آفتاب
غسان بن جدو در گفتگو با مهر:

دستاورد مخالفان سوری در عرصه عملیاتی و سیاسی صفر بوده است/ شکست محور آمریکایی در صحنه سیاسی عراق

دستاورد مخالفان سوری در عرصه عملیاتی و سیاسی صفر بوده است/ شکست محور آمریکایی در صحنه سیاسی عراق

مدیر شبکه المیادین اظهار داشت: یکی از نمونه های بارز شکست محور آمریکایی در منطقه پیروزی ائتلاف "نوری المالکی" در انتخابات پارلمانی عراق است که تحولات فعلی در این کشور در سطح نظامی را می توان نتیجه این شکست سیاسی دانست.

"غسان بن جدو" مدیر شبکه المیادین در بیروت از جمله شخصیتهایی است که استعفایش از شبکه الجزیره قطر به علت سیاستهای ضدسوری در رسانه ها بازتاب فوق العاده ای داشت و بعدها باعث آغاز استعفاهای سریالی گویندگان و خبرنگاران از شبکه های الجزیره قطر و العربیه عربستان سعودی شد. وی طی سالهای اخیر با انجام گفتگوهای ویژه با "سید حسن نصرالله" دبیرکل حزب الله لبنان و "بشار اسد" رئیس جمهور سوریه به شخصیت مهم رسانه ای جهان عرب تبدیل شده است.

در پی برگزاری موفقیت آمیز انتخابات ریاست جمهوری در سوریه و انتخابات پارلمانی عراق که در پی آن شاهد افزایش دامنه اقدامات گروه تروریستی داعش بودیم، در گفتگو با وی آخرین تحولات منطقه به ویژه سوریه را مورد بررسی قرار دادیم؛

*خبرگزاری مهر - گروه بین الملل: با توجه به تجربیات ارزنده ای که از سیر تحولات سوریه دارید شرایط این کشور پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی بشار اسد را چگونه ارزیابی می کنید؟

- غسان بن جدو: طی سه سال اخیر بحران سوریه شاهد برتری گزینه خشونت و سلاح بر دیگر مسائل بودیم، که بعدها به تروریسم توسعه پیدا کرد. البته ما شاهد تحول سیاسی مهمی با عنوان کنفرانس ژنو بودیم که طی آن مذاکراتی میان دولت و مخالفان با نظارت بین المللی برگزار شد. در واقع هدف اصلی از برگزاری چنین نشستی خروج بحران سوریه از فاز نظامی و وارد کردن آن به فاز سیاسی بود. اما کنفرانس ژنو شکست خورد و وقتی گفتگوهای سیاسی شکست می خورد این بدان معناست که تنها گزینه خشونت و سلاح برای شما باقی مانده است و هر طرفی در این نبرد می خواهد پیروزی نظامی را به نفع خود محقق کند.

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه پیامهای استراتژیک مهمی را در برداشت: نخست اینکه در شرایط کنونی سوریه مردم با شرکت در انتخابات ریاست جمهوری، نشان دادند خواهان گزینه سیاسی هستند و نه گزینه نظامی. البته برخی طرفها هر آنچه می خواهند می گویند، آنها مشروعیت انتخابات و آرای مردمی را زیر سوال می برند، با وجود این مردم راه حل سیاسی را برگزیدند و "بشار اسد" که زمانی از وی به عنوان عامل بحران سوریه نام برده می شد هم اکنون به کلید اصلی حل بحران در این کشور تبدیل شده و این مسئله بسیار مهمی است و پیام مهمی در برداشت.

موضوع دوم این است که کشورهای عربی، منطقه ای و جهانی ضدسوری که خواستار حل سیاسی بحران سوریه نبودند دچار شکست بزرگی شده اند. آنها نمی خواهند به موفقیت انتخابات و پیروزی بشار اسد در انتخابات اذعان کنند. نمی خواهند اعتراف کنند که طرف اصلی که خواستار حل سیاسی بحران سوریه بود و این مسئله را در مذاکرات نشان داد در انتخابات ریاست جمهوری با رای مردم انتخاب شده است.

موضوع سوم اینکه طی سه سال اخیر سوریه با مشکلات  متعددی از لحاظ امنیتی و سیاسی روبرو بود. اما پس از پیروزی بشار اسد در انتخابات ریاست جمهوری می توان گفت که علاوه بر نظام سوریه، همپیمانان این کشور از جمله ایران، روسیه و چین و محور مقاومت نیز در این نبرد بزرگ منطقه ای و بین المللی که بیش از سه سال به درازا کشید پیروز شدند.

* تحولات آینده منطقه به ویژه در سوریه چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا گروههای به اصطلاح مخالف سوری می توانند در آینده این کشور نقشی ایفا کنند؟

- شرایط کنونی (پس از انتخابات سوریه) با شرایط گذشته اصلا قابل مقایسه نیست. مخالفان سوری در بخش سیاسی به شدت تضعیف شده اند و ما تنها شاهد فعالیتهای مخالفان مسلح در عرصه های عملیاتی خواهیم بود. من معتقدم آمریکایی ها و همپیمانان آنها هم اکنون در تنگنای شدیدی قرار گرفته اند، آنها باید یک بار دیگر گزینه های خود را بررسی کرده و برای تحقق راه حل سیاسی در سوریه تلاش کنند تا از شکستهای متوالی در صحنه سوریه و خاورمیانه رهایی پیدا کنند.

طی ماههای اخیر ارتش سوریه با کمک همپیمانانش موفقیتهای متعددی را به دست آورده است و بسیاری از آنها پیروزی های راهبردی و استراتژیک بوده اند. اما درگیریهای مسلحانه در سوریه شاید برای چندین سال دیگر ادامه پیدا کند چون طرف مقابل منابع مالی فراوان، تسلیحات متعدد و مناطق مرزی را در ترکیه و اردن در اختیار دارد که می تواند گروههای مسلح را تغذیه کرده و جنگ را طولانی تر کند. باید توجه داشت که در سوریه پس از برگزاری انتخابات دیگر راه حل سیاسی نمی تواند به فعالیتهای تروریستها پایان دهد و باید یک موفقیت بزرگ نظامی به این اقدامات پایان دهد.

شما باید به این مسئله توجه داشته باشید که طرفی که در میدان نبرد می جنگد در نهایت یک خواسته سیاسی را دنبال می کند، گروههای مخالف سوری که با هزینه های هنگفت مالی و کمکهای تسلیحاتی وارد نبرد علیه ارتش سوریه شده اند چه چیزی به دست آوردند؟ به نظر من دستاورد مخالفان سوری در عرصه عملیاتی و به تبع آن عرصه سیاسی صفر بوده است.

از سوی دیگر، طرف دیگر این درگیری هم با تاکید بر راه حل سیاسی بحران، نبرد با گروههای مسلح را ادامه می دهد و من معتقدم پیروزی های مهمی داشته که در عرصه سیاسی نیز با برگزاری موفقیت آمیز انتخابات قابل مشاهده است.

باید این مسئله را یادآوری کنم که موضوع سوریه یک موضوع با ابعاد بین المللی است که راه حل آن نیز باید در سطح منطقه ای و بین المللی دنبال شود. این مسئله نیز قابل توجه است که محور همپیمان آمریکا طی سالها  و دهه های اخیر هیچ پیروزی واضح و روشنی در منطقه نداشته است. یکی از نمونه های بارز شکست آنها پیروزی ائتلاف "نوری المالکی" در انتخابات پارلمانی عراق است که تحولات فعلی در این کشور در سطح نظامی را می توان نتیجه این شکست سیاسی دانست. آنها طی سالهای اخیر در عراق، افغانستان، سوریه و دیگر کشورها شکست خورده اند اما امکانات متعدد مالی، تسلیحاتی و سیاسی همچون سازمان ملل و غیره در اختیار دارند که می توانند زمان نبرد را طولانی تر کنند و آن را وارد جنگ فرسایشی کنند.

------------------------------------------
مصاحبه: محمدعلی تخت رونده

کد N363895

وبگردی