آفتاب
در گفت‌و‌گو با ایسنا

قربانی: گروه‌های تکفیری به دنبال ایجاد حاشیه امن برای رژیم صهیونیستی هستند

قربانی: گروه‌های تکفیری به دنبال ایجاد حاشیه امن برای رژیم صهیونیستی هستند

یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: برخی مسئولان ارشد غربی بدون توجه به برگزاری انتخابات و تشکیل دولت در عراق خواهان تشکیل دولت نجات ملی در این کشور هستند که این امر دخالتی آشکار در امور داخلی عراق محسوب می‌شود.

سهراب قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به وضعیت فعلی عراق خاطرنشان کرد: اگر به تاریخچه و رفتاری که امروز داعش در عراق دارد توجه کنیم متوجه می‌شویم که این گروه متشکل از باندهای مزدور جنایتکار و بعثی‌های بجامانده از رژیم صدام است.

وی ادامه داد: گروه‌های بعثی در عراق به نام سنی‌های مسلمان دست به جنایت می‌زنند و این درحالی است که با توجه به رفتار و عملکرد این گروه‌ها می‌بینیم که آنها هیچ نسبتی با اسلام و اهل سنت ندارند.

این کارشناس مسایل بین‌الملل با بیان اینکه گروه‌های بعثی- تکفیری در عراق طی اقداماتی کاملا برنامه‌ریزی شده کشتار خود را به اسلام نسبت می‌دهند، گفت: برخی کارشناسان و نویسندگانی که در رابطه با گروه‌های تروریستی مانند داعش تحقیق می‌کردند مطالب جالبی را در این زمینه منتشر کردند. برای مثال لورسا ناپلیونی نویسنده و کارشناس ایتالیایی که به بررسی نحوه تامین منابع مالی گروه داعش پرداخته است در یکی از کتابهای خود به نام «جهاد مدرن، ردیابی دلار در پشت شبکه‌های تروریستی» این طور نتیجه گیری کرده است که همان کسانی که در سال‌های گذشته به ابومصعب زرقاوی، رییس گروه دولت اسلامی عراق کمک مالی می‌کردند هم اکنون هم به گروه داعش در تامین هزینه‌هایشان کمک می‌کنند.

وی ادامه داد: در این کتاب گفته شده است که عربستان، قطر و برخی دیگر از هم‌پیمانان عربستان در منطقه از گروه‌های تروریستی در عراق حمایت می‌کنند. همچنین خبرهای مستندی وجود دارد که این گروه‌های تروریستی در اردن آموزش دیده‌اند و دستگاه اطلاعاتی این کشور با این گروه‌ها در ارتباط است. همچنین می‌بینیم که رسانه‌های غربی و همین طور برخی رسانه‌های عربی هم برای داعش تبلیغ می‌کنند. از سوی دیگر الجزیره، العربیه و همین‌طور رسانه‌هایی مانند بی‌بی‌سی، صدای آمریکا و رادیو فردا داعش را گروهی تروریستی نمی‌نامند بلکه از آن با عناوینی مانند پیکارجویان سنی و انقلابیون سنی یا عرب یاد می‌کنند.

هدف گروه‌های بعثی-تکفیری برافروختن آتش جنگ میان شیعه و سنی در عراق است

قربانی با بیان این که برخی رسانه‌های خارجی تلاش می‌کنند بگویند گروه بعثی-تکفیری داعش انقلابیون سنی هستند که با شیعیان عراق در جنگ می جنگند، افزود: این رسانه‌ها می‌خواهند این امر را القا کنند که داعش با اکثریت شیعه عراق و حکومت مرکزی این کشور مشکل دارد ولی از نوع حمایت‌هایی که از این گروه تروریستی به عمل می‌آید کاملا مشخص است که حامیان این گروه از داعش به‌ عنوان ابزاری استفاده می‌کنند تا به هدف خود که همان برافروختن آتش جنگ میان شیعه و سنی در عراق است برسند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تاکید بر اینکه وضعیت کنونی عراق نشان می‌دهد آمریکا که ادعای مقابله با تروریسم را دارد در پشت پرده صحنه‌گردانی عملیات گروه‌های تروریستی مانند داعش است خاطرنشان کرد: ابوبکر البغدادی که امروز او را به عنوان رهبر داعش می‌شناسند در گذشته زندانی آمریکایی‌ها بود ولی آن‌ها دو سال پس از کشته شدن زرقاوی یعنی در سال 2008 میلادی بغدادی را از زندان‌ آزاد کردند و پس از آن رهبر فعلی داعش ابتدا اقدام به سازمان‌دهی مجدد گروه تروریستی دولت اسلامی عراق کرد و پس از آن نام این گروه را به دولت اسلامی عراق و شام یا همان داعش تغییر داد.

پیشنهاد تجزیه عراق برای ممانعت از ایجاد دولتی مقتدر است

قربانی ادامه داد: ابتدا گروه داعش در سوریه به کار گرفته شدند زیرا غرب و دولت‌های مقتدر منطقه می خواستند دولت اسد را سرنگون کنند ولی وقتی در سوریه اوضاع آن طور که آن‌ها می خواستند پیش نرفت غرب داعش را به سمت عراق هدایت کرد. با توجه به این شواهد می‌توان گفت این گروه تروریستی ابزاری برای تجزیه سوریه و عراق هستند.

این کارشناس مسایل بین‌الملل با اشاره به وضعیت داخلی عراق گفت: در برخی اظهارنظرهایی که در رابطه با عراق می‌شود تنها راه‌حل بحران عراق را تجزیه این کشور می‌دانند و می خواهند همان طور که مناطق کردنشین عراق خودمختار شده‌اند سنی‌ها و شیعیان نیز دولتهایی خودمختار و مستقل تشکیل بدهند تا در نهایت کشوری مستقل داشته باشند و در نهایت پیشنهاد تجزیه عراق برای ممانعت از ایجاد دولتی مقتدر و تبدیل عراق به سه کشور مجزا است.

داعش ابزاری برای تحقق خواسته‌های غرب است

وی ادامه داد: طبق خواسته برخی کشورهای عرب و غربی گروه‌های تروریستی در عراق تلاش می‌کنند تا مانع از استقرار دولتی متمرکز و قدرتمند در این کشور شوند و می‌توان گفت این یک طرح قدیمی صهیونیستی – آمریکایی است که طبق آن کشورهای خاور‌میانه که می توانند قدرتمند باشند و در معادلات منطقه نقشی مستقل ایفا کنند را به قدرت های کوچکتر تقسیم می کنند تا هم حاشیه امنی برای رژیم صهیونیستی به وجود آمده و خطری متوجه آن نباشد و هم کنترل اوضاع خاورمیانه با پیدا شدن دولت‌های کوچک و ضعیف برای آمریکا راحت‌تر شود.

قربانی در پایان با تاکید بر اینکه داعش ابزاری برای تحقق خواسته‌های غرب است افزود: داعش برنامه‌ریزی کرده بود تا از طریق حملات برق‌آسا حتی بغداد را هم تصرف کند و اگر موفق می‌شد چنین اقدامی را انجام دهد به احتمال زیاد بحث دولت عرب سنی مذهب را مطرح می کردند ولی اوضاع در عراق آن طور که آن‌ها پیش‌بینی کردند پیش نرفت و مرجعیت شیعه عراق به ویژه آیت‌الله سیستانی نقش مهمی در مقابله با این توطئه‌ها داشت. همچنین تعداد قابل توجهی از علمای اهل سنت عراق نیز به این موضوع توجه داشتند و با خطابه‌هایی که داشتند کمک کردند تا مردم این کشور چه شیعه و چه سنی در مقابله با توطئه‌ای که حاکمیت و یکپارچگی عراق را تهدید می‌کرد مقابله کنند.

انتهای پیام

کد N364143

وبگردی