آفتاب

کامرون: با انتخاب یونکر حفظ انگلیس در اتحادیه اروپا دشوارتر شد

کامرون: با انتخاب یونکر حفظ انگلیس در اتحادیه اروپا دشوارتر شد

پس از آنکه دیوید کامرون در جلوگیری از انتخاب ژان کلود یونکر به عنوان رئیس کمیسیون اروپا ناکام ماند، هشدار داد که ماموریت حفظ انگلیس در اتحادیه اروپا دشوارتر شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری بی‌بی‌سی، دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس تاکید کرد که شکست وی در جلوگیری از انتصاب ژان کلود یونکر به عنوان رئیس کمیسیون اروپا آخرین ایستادگی وی در اروپا نخواهد بود.

نخست وزیر انگلیس اذعان کرد که چنین مساله‌ای اصلاحات مورد نظر وی را دشوارتر ساخته اما او در عین حال متعهد شد که قصد عقب نشینی ندارد.

وی همچنین یونکر را یکی از نزدیکان منسوخ شده بروکسل دانست که انتخابش روز بدی را برای اروپا رقم زده است.

کامرون همچنین این مساله را که شکست وی در خصوص یونکر باعث انزوای وی شده و طرح اصلاحات او را دچار مشکل کرده است رد کرد و گفت: ایستادگی ما مهم است اما هنوز آخرین ایستادگی نیست.

وی افزود: همکاران من در شورای اروپا می‌دانند که من به شدت نسبت به اصلاحات اتحادیه اروپا جدی هستم اما من سر حرف خودم هستم و اگر می‌گویم که عقب‌نشینی نمی‌کنم، این کار را انجام نخواهم داد.

کامرون گفت: مبارزه ما طولانی و دشوار خواهد بود و صادقانه باید گفت که شما می‌بایست به منظور پیروزی در یک جنگ آماده شکست در یک درگیری باشید.

کامرون همچنین اظهار داشت که به تصمیم رهبران اتحادیه اروپا احترام می‌گذارد اما معتقد است یونکر فرد غلطی برای این سمت بوده و فرآیندی که از طریق آن وی انتخاب شده باعث تضعیف قدرت پارلمان‌های کشورها خواهد شد.

از سوی دیگر به گزارش روزنامه آیریش تایمز، گروهی از رهبران اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای مشترک متعهد شدند تا نگرانی‌های مطرح شده از سوی دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس را در نظر بگیرند.

این رهبران تصریح کردند: شورای اروپا می‌داند که مفهوم اتحاد نزدیک‌تر اجازه می‌دهد تا مسیرهای متفاوتی برای همگرایی جلوی پای کشورهای مختلف قرار گرفته و به آنهایی که می‌خواهند این هم‌گرایی را عمیق‌تر کنند اجازه پیشرفت داده و در عین حال به تمایل کسانی که خواهان عمیق تر شدن آن نیستند نیز احترام می‌گذارد.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان که با کمپین دیوید کامرون علیه ژان کلود یونکر مخالفت کرده نیز اظهار داشت خواهان حفظ انگلیس در اتحادیه اروپا است.

مرکل تاکید کرد: ما با تصمیماتی که اتخاذ کردیم نشان دادیم که کاملا آماده‌ایم تا اولویت‌ها و نگرانی‌های انگلیس را جدی بگیریم.

با وجود استقبال دیوید کامرون از چنین اقداماتی وی هشدار داد که یک کمپین طولانی و دشوار به منظور برقراری مجدد شرایط عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا پیش از همه‌پرسی درباره این اتحادیه در انگلیس وجود خواهد داشت.

وی گفت: شرایط دشوارتر شده است، مبارزه برای اصلاح این سازمان سخت‌تر و طولانی‌تر خواهد بود.

به رغم آنکه دیوید کامرون تاکید کرد که به فشار خود برای جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا طی همه‌پرسی ادامه خواهد داد، عنوان کرد که انتصاب ژان کلود یونکر باور وی مبنی بر اینکه اروپا نیازمند تغییر است را تقویت کرده است.

این در حالی است که در رای‌گیری مربوط به انتصاب یونکر به عنوان رئیس کمیسیون اروپا، تنها ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان همراه با دیوید کامرون علیه یونکر رای منفی دادند.

انتهای پیام

کد N363440

وبگردی