آفتاب

تاکید چین بر لزوم ایجاد چارچوب امنیتی جدید در آسیا

تاکید چین بر لزوم ایجاد چارچوب امنیتی جدید در آسیا

رئیس‌جمهوری چین با هشدار نسبت به تلاش هر قدرت برای سلطه بر امور بین‌المللی، گفت که چین هرگز به دنبال هژمونی نبوده است و اهمیتی ندارد که چقدر می‌تواند قدرتمندش کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری بلومبرگ، "شی جینپینگ"، رئیس‌جمهوری چین بار دیگر تکرار کرد که چارچوب امنیتی جدیدی باید در آسیا ایجاد شود.

وی در کنفرانسی به مناسبت شصتمین سالروز تدوین "پنج قانون همزیستی مسالمت‌آمیز" درباره سیاست‌هایی که روابط خارجی کشورش را از دهه 1950 شکل داده، سخن گفت.

وی تاکید کرد: ما باید برای معماری جدید همکاری امنیتی آسیا- اقیانوسیه که آشکار، شفاف و برابر خواهد بود، همکاری کنیم. ما باید تمام کشورها را ترغیب کنیم برای برقراری صلح و امنیت در منطقه و جهان تلاش کنند. فرضیه سلطه بر امور بین‌الملل برای عصر دیگری است و چنین تلاش‌هایی محکوم به شکست است.

وی در جریان این کنفرانس عنوان کرد که کشورها باید به احترام هر کشوری برای انتخاب سیستم اجتماعی و مدل توسعه‌اش احترام بگذارند. آن‌ها همچنین باید به تلاش‌هایی که به منظور تحمیل عقاید و یا عزل دولت‌های مشروع از طریق روش‌های غیرقانونی انجام می‌شود، مخالفت کنند.

شی جینپینگ تاکید کرد: هرگونه تهدید و یا اجبار باید رد شود. تحرکات نظامی تنها نشان‌دهنده عدم وجود دیدگاه‌های مشترک اخلاقی و یا هر دیدگاه دیگری است که قدرت فردی را نشان دهد.

"پنج قانون همزیستی مسالمت‌آمیز" چین، سنگ بنای سیاست خارجی این کشور است در سال 1954 توسط نخست‌وزیر وقت چین تصویب شد و با هدف عادی‌سازی روابط با هند و ارتقای مناسبات با میانمار در سال جاری میلادی از آن استفاده شد.

چین به دنبال آن است که به عنوان یک قدرت اصلی در آسیا- اقیانوسیه عمل کرده و به چندین دهه سلطه اقتصادی و نظامی آمریکا در منطقه که شاهد مناقشات ارضی بسیاری است خاتمه دهد.

انتهای پیام

کد N366226

وبگردی