آفتاب
رئیس کمیسیون صنایع مجلس

تبر مشکلات اقتصادی را از دوش صنعت کشور بردارید

تبر مشکلات اقتصادی را از دوش صنعت کشور بردارید

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در آستانه‌ی روز صنعت و معدن در یک نشست خبری تاکید کرد: دولت‌های گذشته موظف به تدوین استراتژی توسعه صنعتی کشور بوده‌اند ولی در عمل جز حرف اتفاق خاصی در این حوزه نیفتاد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، رضا رحمانی در نشستی خبری در جمع خبرنگاران، از دولتمردان خواست تا تبرمشکلات اقتصادی را از دوش بخش صنعت و معدن کشور بردارند.

وی گفت: کتاب توسعه صنعتی کشور توسط غضنفری وزیر صنعت و معدن دولت احمدی‌نژاد که مشتمل بر مبانی و اصول شناختی بود،به وزیر صنعت و معدن دولت یازدهم تحمیل شد ولی این کتاب فاقد استراتژی مدون صنعت کشور بود.

نماینده‌ی مردم تبریز افزود: در حالی که برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه بر تنظیم استراتژی توسعه صنعتی تاکید دارند ولی متاسفانه به جز نوشتن کتاب در این خصوص اتفاق مهمی نیفتاد. در حالی که همه وزراء و مسئولان کشور باید پس از تدوین این استراتژی در چارچوب برنامه ریزی و طرح‌های مدون و منسجم تصمیم گیری کرده و تصمیماتشان را اجرا کنند.

به گفته‌ی رحمانی، مسئولان کشور آنقدر که برای بی برنامگی بودجه صرف می‌کنند یک چند هزارم آن را صرف تدوین استراتژی توسعه صنعتی کشور و برنامه‌های راهبردی آن نکردند.

وی در بخش دیگری از سخنانش خواستار توسعه صنعتی استان‌ها بر اساس طرح آمایش سرزمین شد و تاکید کرد: هر استانی مزیت‌های خاص خودش را دارد این مزیت‌ها باید بر اساس طرح آمایش سرزمینی شناسایی و بر همان اساس در این استان‌ها سرمایه‌گذاری شود. در حال حاضر 58 هزار پروژه نیمه تمام صنعتی وجود دارد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از صدور مجوز تولید برخی از صنایع خوراکی گفت: ظرفیت تولید رب ، لبنیات، موتور سیکلت و فرش ماشینی کشور در حال حاضر علاوه بر کشور ، خاورمیانه را هم پوشش می‌دهد ولی همچنان مجوز‌ها در این حوزه‌ها صادر می‌شود. در حالی که بیشترین ظرفیت‌های معدنی جهان رادر اختیار داریم ولی بزرگترین وارد کننده فولاد هستیم. ارزش صادرات مواد معدنی در سال 92 نسبت به سال 91به طور میانگین در هر تن صد دلار کاهش یافت و در حقیقت موجب افزایش خام فروشی شد در حالی که ارزش افزوده‌ی هر تن مواد معدنی بالغ بر 30 تا 100 برابر قیمت اولیه است.

ادامه دارد

کد N366509

وبگردی