آفتاب

رئیس گروه تحول علوم‌سیاسی شورای انقلاب فرهنگی: کتاب آیت الله جوادی آملی به درددوره کارشناسی نمی خورد

رئیس گروه تحول علوم‌سیاسی شورای انقلاب فرهنگی: کتاب آیت الله جوادی آملی به درددوره کارشناسی نمی خورد

تسنیم نوشت:

رئیس کارگروه تحول و ارتقاء علوم‌سیاسی شورای عالی انقلاب فرهنگی، جزئیات و نحوه تحول و ارتقاء علوم‌سیاسی در مقطع کارشناسی را تشریح کرد.

با گذشت سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی بازنگری در عناوین، سرفصل‌ها و محتوای دروس رشته علوم‌سیاسی با رویکرد تحول و ارتقاء در این رشته بر پایه مبانی و ارزش‌های اسلامی ضروری به نظر می‌رسید.

کارگروه تحول و ارتقاء علوم‌سیاسی در دی‌ماه سال 90 در ذیل شورای تخصصی تحول در علوم‌انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی آغاز به کار کرد و پس از تدوین رسالت و اهداف تحول و ارتقاء رشته علوم‌سیاسی، بازنگری در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری را در دستور کار قرار داد که بازنگری در مقطع کارشناسی به اتمام رسیده و از مهرماه سال جاری برای دانشجویان جدیدالورود این رشته تحصیلی تدریس می‌شود.

بخشهایی از سخنان منوچهر محمدی رئیس کارگروه تحول و ارتقاء رشته علوم‌سیاسی را در ادامه می‌خوانید:

- ما در کارگروه بر تدوین کتابها نظارت می‌کنیم. بررسی می‌کنیم و می‌بینیم که آیا این کتاب توانسته تمام ابعاد بحثی که در سرفصل‌ها داریم برآورده کند. 90 جلد کتاب نوشته می‌شود، من خودم در حال حاضر مأمور نوشتن چند جلد کتاب هستم که به طور خاص در حوزه انقلاب اسلامی است. تا بحال دو جلد آن را نوشتم و مشغول هستم.

-ما نمی‌گذاریم استاد بدون کتاب سرکلاس برود و در حقیقت استاد را ملزم می‌کنیم همان کتاب را تدریس کند، حال اگر می‌خواهد حاشیه هم بگوید اشکالی ندارد نه اینکه کتاب و سرفصل ها را کنار بگذارد و مطالب دیگری ارائه دهد.اعتراف می‌کنم کار فوق العاده عظیمی است. ما تازه می‌خواهیم کاری را شروع کنیم که غربی‌ها در طی سیصد سال انجام دادند و برای 300 سال آینده کار نعریف می کنیم. ممکن است در طول این مسیر انواع و اقسام اصلاحات قرار باشد صورت بگیرد، اما تلاش این است که قدم را درست برداریم، کج برنداریم که بعد با مشکل مواجه شویم ممکن است خلع‌ها و کمبودهایی داشته باشیم که طبیعی است.
-تدوین اندیشه اسلامی را بر عهده موسسه امام خمینی گذاشتیم، گروه سیاسی آنها مشغول هستند اما الآن، دقیقا نام اساتید مرتبط در ذهنم نیست.

-آقای جوادی آملی وارد شد، اما کتاب ایشان برای دانشجوی دوره کارشناسی مناسب نبود، زیرا ما گفتیم متون دوره کارشناسی به‌گونه‌ای باشد که ثقیل نباشد. دستورالعمل برای کتاب‌ها تعیین کردیم؛ اینکه از دویست صفحه بیشتر نباشند یا حداقل 250 صفحه برای دو واحد درسی، دوم اینکه متن دروس قابل فهم و ساده باشد زیرا این دانشجویان از دیپلم وارد کارشناسی می‌شوند. برخی از اساتید فضلشان را با ثقیل نوشتن نشان می‌دهند؛ اساتید باید بدانند دانشجویان آنها جوان‌های 17و 18 ساله هستند که تازه وارد دانشگاه شدند باید این کتاب‌ها به صورتی نوشته شود که برای دانشجو نه کسالت کننده و نه ثقیل باشد. و دیگر اینکه حساسیت داریم که اساتید باورمند به اصول در دوره کارشناسی تدریس کنند. اگر استادی باور نداشته باشد نمی‌تواند این دوره را تدریس کند در دوره‌های بعدی خیلی سخت گیری نمی‌کنیم زیرا دانشجو ساخته شده است و می‌تواند حتی با استادی کج اندیش مهاجه کند، اما در دوره کارشناسی هنوز این آمادگی نیست.

 

23231

 

کد N366579

وبگردی