آفتاب

ترکیه: کرکوک نباید تحت تسلط گروهی خاص باشد

ترکیه: کرکوک نباید تحت تسلط گروهی خاص باشد

یکی از مقام‌های وزارت خارجه ترکیه گفت: آنکارا با تسلط گروهی خاص در کرکوک عراق که بخواهد از طریق نظامی راه‌حلی را اجرا کند، مخالف است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، این مقام مسئول وزارت امور خارجه ترکیه که خواست نامش فاش نشود، گفت: سیاست ترکیه با توجه به کرکوک عراق کاملا واضح است. این شهر باید توسط فرمولی مورد پذیرش تمام گروه‌های فرقه‌ای در کرکوک اداره شود. ما با اعمال سلطه و نفوذ یک گروه بر سایر گروه‌ها مخالف هستیم و نمی‌توانیم بپذیریم که راه حل یکجانبه که همان قدرت نظامی است در این شهر اعمال شود.

این اظهارنظرها در حالی مطرح شده که کردهای عراق تمایل خود را برای تشکیل یک دولت مستقل کردها که کرکوک نفت‌خیز پایتخت آن باشد ابراز داشته‌اند.

آنکارا اعلام کرده که کرکوک باید وضعیتی داشته باشد که تمام مردم این شهر بتوانند با یک شیوه و منش عادلانه و متوازن با یکدیگر زندگی کنند.

مسعود بارزانی، رئیس دولت منطقه‌ای کردستان برای تقویت موضع کردها در مقابل داعش، خواستار یک رفراندوم در کرکوک به منظور تعیین سرنوشت این شهر شده است. بارزانی از سازمان ملل خواسته تا برای برگزاری این رفراندوم در کروک کمک کند.

ایده تشکیل کشور مستقل کردستان که شامل کرکوک هم است، یک خط قرمز برای ترکیه محسوب می‌شود. ترکیه بیم آن را دارد که تشکیل چنین کشوری باعث شود تا به صورت بالقوه بخش‌هایی از ترکیه نیز به این کشور مستقل بپیوندد.

از زمان فرار نیروهای عراقی از کرکوک پیش از رسیدن داعش به این شهر 50 هزار نیروی پیش مرگ کرد کنترل این شهر را برعهده گرفته‌اند.

انتهای پیام

کد N368044

وبگردی