آفتاب
معاون حوزه‌های علمیه:

مبلغان نیازمند کسب علوم و مهارت‌های خاصی در تبلیغ هستند

مبلغان نیازمند کسب علوم و مهارت‌های خاصی در تبلیغ هستند

معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه‌های علمیه گفت: مبلغان در امر تبلیغ نیازمند کسب علوم و مهارت‌های خاصی هستند و باید تسلط کافی بر احکام اسلامی داشته و نسبت به مباحث اعتقادی به ویژه مسائل مربوط به کلام جدید آگاه باشند.

حجت‌الاسلام محمدحسن نبوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، با بیان اهمیت جایگاه تبلیغ در دین اسلام گفت: تبلیغ در حقیقت تلاش برای هدایت و رشد انسان‌ها و تبیین روشن گفتاری رفتاری، معارف ناب و زلال دینی با براهین متقن، موعظه نیکو، بشارت، انذار مردم با زیباترین مناظره و پرهیز از اجبار دیگران برای پذیرش است که این امر مستلزم کسب مهارت‌ها و علوم خاصی است.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: کسی که بخواهد به نشر دین بپردازد باید امانت‌دار پیامبران باشد، یعنی ابتدا امانت را دریافت کند و بعد به نشر آن بپردازد که در این راستا لازمه شناخت درست دین و دریافت امانت کسب علوم مورد نیاز است که این علوم و مهارت‌های لازم گسترده است که شامل معارف اسلامی، احکام، مباحث اعتقادی، اخلاقی، جامعه شناسی، شناخت تاریخ اسلام و ... است.

وی در مورد کسب علوم معارف اسلامی توسط مبلغان نیز گفت: بیان معارف اسلامی مستلزم بهره بردن از منابع اصیل اسلامی است و این منابع که مهم‌ترین آن قرآن است به زبان عربی است از این رو مبلغان باید با ادبیات عرب مانند صرف، نحو، معانی و بیان آشنا باشند.

نبوی در خصوص دیگر علوم و مهارت‌های مورد نیاز در عرصه تبلیغ گفت: برای تبلیغ آشنایی با مباحث اخلاقی اسلام، تفسیر اجمالی کل قرآن کریم، علوم جامعه شناسی، روانشناسی تبلیغ در حد مورد نیاز، اطلاع کافی از تاریخ اسلام و تشیع لازم و ضروری است.

معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه‌های علمیه افزود: یک مبلغ باید نسبت به مسائل سیاسی و جاری کشور آگاه باشد و از توان و مهارت لازم در تبلیغ و قدرت برقراری ارتباط با گروه‌ها و افراد مختلف اجتماعی برخوردار باشد ضمن اینکه علاوه بر اگاهی‌های فوق نیازمند مطالعه و تحقیق مستمر و مداوم نیز هست.

وی در پایان گفت: امروز عالمان و مبلغان دین از سویی باید دین را به خوبی بشناسند و از سوی دیگر در ترویج آن بکوشند زیرا جهان امروز تشنه فراگیری و آشنایی با دین ناب محمدی و مکتب تشیع است.

انتهای پیام

کد N365741

وبگردی