آفتاب
رییس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات خبر داد:

شرط جبهه اصلاحات برای ریاست دوره ای کواکبیان/ پیش نویس لایحه احزاب بیات است

شرط جبهه اصلاحات برای ریاست دوره ای کواکبیان/ پیش نویس لایحه احزاب بیات است

تهران - ایرنا - رییس دوره ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با بیان این که ریاست این جبهه در فصل تابستان به حزب مردمسالاری واگذار شده است، گفت: حزب مردمسالاری برای تصدی ریاست جبهه باید از سایر ائتلاف ها از جمله جبهه مردمی اصلاحات خارج شود.

«رحمان قلی زاده» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره نشست اخیر اعضای این شورا افزود: در این جلسه که شامگاه 8 تیر برگزار شد، پس از بحث های مفصل و نفسگیر، اعضا با واگذاری ریاست دوره ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به حزب مردمسالاری موافقت کردند.

دبیر کل مجمع دانش آموختگان ایران اسلامی درباره این که آیا ریاست کواکبیان بر این جبهه مخالفانی داشته است، ادامه داد: علت مخالفت ها این است که حزب مردمسالاری هنوز اساسنامه ویرایش شده جبهه اصلاحات را امضا نکرده است.

وی خاطر نشان کرد: شورای هماهنگی جبهه اصلاحات پس از انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری، دوره جدید فعالیت خود را آغاز و اساسنامه خود را ویرایش کرد که اعضا برای بر عهده گرفتن ریاست دوره ای این جبهه ملزم به امضای اساسنامه جدید هستند.

قلی زاده ادامه داد: بحث اصلی بر سر بند (ج) ماده 12 اساسنامه است که در آن تاکید شده اعضای شورای هماهنگی نباید در ائتلاف های سیاسی موازی و یا متقاطع جبهه اصلاحات عضویت داشته باشند مگر آنکه این ائتلاف ها صنفی و یا مورد تایید شورای هماهنگی جبهه اصلاحات باشد.

دبیر کل مجمع دانش آموختگان ایران اسلامی با یادآوری این که حزب مردمسالاری در انتخابات گذشته در ائتلاف مردمی اصلاحات عضو شده است، گفت: کواکبیان وجود این بند را در اساسنامه ویرایش شده قابل تحمل نمی دانست و به همین خاطر نیز حزب مردمسالاری تاکنون این اساسنامه را امضا نکرده بود.

وی افزود: در جلسه شب گذشته شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به دبیر کل حزب مردمسالاری اعلام شد که اگر قرار است ریاست دوره ای جبهه را بر عهده گیرد باید اساسنامه جدید را بپذیرد و امضا کند.

قلی زاده با یادآوری این که همه 18 عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات این اساسنامه جدید را پذیرفته و امضا کرده اند، اظهار داشت: پس از بحث و تبادل نظر فراوان سرانجام کواکبیان نیز ملزم به پذیرش اساسنامه جدید شد و آن را امضا کرد.

به گفته وی، حزب مردمسالاری موظف به اجرای اساسنام جدید است و از این رو نباید در هیچ ائتلاف دیگری عضویت داشته باشد و باید عضویت خود را در جبهه مردمی اصلاحات لغو کند.

قلی زاده گفت که ریاست دوره ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات از دو هفته دیگر با حزب مردمسالاری است و جلسات شورا به مدت سه ماه به میزبانی این حزب برگزار خواهد شد.



** پیش نویس لایحه احزاب «بیات» است

رییس دوره ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات درباره نتایج بررسی پیش نویس لایحه احزاب در این شورا نیز به ایرنا اظهار داشت: اعضای جبهه اصلاحات بر این باورند که هم پیش نویس لایحه احزاب و هم طرحی که در مجلس در این زمینه تهیه شده، هر دو «بیات» و بازمانده از نظرات دولت و مجلس قبل هستند و این طرح و لایحه در دولت یازدهم و مجلس نهم به صورت «اتو کشیده» بار دیگر عرضه شده است.

قلی زاده اظهار داشت: اگر چه نیت وزارت کشور در ارایه این پیش نویس اتوکشیده برای احزاب خیر وده اما خروجی این لایحه آن هم پس از 6 سال عدم فعالیت احزاب و گروه های سیاسی چندان کارآمد به نظر نمی رسد.

دبیر کل مجمع دانش آموختگان ایران اسلامی اظهار داشت: برای نمونه در این لایحه برای سهمیه بندی احزاب در قدرت تمهیداتی پیش بینی شده در حالی که احزاب در ایران هنوز نهادینه نشده اند.

وی افزود: بندها و مواد سلبی این پیش نویس بیش از بندهای ایجابی آن است در حالی که قانون باید برای ایجاد گشایش در کار تدوین و تصویب شود.

قلی زاده با یادآوری این که احزاب در ایران در دولت های نهم و دهم نیمه فعال و تعطیل بوده اند و پس از برگزاری انتخابات اخیر ریاست جمهوری بار دیگر سر بلند کرده اند، افزود: در چنین شرایطی چنین طرحی راهگشای احزاب نیست.

رییس دوره ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات درباره طرح مجلس برای اصلاح قانون احزاب نیز گفت: در این طرح نیز موضوع حزبی شدن انتخابات در کشور مطرح شده در حالی که هنوز پیش زمینه های اجرای آن در کشور فراهم نیست.

وی با یادآوری این که در کشورهای مترقی و توسعه یافته سیاسی، انتخابات به صورت حزبی برگزار می شود تاکید کرد: در شرایطی که بیش از 100 حزب در کشور فعال هستند که فراگیری و قدرت لازم را ندارند، نمی توان به فکر انتخابات حزبی بود.

قلی زاده افزود: با توجه به محتوای پیش نویس لایحه جامع احزاب و نیز طرح مجلس و همچنین شرایط جامعه، تصور نمی رود که این اصلاحات خروجی لازم را داشته باشد و به کارآمدشدن قانون احزاب بیانجامد.

رییس دوره ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تاکید کرد: از دولت انتظار می رود لایحه ای به روز شده و دارای قابلیت اجرا ارایه کند که منجر به تقویت احزاب در کشور شود.

سیام**2025 ** 1418
کد N366753

وبگردی