آفتاب

احسان اوغلو: رخدادهای جاری درمنطقه ترکیه را هم تحت تاثیر قرار می دهد

احسان اوغلو: رخدادهای جاری درمنطقه ترکیه را هم تحت تاثیر قرار می دهد

آنکارا- ایرنا- ˈاکمل الدین احسان اوغلوˈ دبیرکل سابق سازمان همکاری های اسلامی گفت: رخدادهای جاری در کشورهای همسایه ترکیه، این کشور را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

به گزارش رسانه های خبری ترکیه در روز سه شنبه، احسان اوغلو که نامزد مشترک احزاب ˈجمهوری خواه خلقˈ و ˈ حرکت ملیˈ برای ریاست جمهوری است در مراسم ضیافت افطاری که در آنکارا از سوی برخی نهادهای مدنی ترتیب داده شده بود، طی سخنانی این مطلب را بیان کرد.

وی با تاکید بر این که در ترکیه قبل از هر چیز باید، وحدت و آرامش جامعه را حفظ کرد، گفت: جامعه ترکیه در حال حاضر دچار تفرقه و قطب بندی شده که باید به این مساله پایان داد.

به اعتقاد احسان اوغلو، رخدادهای سوریه و عراق نیز به دلیل چنددستگی های قومی و مذهبی تشدید شده است.

وی با اشاره به این که جامعه ترکیه خواستار آرامش و امنیت است، افزود: ترکیه در حال حاضر به دلیل رخدادهای جاری در کشورهای همسایه خود نمی تواند کالاهای تولیدی خود را به بازارها عرضه کند، زیرا در اطراف ترکیه آتش برپا شده و باید مانع از سرایت این آتش به داخل ترکیه شویم.

نامزد ریاست جمهوری ترکیه با اظهار تاسف از رویدادهای اخیر در خاورمیانه، گفت: عراق و سوریه در آستانه تجزیه قرار دارند و نقشه جغرافیایی صد ساله منطقه در آستانه تغییر قرار گرفته، طرح تجزیه عراق که در سال 2003میلادی پی ریزی شد، بعد از 10 سال نتیجه داده و وضعیت به صورت فعلی درآمده است.

وی اضافه کرد: تجزیه در منطقه اگر از کشوری آغاز شود تنها محدود به آن کشور نخواهد بود. تجزیه عراق، تجزیه سوریه را به دنبال خواهد داشت و اگر در خاموش کردن این آتش دقت نکنیم به ترکیه نیز سرایت خواهد کرد.

احسان اوغلو گفت: ترکیه نیاز به رییس جمهوری دارد که بر روی آتش موجود در منطقه آب بپاشد نه این که آن را شعله ور کند.

درخواست نامزدی احسان اوغلو در انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه به امضای مشترک نمایندگان احزاب جمهوری خواه خلق و حرکت ملی تقدیم رییس مجلس ملی ترکیه شد.

حزب ˈدمکراتیک خلق هاˈ نیز روز دوشنبه ˈصلاح الدین دمیرتاشˈ رهبر این حزب را به عنوان نامزد رسمی خود در انتخابات ریاست جمهوری معرفی کرد. قرار است امروز سه شنبه نیز حزب ˈعدالت و توسعهˈ نامزد رسمی ریاست جمهوری خود را اعلام کند.

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در مرداد ماه برگزار می شود.

خاورم**2012**7074**1446
کد N367974

وبگردی