آفتاب

رئیس بلک واتر بازرس آمریکا در عراق را تهدید به مرگ کرده بود

رئیس بلک واتر بازرس آمریکا در عراق را تهدید به مرگ کرده بود

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز گزارش داد، مدیر اصلی شرکت امنیتی بلک واتر در عراق تهدید کرده بود که بازرس وزارت امور خارجه آمریکا در حوزه سنجش قابلیت‌های این شرکت را به قتل می‌رساند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، روزنامه نیویورک تایمز به نقل از نامه‌های داخلی وزارت امور خارجه آمریکا گزارش داد که این تهدید چند هفته پیش از آن مطرح شد که نیروهای امنیتی بلک واتر 17 غیرنظامی عراقی را در 16 سپتامبر 2007 در میدان نسور در جنوب بغداد به قتل برسانند.

طبق این گزارش، مقام‌های سفارت آمریکا در بغداد طرف بلک واتر را گرفتند و به بازرسان وزارت امور خارجه دستور دادند تا این کشور را ترک کنند. هم اکنون چهار مامور سابق بلک واتر در حال محاکمه به جرم قتل‌عام میدان نسور در یکی از دادگاه‌های آمریکا محاکمه می‌شوند. این کشتار نتیجه مصونیتی بود که شرکت‌های امنیتی خصوصی در عراق از آن بهره می‌بردند و همین امر احساسات ضد آمریکایی را در عراق تشدید کرد.

جان ریکتر، بازرس برجسته وزارت امور خارجه آمریکا در یکی از این نامه‌ها به تاریخ 31 اوت 2007 هشدار داده است که نظارت کم بر فعالیت‌های بلک واتر که قرارداد یک میلیارد دلاری برای حفاظت از جان دیپلمات‌های آمریکایی دارد، شرایطی مملو از اهمال و قصور ایجاد کرده است.

به گفته این مقام آمریکایی، نیروهای امنیتی بلک واتر خود را فراتر از قانون می‌بینند. طبق یکی از نامه‌های وزارت امور خارجه آمریکا،‌دانیل کارول، مدیر پروژه‌های بلک واتر در عراق پس از یک بحث به ریکتر گفته است: می‌توانم تو را همینجا بکشم و هیچ‌کس نه می‌تواند و نه می‌خواهد که کاری درباره آن انجام دهد، چون ما اینجا در عراق هستیم.

جان ریکتر می‌نویسد: من تهدید آقای کارول را جدی گرفتم. ما در مناطق جنگی بودیم و ممکن بود حوادث ناگهانی پیش بیاید خصوصا اینکه مسائلی درباره قرارداد چشم‌گیر بلک واتر با وزارت خارجه آمریکا در میان بود.

در همین حال یکی از کارمندان وزارت امور خارجه که شاهد این ماجرا بود طی بیانیه‌ای جداگانه اظهارات ریکتر را تایید کرد. بلک واتر که مجوز فعالیتش در عراق توسط دولت وقت عراق باطل شد، از آن زمان تاکنون دوبار نامش را تغییر داده است و هم‌اکنون با نام کانستلیس هولدینگز شناخته می‌شود. وزارت امور خارجه آمریکا نیز پس از روی کار آمدن باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در سال 2009، قراردادش را با این شرکت لغو کرد.

انتهای پیام

کد N366877

وبگردی