آفتاب

پی گیری مذاکرات هسته ای موجب جا ماندن وزارت خارجه از مسایل منطقه نشده است

پی گیری مذاکرات هسته ای موجب جا ماندن وزارت خارجه از مسایل منطقه نشده است

تهران - ایرنا- یک کارشناس مسایل خاورمیانه با رد اظهارات برخی افراد مبنی بر اشتغال یک جانبه وزیر خارجه به مسایل هسته ای کشور، گفت: پرداختن به موضوع هسته ای و پی گیری مذاکرات مربوط به آن، موجب جا ماندن وزارت خارجه از مسایل منطقه نشده است.

ˈصباح زنگنهˈ روز یکشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی ایرنا افزود: در ساختار وزارت خارجه، کار اصلی مربوط به موضوعات هسته ای و منطقه ای توسط کارشناسان خبره و مدیران این وزارتخانه انجام می شود و وزیر تنها در موارد خاص، به موضوعات ورود پیدا می کند.

وی در ادامه تاکید کرد: مذاکرات هسته ای، تمام وقت وزیر را نمی گیرد و ادعای مخالفان دولت در این خصوص نادرست و مغرضانه است.

زنگنه حضور وزیرخارجه در فصل پایانی مذاکرات هسته ای را اجتناب ناپذیر دانست و افزود: به دلیل حساسیت موضوعات هسته ای در مراحل پایانی، ایشان باید در مذاکرات حضور می یافتند.

وی درباره پیگیری مسایل منطقه ای و خلیج فارس نیز گفت: در پیگیری و بررسی مسایل منطقه ای بویژه خلیج فارس، تمامی صاحبنظران تشکیلات کشوری و دستگاههای ذی ربط حضور دارند و موضوعات را پیگیری و دنبال می کنند اما چنانچه موضوعات جنبه امنیت ملی پیدا کند، شخص وزیر ورود پیدا می کند.

این کارشناس مسایل خاورمیانه و امور بین الملل همچنین روند مذاکرات هسته ای را خوب ارزیابی کرد و گفت: موضوعات هسته ای فصل به فصل ، موضوع به موضوع و جزء به جزء در حال بررسی است.

وی با بیان اینکه مذاکرات هسته ای درچهارچوب مشخص و از پیش تعیین شده جلو می رود، تصریح کرد: روند کند مذاکرات به دلیل آن است که باید وقت بیشتری از سوی طرفین برای موضوعات مورد توافق صرف شود.

وی پیچیدگی مذاکرات هسته ای در مراحل پایانی را طبیعی خواند و گفت: در این مرحله کار اصلاح ها، تغییرات واعتراض های احتمالی مذاکره کنندگان به دقت بررسی می شود.

پس از توافق مقدماتی آذر ماه سال گذشته میان جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 که مدت اعتبار آن 29 تیرماه جاری به پایان می رسد، تاکنون پنج دور مذاکره برای رسیدن به توافق نهایی میان دو طرف در خصوص برنامه هسته ای کشورمان برگزار شده است.

سیام/ (4 ) 9136 **1449
کد N365098

وبگردی