آفتاب

ریاست اتحادیه اروپا به ایتالیا رسید

ریاست اتحادیه اروپا به ایتالیا رسید

رم - ایرنا - یازدهمین دوره از ریاست شش ماهه ایتالیا بر اتحادیه اروپا از امروز(سه شنبه) به طور رسمی آغاز می شود.

به گزارش ایرنا، دوره شش ماهه جدید ریاست ایتالیا بر 28 کشور عضو اتحادیه اروپا که یازدهمین از سال 1959میلادی تاکنون محسوب می شود، از امروز اول جولای 2014 به طور رسمی آغاز می شود و ˈمتئو رنتزیˈ نخست وزیر این کشور نیز نخستین نطق خود را به عنوان رییس جدید اتحادیه اروپا در محل پارلمان اروپا ایراد خواهد کرد.

ˈپیش از این یونان ریاست شش ماهه اتحادیه اروپا را از اول ژانویه تا پایان ژوئن2014 برعهده داشت که از امروز این کرسی به ایتالیا سپرده می شود.ˈ

نخست وزیر ایتالیا پیشتر اتحادیه اروپا را ˈخانه امیدˈ برای شهروندان آن بویژه برای جوانان خواند و بر لزوم اتخاذ سیاست های مبتنی بر رشد و اشتغال زایی و تحقق رویای تشکیل ایالات متحده اروپا تأکید کرد.

سه هدف دولت ایتالیا طی ریاست بر اتحادیه اروپا، رشد اقتصادی، اشتغال و مهاجرت اعلام شده است. از سرگیری رشد اقتصادی با تمرکز بر انعطاف بیشتر نسبت به مشکلات بودجه، ایجاد فرصت های شغلی جدید بویژه برای جوانان و مدیریت بهتر و مستحکم تر مهاجرت به سوی اروپا از جمله اولویت های دولت رنتزی محسوب می شود.

ایتالیا در صدد تبدیل کردن دوره ریاست خود به یک ریاست استراتژیک و سیاسی است تا بتواند در خصوص دستور کاری اتحادیه اروپا در خصوص موضوعات رشد، اشتغال و مهاجرت در پنج سال آینده تصمیم گیری کند.

ایتالیا برای موفق شدن در این راه، نیاز به افراد و منابع مالی دارد ولی تاکنون بیشترین ضعف را از خود نشان داده است. ریاست ایتالیا متشکل از180 نماینده و هیات است و با توجه به بحران و مشکلات مالی، بودجه ای که برای این مدت اختصاص داده 68 میلیون یورو است، بودجه ای که ایتالیا باید با آن کل هزینه های پشتیبانی را پوشش دهد.

این در حالی است که لیتوانی پس از ایتالیا ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را در شش ماه نخست سال 2015 برعهده خواهد گرفت و 100میلیون یورو بودجه اختصاص داده است، لهستان 110 میلیون یورو و فرانسه 171میلیون یورو اختصاص داده بودند. که فاصله زیادی از بودجه در نظر گرفته شده از سوی ایتالیا دارد.

البته یونان رییس قبلی اتحادیه اروپا 58 میلیون یورو اختصاص داده بود و ایتالیا نیز ترجیح داد تا در هزینه ها صرفه جویی کند.

همزمان با آغاز ریاست دوره ای ایتالیا، پارلمان جدید اروپا نیز در نخستین نشست خود به رأی گیری برای انتخاب رییس این پارلمان می پردازد و ˈمارتین شولتزˈ سوسیال دمکرات آلمانی و رییس پیشین این پارلمان بار دیگر کاندیدای مطرح برای احراز این مقام است.

با اغاز ریاست ایتالیا، روز هفتم جولای نشست گروه مالی منطقه یورو برگزار می شود و به دنبال آن روز هشتم اجلاس وزرای اقتصاد و دارایی اتحادیه اروپا و در روزهای 10 و 11 جولای وزرای کشور و دادگستری این اتحادیه تشکیل جلسه می دهند.

پارلمان اروپا در روز چهارشنبه 16 جولای در استراسبورگ به ˈژان کلود یونکرˈ نامزد ریاست کمیسیون اروپا رأی خواهد داد و در همان شب روسای کشورها و دولت های اروپا در جریان نشست فوق العاده خود در بروکسل، در مورد سایر انتصاب ها برای نهادهای اروپایی تصمیم گیری خواهند کرد.

همزمان با آغاز ریاست دوره ای ایتالیا در اتحادیه اروپا، ˈساندرو گوتزیˈ معاون امور اروپایی رنتزی، شایعات اخیر مبنی بر برنامه نخست وزیر ایتالیا و رییس جمهوری فرانسه پیرامون سرمایه گذاری 240 میلیارد یورویی درعرض 5 سال برای رشد اقتصادی از طریق ایجاد ساختارهای بزرگ را تکذیب کرد.

وی گفت: رنتزی هیچ برنامه ای مبنی بر سرمایه گذاری 240 میلیارد یورویی مطرح نکرده بلکه این طرح فرانسه است که به ˈهرمن ون رومپویˈ رییس شورای اروپا ارایه داده بود و اگر فرانسه پیشنهادی در این زمینه به ایتالیا ارایه دهد به طور قطع زمینه مساعد خواهد بود.

موسسه آماری یوروستات نیز به انتشار آماری از ایتالیا پرداخت و اعلام کرد: ایتالیا از نظر تولید ناخالص ملی (یک تریلیارد و560 میلیارد یورو) و جمعیت (59 میلیون و 700 هزار نفر)معادل 12درصد ارزش کل اتحادیه اروپا را در اختیار دارد و پارامترهای اقتصادی آن بجز بدهی های عمومی، در حد متوسط این اتحادیه است.

یوروستات افزود: ایتالیا از نظر سرانه تولید ناخالص ملی نیز هم سطح با اروپا است، به این معنی که این سرانه در این کشور معادل 25هزار و 600 یورو و متوسط این شاخص در اتحادیه اروپا 25هزار و 700 یورو است.

این موسسه افزود : شاخص سرمایه گذاری نسبت به تولید ناخالص ملی در ایتالیا به 19.6 درصد می رسد و متوسط آن در اروپا 19.1 درصد است.

البته بیشترین تفاوت مربوط به تراز دولتی است. بدهی های ایتالیا برابر با 132.6 درصد تولید ناخالص ملی است در حالی که متوسط این شاخص در اروپا 87.1 درصد است. همچنین فشار مالیاتی در ایتالیا برابر با 44 درصد است در حالی که متوسط اروپایی آن 39.4 درصد است.

یوروستات همچنین اعلام کرد: حق الزحمه یک ساعت کار در ایتالیا 28.1 یورو و میانگین آن در اروپا 23.7 یورو است. شاخص اشتغال در ایتالیا 59.8 درصد جمعیت فعال است و متوسط آن در اتحادیه اروپا 68.3 درصد است.

اروپام ** 2171 **1561 ** 1064
کد N367814

وبگردی