آفتاب

بعدازدیدار با اولاند/ جنبلاط:برای انتخاب رییس جمهور لبنان باید منتظر بمانیم

بعدازدیدار با اولاند/ جنبلاط:برای انتخاب رییس جمهور لبنان باید منتظر بمانیم

بیروت - ایرنا - «ولید جنبلاط» رییس فراکسیون « دیدار دموکراتیک» در مجلس لبنان بعداز دیدار با « فرانسوا اولاند» رییس جمهور فرانسه گفت : باید رییس جمهور لبنان را انتخاب کنیم اما به نظر می رسد همچنان باید منتظر بمانیم.

به گزارش ایرنا، روزنامه لبنانی النهار در شماره روز سه شنبه خود افزود: جنبلاط که برای تکمیل رایزنی هایش در باره مسائل لبنان در پاریس بسر می برد، با رییس جمهور فرانسه دیدار کرد و بعداز آن در محوطه کاخ الیزه به خبرنگاران گفت که فرانسه تحولات لبنان را تعقیب می کند و به آن اهتمام دارد اما بازیگران لبنانی باید در خصوص نامزد ریاست جمهوری به توافق برسند.

جنبلاط چند هفته قبل هم به فرانسه رفت و با « سعد حریری» رییس حزب جریان المستقبل دیدار کرد اما رسانه های لبنانی نوشتند که با دست خالی به بیروت بازگشت.

وی که علاوه بر اولاند با « میشل سلیمان» رییس جمهور سابق لبنان در باره انتخابات ریاست جمهوری لبنان گفت وگو کرد، اظهارداشت: بازیگران ارشد سیاسی باید در خصوص رییس جمهور توافق کنند و من همچنان از نامزدی « هنری حلو» از نمایندگان مجلس لبنان حمایت می کنم زیرا معتقدم می تواند یک رییس جمهور توافقی باشد.

سلیمان چند روز بعداز پایان دوره شش ساله ریاست جمهوری خود و ترک « بعبدا» کاخ ریاست جمهوری لبنان عازم فرانسه شد و حدود یک ماه است که در پاریس زندگی می کند.

ریس حزب دروزی سوسیالیست ترقیخواه لبنان افزود: لبنانی ها باید توافق کنند، کشوری مانند فرانسه تنها می تواند یک نقش برعهده بگیرد و آن حمایت از روند انتخاب رییس جمهوری است.

این اظهارات جنبلاط در حالی است که « تام فلچر» سفیرانگلیس در بیروت درگفت وگو با روزنامه لبنانی « المستقبل » ارگان حزب جریان المستقبل به ریاست « سعد حریری» اعلام کرد که کشور متبوعش به همراه آمریکا، فرانسه و عربستان سعودی اقداماتی را برای انتخاب رییس جمهوری جدید لبنان شروع کرده اند.

فلچر گفت که این اقدامات بعداز دیدار چهارشنبه گذشته سفرای 5 کشورعضو دایم شورای امنیت با کاردینال « بشاره راعی» رهبر مسیحیان مارونی لبنان و براساس درخواست وی افزایش یافته است.

این روزنامه لبنانی به نقل از فلچر افزود: تماس ها بین لندن، پاریس، واشنگتن و ریاض برای همکاری در پایان دادن به سناریوی خالی ماندن کرسی ریاست جمهوری لبنان برقرار شده است.

« نبیه بری» رییس مجلس لبنان از نمایندگان دعوت کرده تا درهشتمین جلسه پارلمان برای انتخاب سیزدهمین رییس جمهوری این کشور که قرار است فردا (چهارشنبه) برگزار شود، شرکت کنند.

رییس مجلس لبنان در عین حال گفته است که تاکنون نشانه های دلگرم کننده ای برای توافق گروه های سیاسی و احتمال به حد نصاب رسیدن جلسه روز چهارشنبه مشاهده نشده است.

تاکنون از هفت جلسه پارلمان برای انتخاب رییس جمهوری جدید لبنان، 6 جلسه به علت اینکه به حد نصاب نرسیده ، تشکیل نشده است.

نخستین جلسه پارلمان لبنان با حضور 124 نماینده از 128 عضو پارلمان و با حد نصابی کم نظیر در سال های گذشته تشکیل شد، اما در انتخاب رییس جمهوری موفق نبود.

در این جلسه «سمیر جعجع» رییس حزب نیروهای لبنانی ونامزد گروه 14 مارس تنها 48 رای کسب کرد و مغلوب 52 برگه سفید و بویژه 5 رایی که نمایندگان به قربانیان اقدامات تروریستی او در طول جنگ خانگی لبنان دادند، شکست سنگینی را متحمل شد.



** وضعیت امنیتی نگران کننده نیست

ولید جنبلاط در ادامه گفت وگو با خبرنگاران در محوطه کاخ الیزه درباره وضعیت امنیتی لبنان گفت: وضعیت امنیتی خیلی نگران کننده نیست و بین دستگاه های امنیتی همکاری و هماهنگی خوبی ایجاد شده است.

رییس فراکسیون دیدار دموکراتیک در مجلس لبنان افزود: مبارزه با تروریسم در لبنان بر مبارزه پیش دستانه و پیشگیرانه متمرکز شده است و نتیجه آن را در انهدام باند تروریستی هتل «دو روی» منطقه الروشه بیروت و شکست یک طرح عملیات تروریستی بزرگ مشاهده کردیم.

در عملیات نیروهای امنیت عمومی لبنان یک باند داعشی سعودی قبل از هرگونه اقدامی منهدم شد و در جریان این عملیات یک تبعه سعودی با انفجار کمربند انفجاری به هلاکت رسید و یک تبعه دیگر سعودی بازداشت شد.



** آخرین وضعیت خرید سلاح ازفرانسه

رییس حزب دروزی سوسیالیست ترقیخواه لبنان در باره آخرین وضعیت خرید سلاح از فرانسه برای ارتش لبنان با هبه عربستان سعودی، گفت: مهم این است که این هبه سعودی به ارتش لبنان به مرحله اجرا برسد و فکر می کنم امور در مسیر طبیعی پیش می رود.

میشل سلیمان رییس جمهور سابق لبنان هنگام نطق آغاز سال میلادی 2014 اعلام کرد که عربستان سعودی تحت عنوان هبه به لبنان مبلغ 3 میلیارد دلار به فرانسه می دهد تا سلاح مورد نیاز ارتش لبنان را تامین کند.

از آن زمان تاکنون سرنوشت این معامله مشخص نشده و گفته می شود سلاح هایی که فرانسه قصد دارد به ارتش لبنان تحویل دهد راهبردی نیستند و با فهرست نیازهای بیروت فاصله زیادی دارد.

مهمترین مشکل درعملیاتی شدن این معامله، موضوع امنیت رژیم صهیونیستی است و فرانسه تنها به شرط تعهد لبنان بر استفاده نکردن از این سلاح ها علیه این رژیم حاضر است آنها را در اختیار ارتش لبنان قرار دهد.



** ارزیابی ندارم

ولید جنبلاط در پاسخ به سئوالی در باره ابتکارعمل پیشنهادی ژنرال «میشل عون » رییس فراکسیون تغییر و اصلاح در مجلس لبنان برای انتخاب رییس جمهور این کشور گفت: ارزیابی ندارم.

ژنرال عون دیروز( دوشنبه) در کنفرانسی خبری ضمن ارائه « ابتکار عمل نجات» پیشنهاد کرد که قانون اساسی لبنان بطور محدود تعدیل و رییس جمهور در دو مرحله انتخاب شود.

براساس این طرح در مرحله اول انتخابات ، رای دهندگان مسیحی مارونی به نامزدها رای می دهند و در مرحله دوم مردم لبنان از میان دو نفری که حایز بیشتری رای شده اند، یک تن را به عنوان رییس جمهوری انتخاب می کنند.

اکنون مجلس لبنان رییس جمهوری را انتخاب می کند.

براساس یک میثاق ملی نانوشته، رییس جمهوری ، نخست وزیر و رییس مجلس لبنان به ترتیب باید مسیحی مارونی، مسلمان سنی و مسلمان شیعه باشند.

ژنرال عون همچنین پیشنهاد کرد که قانون انتخابات مجلس نیز تغییر کند و هر یک از طوایف مسلمان و مسیحی نمایندگان خود را انتخاب کنند و دیگر این انتخابات منطقه ای برگزار نشود.

گروه 14 مارس از جمله احزاب جریان المستقبل و الکتائب و همچنین « نجیب میقاتی» نخست وزیر سابق لبنان با انتقاد شدید از این پیشنهاد آن را « کودتای علیه قانون اساسی و تلاشی برای تغییر نظام لبنان» ارزیابی و بشدت با آن مخالفت کردند.

خاورم ** 1324
کد N368753

وبگردی