آفتاب
تحولات افغانستان/

آغاز به کار رئیس جمهوری جدید پس از ماه رمضان/ والی پکتیکا فایل صوتی منسوب به خود را جعلی خواند

آغاز به کار رئیس جمهوری جدید پس از ماه رمضان/ والی پکتیکا فایل صوتی منسوب به خود را جعلی خواند

اعلام آغاز به کار رئیس جمهوری جدید افغانستان پس از عید فطر و جعلی خوانده شدن فایل صوتی منسوب به والی پکتیکا از سوی وی از جمله تحولات افغانستان به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، "حامد کرزای" رئیس جمهوری افغانستان گفت تمام تلاشش را به کار می گیرد تا پس از ماه مبارک رمضان قدرت به رئیس جمهوری منتخب انتقال یابد. بر اساس بیانیه ای که از سوی دفتر کرزای منتشر شد وی روز گذشته در دیدار با اعضای حزب ملت متحد افغانستان گفته است تلاش می کند با هموار کردن مسیر دمکراسی امکان معرفی رئیس جمهوری جدید مطابق قانون اساسی فراهم شود.

کرزای همچنین برگزاری تظاهرات جمعه گذشته در مقابل کاخ ریاست جمهوری را نمایانگر پختگی دموکراسی در کشور دانست. به گفته رئیس جمهوری افغانستان این تظاهرات که در آن برادر وی نیز حضور داشته نشانگر کامیابی مردم این کشور است.

این در حالی است که در این روز هزاران نفر از طرفداران "عبدالله عبدالله" در اعتراض به بروز تقلب گسترده در انتخابات دست به راهپیمایی زدند. خبر دیگر این که "محب الله صمیم" والی ولایت پکتیکا ادعاهای مطرح شده از سوی ستاد عبدالله عبدالله را رد و اعلام کرده نباید با انتشار صداهای جعلی، روند انتخابات آسیب ببیند.

ستاد انتخاباتی عبدالله موسوم به "اصلاحات و همگرایی" اخیرا مدرک جدیدی مبنی بر وقوع تقلب در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری منتشر کرده است. روز گذشته این ستاد بخشی از یک فایل صوتی را که گفته می شود در آن رئیس پیشین دبیرخانه کمیسیون انتخابات و والی پکتیکا در مورد دست بردن در نتایج انتخاباتی تلفنی گفتگو می کنند، در اختیار رسانه ها قرار داد.

ستاد عبدالله مدعی شده این گفتگوی تلفنی مربوط به یک روز پیش از دور دوم انتخابات است، در این روز نیروهای ارتش افغانستان صندوق‌هایی را کشف کردند که پیش از آغاز رای‌گیری به نفع نامزد رقیب پر شده بود. با این حال دفتر صمیم با رد این اتهام اعلام کرده است فایل صوتی منتشر شده جعلی است و به آن چیزی که ادعا می شود مربوط نیست. والی پکتیکا گفته است به دستور رئیس جمهوری تمامی مقامات دولتی از جمله خود وی در انتخابات بی طرف مانده اند.

خبر دیگر این که سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرد هر سه خواسته عبدالله عبدالله برای پیوستن به روند انتخابات انجام شده و دلیل دیگری برای همکاری نکردن ستاد وی با این کمیسیون وجود ندارد. عبدالله روز بیست و هشتم خرداد اعلام کرده بود به دلیل این که کمیسیون مستقل انتخابات به خواسته های ستاد وی پاسخ نداده، روابط خود را با این کمیسیون به حالت تعلیق در می آورد.

از جمله این خواسته ها برکناری "ضیاء الحق امرخیل" رئیس دبیرخانه کمیسیون انتخابات، توضیح در مورد آمار 7 میلیونی شرکت کنندگان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری اعلام شده از سوی کمیسیون مذکور و نیز توضیح در مورد علت تفاوت آمار رای دهندگان در برخی ولایت ها نسبت به دور نخست انتخابات بود.

این در حالی است که ستاد عبدالله موسوم به "ستاد اصلاحات و همگرایی" در واکنش به این اظهارات سخنگوی کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرده است تا کنون هیج مدرکی به این ستاد ارائه نشده است.

کد N365291

وبگردی