آفتاب

ابراز نگرانی بان کی مون نسبت به تشدید بحران عراق

ابراز نگرانی بان کی مون نسبت به تشدید بحران عراق

دبیرکل سازمان ملل از عمیق‌تر شدن بحران عراق و افزایش تعداد تلفات غیرنظامیان ابراز نگرانی کرد و خواستار توقف سریع این خشونت‌ها شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری شینهوا، سخنگوی بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل گفت: بان کی مون نگرانی خود را بابت افزایش خشونت‌ها درعراق ابراز داشت و خواستار توقف هرچه سریعتر پیگرد غیرنظامیان بر مبنای مذهب یا پیشینه قومی آن‌ها شد.

او همچنین خواستار توقف خشونت‌ها و افزایش تلفات در میان غیرنظامیان و فرار آن‌ها از خانه و کاشانه اشغال شده است. بان کی مون از تمام طرف‌های درگیر در عراق خواست تا این ناآرامی‌ها را متوقف کنند.

اظهارنظر دبیرکل سازمان ملل در حالی مطرح شد که هزاران تن از ساکنان و غیرنظامیان عراقی توسط داعش که یک گروه تروریستی از خانه‌ها و شهرهای خود بیرون انداخته شده یا از ترس جان فرار کرده‌اند.

نیکلای ملادنف، فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل در عراق گفت: از زمان حضور داعش و متحدانش در سراسر عراق به تاریخ 5 ژوئن، حداقل 900 غیرنظامی کشته شدند و در جریان درگیری‌ها در استان‌های نینوا، صلاح‌الدین و دیالی، 650 تن نیز زخمی شده‌اند.

هیات کمک‌رسان سازمان ملل در عراق و دفتر حقوق بشر سازمان ملل نیز اعلام کرد که دست کم 757 تن از غیرنظامیان در این سه استان کشته و 599 تن هم زخمی شده‌اند. در مجموع در دو هفته گذشته 1300 تن در عراق کشته و 1250 تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

در بیانیه دفتر بان کی مون آمده است: تمام گروه‌های درگیر چه داعش و چه نیروهای امنیتی عراق یا شبه‌نظامیان محلی باید به مسئولیت‌ها و تعهدات حقوقی خود در عدم انجام اقدامات خشونت‌آمیز علیه غیرنظامیان و تسهیل در روند کمک رسانی به آنها پایبند باشند. بان کی مون به شدت نگران نقض حقوق بشر شامل اعدام‌های بدون مجازات سربازان دستگیر شده و بازداشتی‌ها، شلیک خمپاره به مناطق غیرنظامیان، قتل‌ها و ربوده شدن اعضای جوامع اقلیت و قومیت‌هاست.

انتهای پیام

کد N365830

وبگردی