آفتاب

تابش: طرح‌ دیدگاه‌های مختلف، جلوی زیرزمینی شدن افکار را می‌گیرد

تابش: طرح‌ دیدگاه‌های مختلف، جلوی زیرزمینی شدن افکار را می‌گیرد

یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم فراهم کردن فضای طرح دیدگاه‌ها و تفکرات مختلف، این امر را موجب جلوگیری از زیرزمینی شدن افکار دانست و در عین حال گفت که اگر گروه‌هایی فکر توطئه‌، ترور و تخریب در سر می‌پرورانند باید با آنها به روش قهرآمیز مقابله کرد.

محمدرضا تابش در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به اظهار نگرانی وزیر اطلاعات از امکان تکرار واقعه هفتم تیر، گفت: شرایط امروز ما با شرایط ابتدای انقلاب که گروهک‌های تروریستی شکل گرفتند متفاوت است. آن زمان انقلاب تازه به پیروزی رسیده بود و بی‌ثباتی‌های موجود و گروههای انقلابی مسلح، غیر مسلح و عقیدتی که در دل رژیم گذشته شکل گرفته بود، بستر متفاوتی را با امروز ایجاد می‌کرد.

نماینده مردم اردکان در مجلس ادامه داد: اگرچه امروز آن گروه‌ها بعضا وجود خارجی ندارند یا ضعیف شده‌اند اما سوالات و ابهاماتی برای نسل جوان امروز هست که شناختی نسبت به گذشته و واقعیات آن ندارند و اگر توجه کافی و وافی به بیان آنها نداشته باشیم و برخورد از روی سعه صدر نکنیم و اجازه ندهیم این مباحث بروز و ظهور پیدا کند ممکن است این افکار زیرزمینی شود و مواردی که وزیر اطلاعات هشدار دادند در جامعه به وجود بیاید اما نوع آن قطعا متفاوت از گذشته خواهد بود.

وی افزود: در ابتدای انقلاب گروه‌های فکری مختلفی حتی گاهی راجع به مسائلی که امروز جزء خط قرمزها به شمار می‌رود در تلویزیون با یکدیگر مناظره می‌کردند و این وجه تمایز آن زمان است که چون این فکرها در عرصه بروز و ظهور قرار می‌گرفت زیرزمینی نمی‌شد. در واقع یک مزیت این بود که اسباب و ابزار برای اینکه تفکرشان را در مرئی و منظر قرار دهند و به نقد کشیده شود وجود داشت.

تابش بهترین نوع مقابله با تفکرات گفتمانی افراطی را طرح دیدگاه‌های این افراد دانست و اظهار کرد: در این صورت می‌توان این تفکر را نقد کرد و پاسخ منطقی به آن داد و مردم خود قضاوت خواهند کرد، اما شق دوم افراطیونی هستند که قائل به عمل هستند و در جامعه بروز و ظهوری دارند و اجتماعات را به هم می زنند، نوعا این افکار تند، پایگاه‌ها و آبشخورهایی دارند که آن آبشخورها باید مهار و کنترل شوند.

وی خاطرنشان کرد: اگر این تفکرات با ایده‌ها و آرمان‌های جمهوری اسلامی فاصله داشته باشند و به جای جمهوری اسلامی، خود را به اندیشه‌ای منتسب کنند که نگرشش حکومت اسلامی است - که ظاهرا مشابه این تفکر در گروه‌های تکفیری و سلفی هم وجود دارد که نسبتی با اسلام پویا، زنده و ناب ندارند و در منطقه جنایت می‌کنند - باید با این تفکر که نسبتی با اسلام ناب ندارد به روش قهرآمیز مقابله شود و اجازه داده نشود که اینها دوباره نمو پیدا کنند و بعد باعث بروز مشکلاتی برای جمهوری اسلامی در داخل کشور و عرصه بین‌الملل شوند.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس با بیان اینکه قدری غفلت، طالبان، القاعده و داعش را به وجود آورد، افزود: غفلت دیگری هم می‌تواند موجب نفوذ گروه‌های سلفی و تکفیری حاضر در منطقه در کشورمان و هم‌چنین شکل گیری جریانات مشابه با توجه به پیش زمینه ضعیف در داخل شود که اسباب گرفتاری برای انقلاب در داخل و خارج از مرزها می‌شود. بنابراین اولین قدم این است که جامعه یکسویه و کانالیزه نباشد چرا که اگر اجازه طرح تفکرات مختلف وجود نداشته باشد جامعه به خشونت، تشنج و رادیکالیزه شدن سوق پیدا می‌کند.

تابش یادآور شد: اگر گروه‌هایی ولو افراطی پذیرفته‌اند که ذیل و ظل جمهوری اسلامی و قانون اساسی کارشان را ادامه دهند باید تنوع سلیقه، دیدگاه و برداشت آنها را به رسمیت شناخت اما در غیر این صورت اگر این گروه‌ها در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی نیستند، فکر توطئه‌، ترور و تخریب در سر می‌پرورانند و معتقد نیستند باید با روش دمکراتیک حرف‌شان را به پیش ببرند باید با آنها به روش قهرآمیز مقابله کرد که البته این آخرین مرحله است.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها، اظهار کرد: این کار در دولت‌های مختلف گاهی انجام شد و بعد به فراموشی سپرده شد. گاهی هم این کرسی‌ها تنها در اختیار گروه‌های مورد حمایت دولت‌ها قرار گرفت و همین‌ها باعث می‌شود افکار زیرزمینی شود.

وی درباره تحرکات داعش در عراق نیز تاکید کرد: مسوولین و مردم باید هوشیار باشند به دام قدرت‌های استکباری، وابستگان داخلی آنها و دست نشاندگانشان مثل داعش و گروهک‌های این‌چنینی نیفتند که می‌خواهند جنگ شیعه و سنی راه بیندازند، چرا که اهل سنت و اهل تشیع همواره همگام با هم علیه قدرت‌های استکباری و دست نشاندگان آنها مبارزه کرده و خواهند کرد.

نماینده مردم اردکان در مجلس با تاکید بر لزوم اصلاح رویه صداوسیما، فعالیت احزاب، اصناف، اقشار و گروه‌های مختلف در قالب تشکل‌ها و کاهش محدودیت‌ها در مطبوعات و رسانه‌ها، خاطرنشان کرد: این قبیل آزادی‌ها هیچ تهدیدی برای جمهوری اسلامی نیست و ظرفیت نظام ما آنقدر بالاست که اعطای آزادی‌های بیشتر به مردم مشکلی را برای آن ایجاد نمی‌کند بلکه این اعمال محدودیت‌هاست که برای ما مشکل‌ساز خواهد شد.

تابش در پایان اظهار کرد: ما در عرصه داخلی خصوصا در مجلس نیز باید مراقبت کنیم آنچه جزو آرمان های جمهوری اسلامی است و بستر رشد و بالندگی را برای مردم فراهم می‌کند و از آزادی ها حمایت می‌کند، را تقویت کنیم نه اینکه با اعمال محدودیت بیشتر برای زنان و مردان جامعه خصوصا جوانان، مردم را به دیدگاه‌های افراطی سوق دهیم که زمینه ساز تشنج و تنش می‌شود.

انتهای پیام

کد N364493

وبگردی