آفتاب

ترس اردن از رشد حمایت‌های داخلی از داعش

ترس اردن از رشد حمایت‌های داخلی از داعش

معترضان عصبانی از دولت اردن در شهر معان پرچم‌های سیاه شبه‌نظامیان دولت اسلامی عراق و شام موسوم به "داعش" را به اهتزاز درآورده و باعث افزایش نگرانی‌ها نسبت به افزایش حمایت از این شبه‌نظامیان در داخل اردن شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نوشته روزنامه واشنگتن پست، در چند روز گذشته دو راهپیمایی در معان برگزار شد که تعداد بسیاری از جوانان با ماسک‌های سیاه مشت‌های خود را گره کرده و بنرهایی که بر روی آن لوگو و نوشته‌های شبه‌نظامیان داعش نوشته شده بود تکان می‌دادند و شعار "مرگ بر عبدالله" سر می‌دادند. عبدالله دوم، پادشاه اردن یکی از متحدان صمیمی آمریکا است و به عنوان یک میانه‌رو در کشوری که بهشت ثبات در خاورمیانه است، محسوب می‌شود.

این راهپیمایی‌ها نخستین نمایش عمومی حمایت از داعش در اردن بود.

دولت عبدالله دوم نیروهای مرزی را به حالت آماده باش درآورده، نیروها در مرز با عراق را تقویت کرده و برای جلوگیری از ورود شبه‌نظامیان داعش به اردن در مرزها تانک و خودروهای زرهی اضافه کرده است.

اما نشان‌های افزایش حمایت از داعش برای دولت امان دردسرساز تر از احتمال حمله آن‌ها است.

یکی از معترضان گفت: ما دیگر به دولت اعتماد نداریم و به آن احترام نمی‌گذاریم و به دنبال جایگزینی می‌گردیم که حقوق اولیه ما را تضمین کند. ما داعش را جایگزین دولت امان می‌دانیم.

رهبران اردن نیز همانند دیگر ناظران از افزایش میزان حمایت از داعش در اردن متعجب شده‌اند.

داعش از القاعده نشات گرفته و تحلیل‌گران امنیتی برآورد کرده‌اند که حدود 2000 اردنی در سوریه و عراق در حال جنگ هستند که دست کم نیمی از آن‌ها در کنار داعش مبارزه می‌کنند.

محمد فرقال، مدیر کل مرکز مطالعات استراتژیک در آکادمی دفاعی عبدالله دوم و یکی از ژنرال‌های ارشد بازنشسته در نیروهای مسلح اردن گفت: من نگرانم اما نمی‌ترسم که موفقیت‌های اخیر داعش در عراق به اردن برسد. وقتی مساله در رابطه با امنیت مرزهای اردن باشد ما به شدت متحد هستیم. مساله نگران کننده این است که فقر و نارضایتی زمینه را برای سازمان‌های افراطی در اردن ایجاد می‌کند. این بزرگترین چالش امنیتی ما است.

سازمان دهندگان این راهپیمایی‌ها گفتند: در حالی که حامیان داعش در معان وجود دارند اما هیچ ساختار رسمی وجود ندارد.

انتهای پیام

کد N363143

وبگردی