آفتاب

ارتش تایلند اصلاح نظام انتخاباتی را آغاز کرد

ارتش تایلند اصلاح نظام انتخاباتی را آغاز کرد

به دنبال اعلام برگزاری انتخابات تا اواخر سال 2015 از سوی فرمانده ارتش تایلند، دولت نظامی این کشور امروز (دوشنبه) اعلام کرد فرآیند انجام اصلاحات در نظام انتخاباتی را آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، ارتش تایلند در تاریخ 22 مه در یک کودتای بدون خونریزی که پس از شش ماه تظاهرات علیه دولت سابق انجام شد، قدرت را به دست گرفت.

سوراساک کانچانارات، وزیر دفاع تایلند، اعلام کرد: اصلاح احزاب سیاسی، تمرکز زدایی از قدرت و تحقیقات و مجازات علیه گروه‌هایی که مرتکب تقلب انتخاباتی شدند در صدر دستور کار ارتش قرار دارد.

این در حالی است که اخیرا اعلام شد خونتای نظامی حاکم بر تایلند ماه آتی میلادی قصد دارد یک قانون اساسی موقت تدوین کند و انتظار می‌رود انتخابات بعدی در اکتبر 2015 در این کشور برگزار شود.

پرایوس چان-اوچا، فرمانده ارتش تایلند در این خصوص گفت: این قانون اساسی موقت به مجلس موقت و کابینه اجازه خواهد داد تا در سپتامبر دولت را اداره کنند. یک شورای اصلاحی منصوب شده و کمیته‌ای برای تدوین پیش‌نویس قانون اساسی نیز با یک چارتر بلندمدت فعال خواهند شد تا در ژوئیه 2015 اجرایی شود.

فرمانده کل ارتش تایلند در یک خطابه تلویزیونی گفت: انتخابات سراسری سه ماه پس از تصویب قانون اساسی به مرحله اجرا درمی‌آید. همچنین هیچ همه پرسی برای تعیین قانون اساسی جدید همانند سال 2007 و پس از کودتا علیه دولت منتخب برگزار نخواهد شد.

وی ادامه داد: شورای ملی اصلاحات تایلند موارد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، محیط زیستی و قضایی را مدنظر و بررسی قرار می‌دهد و توصیه‌ها و یافته‌های خود را در نهایت در اختیار کمیته مسئول تدوین قانون اساسی قرار خواهد داد. خونتای حاکم به دنبال برگزاری انتخابات تحت قانون اساسی جدید است که آزادانه و عادلانه برگزار می‌شود و برای تشکیل یک دموکراسی مستحکم و قوی در تایلند ضرورت دارد. ما خواستار ایجاد تحول در کشور و دولت و سیستم سیاسی هستیم نه اینکه بار دیگر و همچون گذشته درگیری کشور را فرا بگیرد.

انتهای پیام

کد N367476

وبگردی