آفتاب
در گفت‌و گو با ایسنا

ماجد غماس: تصمیم‌گیری درباره نخست‌وزیر جدید عراق با ائتلاف ملی است

ماجد غماس: تصمیم‌گیری درباره نخست‌وزیر جدید عراق با ائتلاف ملی است

نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق در تهران با بیان این که حمله داعش به مناطقی از عراق حاکی از فساد داخلی و ضعف دولت است، گفت: ضروری است تا تجدیدنظر کلی در ساختار ارتش صورت گیرد.

ماجد غماس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا) با اشاره به تحولات عراق در آستانه آغاز به کار پارلمان جدید این کشور با بیان این که در حال حاضر عراق در شرایط بسیار خطرناکی به سر می‌برد گفت: گروه داعش و حامیان آنها که از بعثی‌هایی هستند که بعد از سقوط صدام سازماندهی شدند در حال حمله به مناطق مختلف عراق هستند و هدفشان تسخیر پایتخت و شهرهای کربلا و نجف است.

وی افزود: از سویی باقی ماندن مشکلات و اختلاف نظرهای سیاسی با نزدیک شدن به شروع به کار پارلمان جدید که روز سه شنبه کار خود را آغاز می کند به شرایط کنونی افزوده است.

نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق اظهار کرد: قرار است در جلسه اول پارلمان مساله انتقال پارلمان و مشخص کردن ریاست پارلمان و رئیس جمهور مطرح شود در حالی که هنوز گروه های سیاسی در این مسایل به نتیجه نهایی نرسیدند. الان بین سنی ها بر سر انتخاب رئیس پارلمان و در بین کردها برای انتخاب رییس جمهور اختلاف هایی وجود دارد.

غماس درباره وضعیت گروه های شیعه بر سر انتخاب نخست وزیر اظهار کرد: ائتلاف ملی جلساتی را تشکیل می‌دهد و گزینه هایی به علاوه نوری مالکی برای پست نخست وزیری مطرح هستند که هنوز بحث ها ادامه دارد و البته زمان برای رسیدن به نتیجه بر سر نامزد انتخابی نخست‌وزیری از سوی ائتلاف ملی باقی است.

وی ادامه داد: اختلاف‌های سیاسی از چند سال گذشته متأسفانه باعث شد که در موضع عراق در مقابله با خطر ارهابی‌ها و تکفیری ها سستی ایجاد شود و از طرفی دخالت های بعضی از کشورها با پشتیبانی از این گروه ها جهت سرنگونی روند سیاسی موجود در عراق به تشدید شرایط انجامیده است.

غماس گفت: الان در عراق هرج و مرج سیاسی است و این مساله بیشتر عراق را تهدید می کند.

وی با اشاره به دلایل پیشروی داعش در مناطق مختلف عراق و نگرانی ها از این مساله خاطرنشان کرد: آنچه پیشروی داعش را در عراق متوقف کرد فتوای آیت الله سیستانی در واجب بودن دفاع کفایی توسط مردم از عراق بود. علاوه بر این تشکیل گروه های مردمی در دفاع از عراق باعث شد تا موفقیت سیاسی در محدود کردن اقدامات این گروه تروریستی صورت گیرد.

نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق در تهران با بیان اینکه ما با هجوم داعش به عراق شاهد اتفاقات عجیبی بودیم، اضافه کرد: تار و مار شدن چند لشکر مجهز نظامی عراق حاکی از فساد داخلی ارتش و ضعف دولت در برخورد با این مساله امنیتی است. بنابراین ضروری است تا تجدیدنظر کلی در ساختار ارتش و زدودن افسران بعثی و ناکارآمد و گماردن نیروهای جهادی که از زمان مبارزه با رژیم صدام توانایی های زیادی را به دست آوردند، صورت گیرد.

غماس در پاسخ به این پرسش که گروه های سنی و به ویژه کرد نسبت به عملکرد نخست وزیر در ایجاد شرایط فعلی در عراق انتقاد جدی دارند؟ گفت: اینکه کردها و سنی ها علیه نوری مالکی انتقاد می کنند، امر جدیدی نیست، معتقدم آنها سعی دارند از گسترش این فضا دستاوردهای جدیدی را برای خود ایجاد کنند.

وی درباره احتمال انتخاب مجدد نوری مالکی به عنوان نخست وزیر در حالی که کردها و سنی ها و حتی بخشی از شیعیان به اقدامات وی انتقاد دارند خاطرنشان کرد: تمامی گروه های سیاسی و مذهبی الان منتظر نظر ائتلاف ملی درباره نخست وزیر جدید در عراق هستند. ائتلاف ملی نظر منتقدان سنی و کرد را می شنود، اما تصمیم گیری در این باره به تشکل های شیعیان و ائتلاف ملی مربوط است.

این فعال سیاسی عراقی درباره حمایت رژیم اسرائیل از استقلال کردستان عراق گفت: عملی کردن استقلال یا جدا شدن از عراق به نظر کلی کردها مربوط است. اگر کردها تصمیم دارند که از عراق جدا شوند دیگر حضورشان در پارلمان جدید و کاندیدا کردن رئیس جمهور جایگاهی ندارد. ما معتقدیم کردها هنوز برای استقلال مشکلات زیادی دارند. از سویی قانون اساسی به مساله فدرالی شدن اشاره دارد نه استقلال از عراق. فدرالی شدن مورد قبول قانون و اکثر گروه های سیاسی است.

وی تصریح کرد: رژیم اسرائیل به دنبال سوء استفاده از فرصت ایجاد شده در عراق است تا جای پایی در مناطقی از عراق از جمله کردستان پیدا کند، اما دلایل محکمی برای این مساله وجود ندارد که منطقه کردستان به دنبال جدا شدن از عراق یا جذب حمایت اسرائیل است، چرا که ملت عراق به ویژه کردستان پایبند به اسلام است و مساله فلسطین در اثر اقدامات اسراییل مساله همه مسلمانان است و اگر کردستان به سمت روابط آشکار با اسرائیل برود دچار مشکلات فراوان می شود.

انتهای پیام

کد N368392

وبگردی