آفتاب
الهام امین زاده خبر داد:

همکاری وزارت دادگستری و معاونت حقوقی رییس جمهوری در جهت احقاق حقوق جانبازان شیمیایی

همکاری وزارت دادگستری و معاونت حقوقی رییس جمهوری در جهت احقاق حقوق جانبازان شیمیایی

تهران - ایرنا - معاون حقوقی رییس جمهوری گفت: رییس جمهوری به وزارت دادگستری و این معاونت دستور داده است که با همکاری بنیاد شهید در جهت احقاق حقوق جانبازان شیمیایی وارد عمل شوند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «الهام امین زاده» امروز(یکشنبه) در گفت و گویی تلویزیونی به مناسبت روز مبارزه با سلاح های شیمیایی و میکروبی، گفت: بعد از اینکه نخستین حمله شیمیایی توسط نیروهای عراقی در دی ماه 1359 شروع شد تا سال 1367 و پایان جنگ تحمیلی، ایران سالانه با 40 حمله شیمیایی روبه رو بود که در این زمینه بسیاری از شهروندان ما چه گروه های نظامی و چه غیرنظامی آسیب های بسیاری را متحمل شدند.

وی با بیان اینکه سلاح های کشتار جمعی در عرصه بین المللی جایی ندارد، تصریح کرد: کشورها و دولت هایی که به عراق در زمان جنگ تحمیلی در زمینه تجهیز این کشور به سلاح های شمیایی و میکروبی کمک کردند امروز باید پاسخگو باشند.

امین زاده اضافه کرد: رژیم عراق در زمان به کارگیری این تجهیزات شیمیایی علیه جمهوری اسلامی ایران هیچگونه مجوزی نداشت زیرا طبق قوانین بین المللی و قوانین جنگ، استفاده از مواد شیمیایی و میکروبی در جنگ میان کشورها ممنوع بود.

معاون حقوقی رییس جمهوری با اشاره به اینکه پروتکل حقوقی درباره عدم استفاده از مواد شیمیایی در جنگ ها وجود دارد، تصریح کرد: در سال 1925 پروتکل مربوط به عدم استفاده از سلاح های شیمیایی و میکروبی در جنگ به تصویب بسیاری از کشورها رسید و در سال 1949 نیز بار دیگر تمامی کشورهای جهان بر ممنوعیت استفاده از سلاح های شیمیایی تاکید کردند اما متاسفانه شاهد بودیم که رژیم عراق علی رغم این پروتکل های حقوقی در جنگ تحمیلی علیه ایران با کمک کشورهای غربی از سلاح های شیمیایی استفاده کرد.

وی افزود: در رابطه با مصدومان شیمیایی در بنیاد شهید اسناد و مدارک لازم جهت ارایه در دعاوی عمومی و بین المللی جمع آوری شد و مجلس شورای اسلامی نیز قوانین لازم در این راستا تصویب کرد و این موضوع موجب شد تا ما بتوانیم در جهت احقاق حقوق جانبازان شیمیایی خود در عرصه بین المللی وارد عمل شویم.

امین زاده تصریح کرد: در زمان ریاست آیت الله هاشمی شاهرودی بر قوه قضاییه متن نویسی دادگاه های عمومی در جهت رسیدگی به وضعیت جانبازان شیمیایی آغاز شد و ثبت دعاوی اتفاق افتاد و مستندسازی پیرامون این موضوع نیز صورت گرفت لذا ما توانستیم در جهت حمایت از جانبازان شیمیایی خود در عرصه بین المللی اقدامات لازم را انجام دهیم.

امین زاده اظهار داشت: در قضیه استفاده از سلاح های شیمیایی براساس گزارش 12 هزار صفحه ای که دولت عراق در سال 2002 به سازمان ملل ارایه کرد، دولتمردان این کشور به استفاده از سلاح های شیمیایی و میکروبی در جنگ ایران و عراق اعتراف کردند و بر این موضوع نیز تاکید داشتند که بسیاری از کشورهای غربی از عراق در این زمینه حمایت کردند و تجهیزات جنگی شیمیایی و غیرشیمیایی را در اختیار این کشور قرار دادند.

وی افزود: ادعای ایران در استفاده عراق از سلاح های شیمیایی علیه نیروهای نظامی و غیرنظامی در جنگ تحمیلی زمانی به اثبات رسید که دادستان هلندی علیه تاجری از این کشور که به دلیل سود شخصی در راستای ارایه تجهیزات شیمیایی به عراق وارد عمل شده بود، ادعای دعوی کرد و این موضوع سبب افشای حمایت کشورهای غربی از عراق در جهت استفاده از سلاح های شیمیایی علیه ایران شد.

وی تاکید کرد: این تاجر هلندی مقادیر بسیار زیادی از تجهیزات شیمیایی را به دولت عراق در جنگ تحمیلی با ایران فروخته بود لذا این موضوع نشان می دهد که کشورهای غربی حامی اصلی عراق در استفاده از سلاح های شیمیایی و میکروبی علیه ایران بودند.

امین زاده اظهار داشت: با توجه به اینکه جرم تاجر هلندی در جهت فروش تجهیزات شیمیایی به عراق در جنگ تحمیلی با ایران اثبات شد، به 15 نفر از جانبازان شیمیایی ما که علیه این تاجر در دادگاههای بین المللی ثبت دعوا کرده بودند 681 هزار یورو غرامت پرداخت شد.

معاون حقوقی رییس جمهوری درباره اقدامات صورت گرفته در داخل کشور در تحقق حقوق جانبازان شیمیایی گفت: بنیاد شهید به همراه مرکز خدمات حقوقی به صورت مستقیم درگیر مباحث مربوط به جانبازان شیمیایی است.

معاون حقوقی رییس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره اقدامات جمهوری اسلامی ایران مبنی بر نشان دادن مظلومیت مردم شهرستان سردشت و مناطقی از کشور که در جنگ تحمیلی از سوی عراق مورد حمله شیمیایی قرار گرفته اند، گفت: به طور حتم اگر این اتفاق برای کشورهای غربی رخ می داد آن ها یک بسیج همگانی را در جهان درباره این موضوع ایجاد می کردند در حالی که متاسفانه بسیاری از مردم جهان نمی دانند که ایران در جنگ تحمیلی هشت ساله با عراق مورد حمله شیمیایی قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: متاسفانه رسانه های غربی عملکرد قابل قبولی را در زمینه استفاده سلاح های شیمیایی علیه ایران در جنگ با عراق از خود نشان ندادند به گونه ای که بسیاری از کشورهای جهان، ایران را قربانی استفاده از سلاح هسته ای نمی دانند و این در حالی است که بسیاری از جانبازان ما در شرایط فعلی درد بسیاری را تحمل می کنند.

معاون حقوقی رئیس جمهور خاطر نشان کرد: به طور حتم ما اگر به صورت پراکنده و جزیره ای در زمینه احقاق حقوق جانبازان شیمیایی وارد عمل شویم به جایی نخواهیم رسید لذا باید با یک برنامه ریزی منسجم در این زمینه وارد عمل شویم و من بر این اعتقادم که باید در این زمینه به صورت قوی تر اقدامات لازم را انجام می دادیم.

سیام(3)**9189** 1418
کد N364355

وبگردی