آفتاب

راهپیمایی وکلا در هنگ‌کنگ در اعتراض به مداخله چین

راهپیمایی وکلا در هنگ‌کنگ در اعتراض به مداخله چین

وکلای شهر هنگ‌کنگ با لباس‌های مشکی در اعتراض به مداخله چین دست به راهپیمایی زدند؛ اقدامی که نشان‌دهنده افزایش نگرانی‌ها نسبت به اجرای قانون در این مرکز مالی آسیا و خصومت‌های بیشتر علیه پکن است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، انگلیس در سال 1997 میلادی با فرمول یک کشور و دو سیستم هنگ‌کنگ را مجددا بخشی از کشور چین تحت حکومت حزب کمونیست قرار داد و متعهد خودمختاری بسیار زیاد برای هنگ کنگ شد، برخلاف دیگر مناطق چین، قوه قضائیه هنگ کنگ از میزان استقلال قوه‌های قضائیه کشورهای غربی برخوردار است.

اما پکن ماه جاری میلادی یک گزارش دولتی منتشر و در آن برداشت خود از یک کشور و دو سیستم را مطرح کرد که باعث افزایش نگرانی‌های بسیاری شد.

چین در این گزارش دولتی نوشت: وطن‌پرست بودن و عاشق کشور بودن یکی از شروط اصلی برای مجریان هنگ‌کنگ از جمله وکلای این شهر است.

این سومین راهپیمایی وکلای هنگ کنگ از سال 1997 میلادی است. صدها وکیل داخلی و خارجی با لباس‌ها و کفش‌های مشکی از دادگاه عالی به سوی دادگاه استیناف نهایی راهپیمایی کرده و در آنجا سه دقیقه سکوت کردند.

دنیس کوک، وکیل و یکی از اعضای شورای قانونگذاری هنگ کنگ که سازمانده این راهپیمایی‌ است، گفت: صنف حقوقی در هنگ کنگ هرگز اجرای قانون را به خطر نینداخته است. امیدوارم که ما پیام خود را صریحا بیان کرده باشیم.

سازماندهندگان این راهپیمایی گفتند، حدود 1800 تن در این تظاهرات شرکت داشتند.

دولت هنگ کنگ در بیانیه‌ای گفت: اجرای قانون اساسی است که هنگ کنگ موفقیت خود را بر آن می‌سازد و این گزارش دولتی قصد مداخله با این مساله را نداشته است.

انتهای پیام

کد N362873

وبگردی