آفتاب
همکار شهید بهشتی در دیوان عالی کشور تاکید کرد

تلاش شهید بهشتی برای برقراری دادرسی عادلانه

تلاش شهید بهشتی برای برقراری دادرسی عادلانه

رییس دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی گفت که مرحوم بهشتی عالم، فقیه، عادل و دارای سعه صدر و گذشت بود.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسین مهرپور در نشست "بزرگداشت سالگرد شهادت شهید بهشتی با مروری بر دغدغه‌های آن شهید در حیطه دادرسی عادلانه" که در کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی، اظهار کرد: تردیدی در عظمت و بزرگی مقام شهید بهشتی نیست. وی حدود یکسال و 4 ماه مسئولیت قوه قضاییه را بر عهده داشت و اول اسفندماه سال 1358 حکم ریاست دیوان عالی کشور از سوی امام راحل برای وی صادر شد و سرانجام در 7 تیرماه 1360 به شهادت رسید.

وی با بیان این که از لحاظ اشراف بر مسایل قضایی، شهید بهشتی فقیه بود، اظهار کرد: مرحوم بهشتی حقوق نخوانده بود و از جمله وظایف وی در دیوان عالی کشور، علاوه بر ریاست این دیوان، ریاست هیات عمومی دیوان عالی کشور بود. تا آنجا که یادم است بیش از سه جلسه نگذشت که مرحوم بهشتی بر امور مسلط شد و استعداد بسیار خوبی داشت و سریع امور را فرا گرفت.

رییس دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی درباره موضوع دادرسی مورد نظر آن شهید گفت: هر موضوعی که رسیدگی عادلانه را به خطر بیاندازد باید جلوی آن گرفته شود و یکی از آن موضوعات شکنجه برای اقرار بود که شهید بهشتی مخالف شکنجه بودند.

مهرپور یادآور شد: در 25 خردادماه سال 1360 تظاهرات و تحرکاتی شروع شده و دستگیری‌ها تازه آغاز شده بود. در 30 خردادماه همان سال عملا اقدام مسلحانه شروع شد و در آن زمان جلسه‌ای با حضور وزیر کشور، دادستان کل و مقامات امنیتی و ... تشکیل شد که در آن زمان شهید بهشتی رییس دیوان عالی کشور بود.

وی افزود: دادستان وقت انقلاب به شهید بهشتی گفت که افراد خلافکار را دستگیر و آنها را تا حد زندان انفرادی بردیم ولی آنها حاضر به همکاری نیستند. به نوعی می خواست مجوزی بگیرد تا اقدامات دیگری انجام دهد ولی مرحوم بهشتی گفت که بیشتر از زندان انفرادی در مورد متهمان عمل نکنید.

رییس دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی درباره مساله استقلال قوه قضاییه به خصوص استقلال قاضی، گفت: استقلال قاضی به معنای این است که قاضی اطمینان خاطری در تمامی مراحل دادرسی اعم از بررسی پرونده، تفسیر قانون و ... داشته باشد؛ بدون اینکه تحت تاثیر عامل دیگری تحت فشار قرار گیرد.

وی افزود: قاضی نباید نگران این موضوع باشد که اگر حکمی صادر کرد و مورد نظر مقام بالاتر نبود، شغلش را از دست می دهد.

مهرپور با اشاره به اصل 164 قانون اساسی که در رابطه با استقلال قضات است، گفت: طبق این اصل قاضی را نمی‌توان بدون محاکمه و تخلفی که موجب انفصال است به طور موقت یا دائم منفصل کرد، مگر اینکه جرم و تخلفش ثابت شود یا نمی توان بدون رضای او محل خدمت یا سمتش را تغییر داد، مگر به اقتضای مصلحت جامعه با تصمیم رییس قوه قضاییه پس از مشورت با رییس دیوان عالی کشور.

همکار شهید بهشتی در دیوان عالی کشور، افزود: پس از تصویب این اصل، شهید بهشتی اظهار امیدواری کرد که بازپرس، دادیار و دادستان ها که تاکنون از تزلزل موقعیت شان نگران بودند از این به بعد با عدالت خواهی و قاطعیت می توانند وظایفشان را انجام دهند چرا که شهید بهشتی عنایت کاملی داشت تا این استقلال حفظ شود.

مهرپور با بیان این که مرحوم بهشتی عنایت وافری داشت تا از لحاظ شکلی و ماهوی دادرسی عادلانه صورت گیرد، گفت: شهید بهشتی تلاش داشتند تا دادگستری سالمی داشته باشیم تا بتواند به نحو شایسته دادرسی عادلانه را برقرار کند.

انتهای پیام

کد N364053

وبگردی