های تروریستی اشغال شده‌اند و همین شرایط بر روی ساختار سیاسی عراق تأثیر گذاشته است و بسیاری از سیاستمداران کشور یکدیگر را به خیانت و کم کاری متهم می‌کنند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان این که برخی ائتلاف‌ها و گروه‌ها اعلام کردند در جلسه پارلمان عراق حضور نمی‌یابند گفت: این که جلسه پارلمان عراق برای تشکیل جلسه به حد نصاب برسد یا خیر یک بحث است و این که این جلسه نتیجه قابل قبولی کسب کند بحث دیگری است.

امیری‌مقدم ادامه داد: طبق عرف سیاسی عراق برای تعیین رییس‌جمهور، نخست‌وزیر و رییس پارلمان این کشور گروه‌ها از قبل با هم رایزنی کرده و پس از توافق در پارلمان رأی گیری می‌کنند تا از این طریق به تصمیمات خود وجه قانونی بدهند ولی در حال حاضر هیچ یک از گروه‌ها بر سر این که چه افرادی چه پست‌هایی را دریافت می‌کنند توافقی حاصل نشده است.

وی با اشاره به برخی از تحریک‌ها برای جداسازی منطقه کردستان از عراق خاطرنشان کرد: پس از این که موصل و کرکوک به دست گروه‌های تروریستی افتادند کردها از طریق آتش‌بس با آن‌ها مانع از نفوذ تروریست‌ها به مناطق کردنشین شدند و با استفاده از فضای امن موجود تلاش کردند تا مناطقی که بر سر آن با دولت مرکزی عراق اختلاف داشتند را تحت تسلط خود در آوردند.

امیری‌مقدم در پایان بر این که همه گروه‌ها انتظار دارند تا در دولت جدید عراق سهم داشته باشند خاطرنشان کرد: در این میان اهل سنت و کردها به طور جدی خواهان مشارکتی در دولت مرکزی این کشور هستند و باید گفت بدون همکاری تمام گروه‌ها در عراق، این کشور نمی‌تواند به‌راحتی بحران موجود را پشت سر بگذارد.

انتهای پیام

کد N368945

وبگردی