آفتاب

منطقه ویژه تجارت الماس در قلب هند

منطقه ویژه تجارت الماس در قلب هند

دهلی نو – ایرنا – هندوستان به عنوان یکی از بزرگترین مراکز فراوری الماس در جهان ، منطقه ویژه تجارت الماس را ایجاد می کند.

به گزارش ایرنا ، دولت هند در نظر دارد با ایجاد یک منطقه ویژه اقتصادی و تجاری، زیر نظر دپارتمان گمرکات این کشور برای تجارت الماس خام، نقش محوری خود را در تجارت این سنگ قیمتی، بیشتر ایفا کند.

به گفته ریاست انجمن طلا، جواهرات و فلزات گرانبهای هند، در بودجه دولت پیشنهاد اجرای این طرح در قلب تجاری این صنعت در شهر سورات در ایالت گجرات داده شده است.

ایجاد این مرکز بین المللی ویژه تجارت الماس ، هند را در زمره مراکز مهم تجارت جهانی این فلز گرانبها یعنی- آنتورپ و دبی قرار خواهد داد.

ایجاد این مرکز از مزایای دیگری نیز برخوردار خواهد بود زیرا از هر 13 الماس برش و طراحی شده درجهان 11 مورد آن در هند صورت می گیرد اما این کشور فقط آن را وارد و پس از فراوری صادر می کند.

ویپول شاه ریاست انجمن طلا و جواهرات قیمیتی هند می گوید: این کار سبب خواهد شد به تولیدات معادن داخلی برای سفارش دادن محصولاتشان برای تراش و تزیین الماس درداخل کشور ، کمک شود.

هند درحال حاضر بیش از 60 درصد ارزش تجاری الماس و نیز 85 درصد حجم تجارت الماس و 92 درصد قیمت بازار الماس در جهان را در اختیار دارد.

بیشتر تجار هندی، الماس خام خود را از بازار دبی خریداری و پس از تراش و تزیین، دوباره آنرا صادر می کنند ، اما تجار هندی در حال حاضر با محدودیت هایی در بخش صادرات مواجه هستند.

روسیه بزرگترین صادرکننده الماس به هند است اما صادرات این فلز گرانبها پس از ارسال به حیفا در فلسطین اشغالی و بندر آنتورپ در بلژیک وارد دبی شده و سپس به هند صادر می شود.

دولت هند سالهاست به دنبال امضای قرارداد بلند مدت برای واردات مستقیم الماس از روسیه است اما با وجود رایزنی های مقامات هند و روسیه ، تاکنون این قرارداد به دلایل مختلف محقق نشده است.

آساق ** 2167 **1010
کد N362900

وبگردی