آفتاب

پورکاظمی:وزیرورزش خواستاراعزام پاک ترین کاروان ورزشی به اینچئون است

پورکاظمی:وزیرورزش خواستاراعزام پاک ترین کاروان ورزشی به اینچئون است

تهران - ایرنا - رئیس ستاد ملی مبارزه با دوپینگ(نادو)ازحضور بیشتر افسران نادو درمحل تمرینات تیم های ملی رشته های مختلف ورزشی خبر داد و گفت: وزیر ورزش خواستار اعزام پاک ترین کاروان به بازی های آسیایی اینچئون کره جنوبی است.

لطفعلی پورکاظمی روزیکشنبه درگفت وگو باایرنا افزود:ضریب دوپینگ ورزشکاران پیش ازرویدادهای مهم افزایش می یابدوبرای کنترل این موضوع باید نظارت های جدی صورت گیرد.

وی با هشدار جدی به ورزشکاران هنگام استفاده از دارو یا مکمل های غذایی ، افزود:پیش از رویدادهای بزرگ ورزشی چون المپیک یا بازی های آسیایی ضریب مثبت تست دوپینگ ورزشکاران بیشتر می شود.

وی توضیح داد:بانزدیک شدن به مسابقات یارویدادهای مهم ورزشی،ورزشکاران بیش از هر زمان دیگری درمعرض تست دوپینگ قرار دارندو در حال حاضر افسران مبارزه بادوپینگ باتوجه به نزدیکی بازی های آسیایی طی دو ماه گذشته به طور مرتب در اردوی تیم های ملی رشته های مختلف ورزشی حضور یافته و از ورزشکاران تست دوپینگ گرفته اند.

به گفته رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی، بانزدیک شدن به زمان برگزاری مسابقات احتمال استفاده ورزشکاران از داروها یا مکمل های غذایی نیروزا برای افزایش ضریب موفقیت و کسب مدال افزایش می یابد و به همین دلیل احتمال مثبت شدن تست دوپینگ در آنان بیشتر می شود.

پورکاظمی با بیان اینکه طی دو ماه گذشته تست دوپینگ ورزشکاران رشته های ووشو(4نفر)،بسکتبال(6نفر)، دوومیدانی(5)، کبدی (3)، قایقرانی (3) ، دوچرخه سواری (1) و جانبازان و معلولین در سه رشته شنا،دوومیدانی و والیبال نشسته (16) همگی منفی بوده است،گفت:از ورزشکاران حدود 13 رشته دیگر نیز تست دوپینگ گرفته شده اماهنوزجواب آنهاازسوی آزمایشگاه به ما اعلام نشده است.

وی ادامه داد: امروزجلسه مشترکی با معاون توسعه ورزش قهرمانی وحرفه ای وزیر ورزش و جوانان داشتیم که وی نیز خواستار تشدید انجام تست های ورزشی از ورزشکاران اعزامی به رقابت های آسیایی اینچئون شد.

پورکاظمی با اشاره به اینکه تا اعزام تیم به بازی های آسیایی اینچئون افسران نادو به طور سرزده در محل تمرینات تیم های ملی رشته های مختلف حاضر خواهند شد، گفت: به تازگی گاز نئون و ارگون نیز به لیست داروهای ممنوعه افزوده شده اند که این دو موجب افزایش گلبول های قرمز خون می شوند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه به دلیل نبود تکنولوژی استفاده از این دو دارو در ایران، احتمال استفاده از آن ها توسط ورزشکاران کمتر است، ادامه داد: افزایش غلظت خون در رشته های دوومیدانی ،دوچرخه سواری و شنا بیش از سایر رشته ها مورد توجه است و قطعا این ورزشکاران نیز چون سایر رشته ها در معرض گرفتن تست در زمان های مختلف هستند.

** ورزشکاران روزه دار بین افطار تاسحر بیش از هشت لیوان آب مصرف کنند

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی بااشاره به آغازماه مبارک رمضان گفت: ورزشکارانی که قصد دارند از برکات معنوی این ماه استفاده کنند باید در فاصله افطار تا سحرحدود هشت لیوان آب یا مایعات مکمل چون آب میوه یا انواع شربت ها برای جلوگیری از کم آبی بدن استفاده کنند.

وی ادامه داد: ملی پوشان تیم های مختلف ورزشی بهتر است در ماه رمضان از تمرین درهوای باز و زیر نور خورشید خودداری کنند و در صورت ضروری بودن این امر از کلاه و کرم های ضدافتاب استفاده کرده و از پوشیدن لباس های ضخیم خودداری کنند.

پورکاظمی بهترین زمان انجام تمرینات تیم های ملی را بین ساعات هشت تا 10 صبح و بین افطار تا شام عنوان کردو گفت: بهترین زمان برای نوبت دوم تمرینات ورزشکاران پس از خوردن یک افطار سبک و قبل از صرف شام است.

به گفته پورکاظمی خوردن مایعات قندی، میوه و آب میوه ، خرما و چای در افطار این فرصت را در اختیار ورزشکار قرار می دهد تا قبل از خوردن شام بتواند ورزش های کششی یا نرمشی خود را انجام دهد .

وی به ورزشکاران توصیه کرد ، دو ساعت پیش از افطار از انجام هر گونه فعالیت ورزشی خودداری کنند زیرا انجام این فعالیت ها موجب افت سریع قند خون و فشار خون شده و احتمال سرگیجه را در ورزشکاران افزایش خواهد داد.

پور کاظمی گفت: در صورتی که ورزشکاران مجبورند عصر ها نیز تمرین کنند، بهترین زمان برای انجام این تمرینات سه تا شش عصر خواهد بود.

ورزشی (4)**1828**1590
کد N365020

وبگردی