آفتاب

آتش بس در یمن بار دیگر شکسته شد

آتش بس در یمن بار دیگر شکسته شد

تهران - ایرنا - درگیری های سنگین میان قبایل و نیروهای دولتی یمن با گروه ˈحوثیˈ در نزدیکی ˈصنعاˈ پایتخت این کشور به کشته و زخمی شدن دهها نفر منجر شد.

به گزارش روز یکشنبه روزنامه انگلیسی زبان ˈگلف نیوزˈ چاپ دبی، منابع مطلع در ارتش و نیز قبایل یمن اعلام کردند که این درگیری ها که در آن از سلاح های نیمه سنگین و توپخانه استفاده شد، در روستاهای ˈدروانˈ، ˈبانی میمونˈ، ˈالجائفˈ و ˈالمعمرˈ در شمال شهر ˈهمدانˈ در 10 کیلومتری فرودگاه بین المللی صنعا رخ داد.

این دومین بار طی یک ماه گذشته است که توافق آتش بس در یمن شکسته می شود.

طبق این گزارش، گروه حوثی که به عنوان ˈنصراللهˈ نیز شناخته می شود، از مناطق تحت کنترل خود در شمال یمن به سوی پایتخت این کشور پیشروی کرده است.

منابع مطلع همچنین اعلام کردند که اواخر وقت جمعه گذشته نیز درگیری های شدیدی میان گروه حوثی و نیروهای دولتی در مناطق شمالی استان ˈعمرانˈ در گرفت.

گلف نیوز افزود: دهها نفر در نتیجه این درگیری ها کشته و مجروح شده اند، اما هنوز آمار دقیقی از تلفات آن در دست نیست.

در این میان، ˈعبد ربه منصور هادیˈ رییس جمهوری یمن در بیانیه ای به مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان، خشونت های اخیر را محکوم کرد و گفت: اجازه نمی دهیم هیچ گروهی با خشونت های پراکنده خود امنیت کشور را تضعیف کند.

یک مقام وزارت دفاع یمن که خواست نامش فاش نشود، نیز از توسل به تسلیحات سنگین و توپخانه در درگیری های شمال شهر عمران خبر داد.

حوثی ها در این نبرد با بزرگ ترین ائتلاف قبیله ای یمن یعنی ˈحاشدˈ که تحت حمایت ارتش و متحد ˈاخوان المسلمینˈ است، درگیر شده اند. حوثی ها نیز از حمایت قبایل کوچک تر برخوردار است .

ˈمحمد عبد السلامˈ سخنگوی حوثی ها حزب ˈاصلاحˈ وابسته به اخوان المسلمین در پارلمان این کشور را به اصرار برای نقض آتش بس متهم کرد.

طی چند ماه گذشته صدها نفر در درگیری های مشابه در یمن کشته و زخمی شده اند و ناآرامی ها به شهرهای شمالی این کشور نیز که به گفته حوثی ها، مورد هجمه ایدئولوژیک سلفی ها قرار گرفته، سرایت کرده است.

حوثی ها معتقدند که طرح اصلاحاتی که به دنبال ˈمذاکرات ملیˈ در فوریه (بهمن/اسفند) گذشته و به عنوان بخشی از انتقال سیاسی در این کشور تصویب شد، یمن را به دو قسمت فقیر و مرفه تقسیم خواهد کرد.

حوثی ها از سال ها قبل از سرنگونی رژیم ˈعلی عبدالله صالحˈ دیکتاتور سابق یمن در سال 2012، در تلاش برای احیای حقوق سیاسی خود با دولت مرکزی در مبارزه بوده است.

از سوی دیگر مقامات یمنی، صالح و نیروهای وفادار به او را به تلاش برای ˈکودتاˈ علیه دولت کنونی این کشور متهم می کنند.

هادی در بیانیه خود با اشاره به این تلاش ها افزود: کشور در تاریخ 11 ژوئن (21 خرداد) با توطئه ای برای بی نتیجه گذاشتن روند انتقال سیاسی مواجه شد که طی آن مهاجمان در سراسر پایتخت با به آتش کشیدن لاستیک، اخلال در روند حمل و انتقال سوخت و حمله به نیروگاه ها، کوشیدند آرامش را بر هم بزنند.

هادی بی آن که نامی از عاملان این تلاش ها به میان آورد، افزود: این اقدامات با هدف به عقب برگرداندن تاریخ و بازگرداندن یمن به خانه اول صورت گرفت.

با این حال، ˈمحمد سالم باسندوهˈ نخست وزیر یمن در مصاحبه با تلویزیون دبی، صالح را به طراحی کودتا علیه دولت متهم کرد.

یمن به عنوان فقیرترین کشور عربی با چالش های فراوانی روبرو است. علاوه بر حضور خطرناک ترین شاخه ˈالقاعدهˈ در چند شهر این کشور، یمن با جنبش جدایی طلبان در مناطق جنوبی و نیز اعتراض های حوثی ها در شمال مواجه است.

خاورم**9156**1651
کد N364851

وبگردی