آفتاب
با موافقت هیات وزیران؛

اختصاص بالغ بر 116 میلیارد ریال تسهیلات بانکی به سیل زدگان مازندران

اختصاص بالغ بر 116 میلیارد ریال تسهیلات بانکی به سیل زدگان مازندران

تهران - ایرنا - هیات دولت با اختصاص مبلغ 116 میلیارد و 100 میلیون ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت به آسیب دیدگان ناشی از سیل اخیر مازندران موافقت کرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی دولت، این تسهیلات بانکی توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از طریق بانک عامل به آسیب دیدگان ناشی از سیل استان مازندران با کارمزد چهار درصد در مناطق روستایی و پنج درصد در مناطق شهری با ضمانت زنجیره ای به سیل زدگان مازندران اختصاص می یابد.

هیات وزیران در جلسه 21/3/1393 به پیشنهاد معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری و به استناد اصل 138 قانون اساسی با اختصاص این مبلغ به آسیب دیدگان ناشی از سیل استان مازندران موافقت کرد.

بر اساس جدول مصوب هیات وزیران، تسهیلات بانکی مذکور با معرفی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی صرف تعمیرات اماکن مسکونی شهری و روستایی و بازسازی اماکن مسکونی شهری می شود و همچنین بخشی از این تسهیلات با معرفی استانداری صرف تامین لوازم خانگی و معیشتی سیل زدگان می شود.

بر اساس مصوبه دولت، طول دوران مشارکت مدنی و فروش اقساطی جمعا پانزده سال (سه سال دوران مشارکت مدنی و دوازده سال دوران مشارکت اقساطی) و برای واحد های تعمیری هفت سال است و بدهی احتمالی سنوات قبل آسیب دیدگان به بانک ها مانع از دریافت این تسهیلات نخواهد شد.

همچنین مبلغ 133 میلیارد و 900 میلیون ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت برای جبران خسارت بخش کشاورزی، دام تلف شده و جایگاه نگهداری دام با معرفی سازمان جهاد کشاورزی استان با هماهنگی استانداری مازندران، برای هر هکتار متوسط مبلغ چهل میلیون ریال و برای هر دام خسارت دیده مبلغ سه میلیون ریال با کارمزد پنج درصد و مدت بازپرداخت پنج سال به آسیب دیدگان پرداخت می شود.

بدهی احتمالی سنوات قبل آسیب دیدگان به بانک ها مانع از دریافت این تسهیلات نخواهد بود.

بر اساس این مصوبه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری پرداخت یارانه سود(مابه التفاوت سود تعیین شده سهم متقاضی تا نرخ های مصوب شورای پول واعتبار) و مانده مطالبات معوق شامل اصل، سود و هزینه متعلقه تسهیلات اعطایی به خسارت دیدگان موضوع بند 1 و 2 را تضمین و تعهد خواهد کرد این تضمین نافی مسوولیت بانک های عامل در وصول مطالبات نیست.

همچنین مبلغ 320 میلیارد ریال اعتبار به صورت هزینه ای و تملک دارایی سرمایه ای از محل منابع ماده 12 قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور موصوع بند ش ماده 224 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، برای جبران خسارت وبازسازی بخش های خسارت دیده ناشی از سیل استان مازندران در اختیار استانداری مازندران قرار می گیرد تا با رعایت قوانین ومقررات مربوط هزینه شود.

این اعتبار صرف بازسازی تاسیسات زیربنایی وسایر بخشهای خسارت دیده، اجرای عملیات آبخیزداری با اولویت حوزه بهشهر، کمک بلاعوض جهت تامین لوازم خانگی و معیشتی 750 خانوار (به هر خانوار مبلغ ده میلیون ریال)، بازسازی مدارس خسارت دیده استان، کمک بلاعوض برای احداث10 واحد مسکونی شهری و 761واحد تعمیری شهری و روستایی ( در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان) برای هر واحد احداثی مبلغ پنجاه میلیون ریال وتعمیری مبلغ بیست میلیون ریال، کمک بلاعوض برای جبران خسارات مردمی و هزینه های مرتبط با امداد ونجات، کمک بلا عوض برای 3 نفر فوت شده (به هر نفر مبلغ بیست میلیون ریال) اختصاص می یابد.

بر اساس این مصوبه، معاونت برنامه ریزی ونظارت راهبردی رییس جمهوری موظف است با همکاری استانداری مازندران و دستگاه های اجرایی مربوط ظرف یک ماه طرح جامع راهکار مناسب برای آزادسازی حریم، لایروبی وساماندهی رودخانه های استان، توسعه درختکاری و پوشش گیاهی در ارتفاعات و جابجایی واحدهای مسکونی حریم رودخانه ها را از محل بودجه عمومی و تسهیلات بانکی به هیات وزیران ارایه دهد.

بانک مرکزی نیز موظف شده است نسبت به استمهال تسهیلات سررسید شده مسکونی و بخش های کشاورزی و تولیدی تا سقف مبلغ دویست میلیون ریال از تسهیلات اخذ شده به مدت حداکثر سه سال و بخشودگی جرایم دیرکرد تا سقف تعیین شده ( به استناد بندهای ج و د تبصره 11 قانون بودجه سال 1393 کل کشور ) اقدام کند.

بارمالی ناشی از اجرای این بند پس از اعلام بانک یاد شده در لایحه بودجه سال بعد پیش بینی خواهد شد.

این مصوبه در تاریخ 27/3/1393 از سوی معاون اول رییس جمهور ابلاغ شده است.

سیام**2025 **1449
کد N367408

وبگردی