آفتاب
نشست بررسی تحولات انتخاباتی افغانستان-1/

جنگ روانی غربیها درباره انتخابات افغانستان/ پیمان استراتژیک خلاف خواست مردم است

جنگ روانی غربیها درباره انتخابات افغانستان/ پیمان استراتژیک خلاف خواست مردم است

کارشناسان مسائل سیاسی با حضور در خبرگزاری مهر با اشاره به جنگ روانی غربیها درباره انتخابات افغانستان امضای پیمان استراتژیک را خلاف خواست مردم خواندند.

نشست بررسی تحولات انتخاباتی افغانستان با حضور کارشناسان آگاه از جمله "علی واحدی" موسس و مسئول بخش فرهنگی موسسه کوثر و همچنین "سید محمد حسینی" عضو شورای علمای اهل تشیع افغانستان در خبرگزاری مهر برگزار شد.

سید محمد حسینی در رابطه با انتشار گزارشها درباره بروز تقلب در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان گفت: غربیها تلاش گسترده ای را برای تشویش اذهان عمومی در زمینه بروز تقلب در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان انجام دادند که تا حد بسیای نیز این تلاشها موفقیت آمیز بوده است.

وی افزود: موضوع بروز تقلب در انتخابات چیز مشخصی نبوده اما خیلی ها در پی آن بودند که انتخابات به دور دوم کشیده شود و با مهندسی آرا نیز انتخابات به دور دوم کشیده شد و رقابت میان اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله انجام شد.

سید محمد حسینی تاکید کرد خیلی ها در پی آن بودند که نامزد مورد نظر خود رای بیاورد و نمی توان گفت که تقلب صورت نگرفته است زیرا در دور اول انتخابات اگر آرا مهندسی نمی شد و آرای بعضی از مناطق باطل اعلام نمی شد، عبدالله اکثریت آرا را کسب می کرد.

علی واحدی نیز در این رابطه گفت: انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با استقبال مردم روبرو شد و مجامع جهانی نیز به بازتاب این مسئله پرداختند که این خبر موضوع برای افغان ها بسیار خوشایند است.

علی واحدی گفت: مردم افغانستان نیز ضمن استقبال از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در کشورمان حضور گسترده ای را در پای صندوق های رای داشتند به طوری که این موضوع مورد توجه مجامع جهانی قرار گرفت و به تیتر اول بخش آسیا اقیانوسیه رسانه های غربی تبدیل شد.

وی افزود: اما جنگ روانی و شایعات درباره بروز تقلب در انتخابات ناشی از فعالیت غربی هاست زیرا برای آنها بسیار دشوار است که شاهد آن باشند که انتخابات در شرایط بسیار مطلوب و مناسب برگزار شده و نیروهای امنیتی توانسته اند امنیت را در بسیاری از مناطق تامین کرده و مردم نیز با شرکت در انتخابات نامزد مورد تایید خود را انتخاب کردند.


واحدی ادامه داد: 2 هزار و 556 شکایت از دو نامزد انتخاباتی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری به ثبت رسیده که این شکایت ها باید مورد بررسی قرار گیرد اما اصل انتخابات به صورت مطلوب برگزار شد و حتی مجامع بین المللی نیز به جنگ روانی غربی ها در افغانستان اذعان کردند.

وی تاکید کرد: مردم افغانستان با حضور گسترده پای صندوق های رای نشان دادند که خواهان استقلال و برقراری آرامش و ثبات و همچنین تشکیل دولت قانونی در کشورشان هستند.

سید محمد حسینی نیز در این رابطه گفت: بر اساس برآورد کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در دور اول انتخابات ریاست جمهوری عبدالله 44 درصد آرا و اشرف غنی احمد زی 33 درصد آرا را کسب کردند که هدف از انتشار شایعات درباره بروز تقلب در انتخابات قرار دادن دو نامزد انتخاباتی در کنار یکدیگر است. در واقع غربی ها در پی آن هستند که افغانستان را ضعیف نشان داده و به دیگران اثبات کنند که نیروهای امنیتی توان برقراری امنیت را در کشور ندارند.

علی واحدی نیز گفت: برخی عناصر پشت پرده انتشار گزارشها درباره بروز تقلب در انتخابات هستند که از جمله آنها می توان به نقش خلیل زاد و جمالی در انتخابات اشاره کرد که به صورت مرتب در افغانستان فعالیت کردند. از سوی دیگر آرای اعلام شده در برخی از مناطق بیش از آرای رای دهندگان ساکن در آن منطقه بود.

واحدی همچنین درباره سرنوشت پیمان امنیتی کابل واشنگتن گفت: دو تا نامزد انتخاباتی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری اقدام کردند که در نهایت این پیمان را امضا می کنند، اما افغانها تاکنون موافقت خود را با چنین اقدامی اعلام نکردند. افغان ها تنها به قانون اساسی رای دادند و نه به پیمان امنیتی.

وی افزود: حامد کرزای نیز حتی پیمان امنیتی را امضا نکرد و تمام تلاش خود را به کار گرفت تا با درایت خود نام نیک از خود به جای بگذارد. دو نامزد انتخاباتی به امضای چنین پیمانی چراغ سبز نشان داده اند اما باید بدانند که امضای این پیمان خلاف خواسته افغانهاست. حتی ثبات و امنیت نسبی در افغانستان در سه دهه گذشته از زمان حضور نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان حاصل نشده است.

عضو و موسس بخش فرهنگی موسسه کوثر گفت: البته مشکلاتی در افغانستان وجود دارد که خود مردم به آن واقف هستند اما واقعیت امر این است که امضای پیمان راهبردی به نفع افغانها نبوده و جامعه بین الملل در تضاد با تعهدات خود در کشور عمل کرده چنانچه در دوران کرزای شاهد عملیات شبانه نیروهای آمریکایی و ناتو در شمالی از مناطق بوده ایم.

وی افزود: همچنین زندانی کردن غیر نظامیان و شکنجه و مثله کردن آنها از دیگر موارد جنایت جامعه بین الملل در افغانستان است که همین موضوع باعث شده تا مردم به دولت مظنون شده و اعلام کنند که چنین اقداماتی با تایید دولت انجام می شود. از سوی دیگر غربی ها تلاش گسترده ای را برای ترویج فرهنگ مسیحیت و فساد اخلاقی و محدود کردن فعالیت های اسلامی انجام داده و در دوران کرزای نیز مشکلاتی را برای افغانها ایجاد کردند.

وی افزود: افغانها به این نتیجه رسیدند که غربیها نه تنها نتوانستند خدمتی به افغانها بکنند بلکه تنها چالش های متعددی را برای کشورمان ایجاد کردند. اگر نامزدهای ریاست جمهوری پیمان استراتژیک را امضا کنند باید مطمئن بوده که با واکنش تند افغانها روبرو می شوند، زیرا مردم بر این باورند که دولت آتی نباید تسلیم هیچ قدرتی شود.

حسینی در رابطه با موضع نامزدهای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در قبال روابط با همسایگان این کشور گفت: نامزدها مواضع یکسانی را در بحث سیاست خارجی دارند و باید طبق قانون اساسی عمل کنند و مجری قانون باشند. رابطه با همسایگان از جمله الزامات هر حکومتی است و بعضی از نامزدهای دور اول انتخابات نیز تمایل بیشتری را برای داشتن روابط گسترده با همسایگان خود دارند که عبدالله عبدالله یک نمونه بارز از این نامزد هاست.

حسینی با اشاره به اینکه رئیس جمهوری آتی افغانستان باید برای ابقای حکومت با همسایگان روابط خوبی برقرار کرده و طبق موازین بین المللی عمل کند، گفت: عبدالله در پی داشتن روابط نزدیک با ایران، روسیه، هند است.

واحدی نیز به نوبه خود گفت: کشورهای همسایه افغانستان باید روابط خوبی را با این کشور برقرار کرده تا مشکلات افغانستان حل شود و رئیس جمهور آتی نیز گسترش روابط با همسایگانش را باید سرلوحه اقداماتش قرار دهد.

وی با تاکید بر لزوم گسترش همکاریهای اقتصادی و امنیتی میان افغانستان و کشورهای همسایه افزود: اگر کرزای با کشورهای همسایه ارتباط نزدیکتری را برقرار می کرد وضعیت افغانستان هم اکنون بدین گونه نبود و وضعیت بهتر می شد. غربی ها در پی آن هستند که مشکلات افغانستان هرگز حل نشود و همواره تنش در روابط میان افغانستان با همسایگانش وجود داشته باشد.

ادامه دارد...

کد N368157

وبگردی