آفتاب

ژاپن در پی رفع موانع قانون اساسی برای حضور بین‌المللی ارتش خود است

ژاپن در پی رفع موانع قانون اساسی برای حضور بین‌المللی ارتش خود است

ژاپن به دنبال تغییر تاریخی در سیاست دفاعی خود با پایان بخشیدن بر دور نگه داشتن ارتش از نبرد خارجی است که از جنگ جهانی دوم اعمال شده و خود یک پیروزی برای نخست‌وزیر این کشور محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، این تغییرات باعث ایجاد تحولات شگرفی در گزینه‌های نظامی ژاپن و پایان دادن به منع برگزاری مانورهای دفاع شخصی جامع یا کمک به کشور دوست در زمان حملات نظامی می‌شود. این تغییرات همچنین باعث می‌شود تا عملیات صلحبانان سازمان ملل در ژاپن محدود شده و کاهش یابد.

این تغییرات در ساختار دفاعی و نحوه عملکرد ارتش ژاپن همچنین باعث خشم و نگرانی چین نیز خواهد شد چرا که روابط بین این دو کشور آسیایی در چند سال گذشته آنچنان که باید خوب نبوده است.

کابینه شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن احتمالا در روز سه‌شنبه قطعنامه‌ای را برای بررسی مجدد قانون اساسی تدوین شده توسط آمریکا پس از جنگ جهانی دوم مورد پذیرش قرار خواهد داد تا بدین ترتیب به چند دهه فعالیت نیروهای دفاع شخصی و عدم فعالیت نظامی در حوزه بین‌الملل پایان دهد. بررسی‌های مجدد و بازبینی‌های حقوقی این قطعنامه برای تحقق یافتن باید به تصویب پارلمان برسد و محدودیت‌هایی نیز در این راستا اعمال شود.

یکی از کارشناسان حوزه امنیت بین‌الملل گفت: اگر چنین تغییراتی از طریق سیستم سیاسی ژاپن صورت گیرد، یک تغییر مهم در سیاست دفاعی ژاپن از زمان تاسیس نیروهای دفاع شخصی این کشور به سال 1945 است. از آن زمان، ارتش ژاپن در هیچ نبردی شرکت نداشته است.

محافظه‌کاران ژاپن می‌گویند: بند 9 قانون اساسی ژاپن در نکوهش و منع جنگ به شدت توانایی کشور را در دفاع از خود محدود کرده و تغییر در توازن قدرت در منطقه شامل افزایش قدرت نظامی چین باید به معنای تغییر در سیاست‌های دفاعی ژاپن باشد.

شینزو آبه که در دسامبر 2012 برای بار دوم نخست‌وزیر ژاپن شد، قول داد تا اقتصاد و روند امنیتی و دفاعی کشورش را بهبود بخشده و تقویت کند.

انتهای پیام

کد N363018

وبگردی